Skoda Pickup 99:a 1.9D OBD uttag?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Halloj. Vet att det gäller en bil, men då Skoda pickup är den officiella race-pickupen och jag använder den till att köra till och från banan med så kanske det är ok att posta här?

Mina problem:

SRS lampan lyser inte, 2:a besiktning (nya regler feb 2012)
Drog ur instrumentpanelen och det visade sig att lampan var trasig.
Skiftade lampa och nu lyser SRS lampan
Den lyser dock konstant och indikerar på att nåt är fel med airbagen.

Det jag vill ha är bara en OBD kabel då jag har en laptop som jag tänkte använda. (Tipsa gärna om program som går att ladda ner).

Mina slutliga frågor:

1, finns det något OBD uttag på 99:ans 1.9D Skoda och vart sitter det?
2, vilken OBD kabel ska jag använda (tror att OBD II inte är kompatibel då den är till nyare bilar 05 och framåt)
3, Var får jag tag på en OBD kabel billigt? (Gärna i butik så jag kan köpa ikväll och testa då jag åker till o från jobbet nu med instrumentpanelen i knät)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
obd uttaget sitter på höger sida under handsfacket jämte säkringshållaren alt i säkringshållaren. Övriga frågor låter jag någon annan svara på.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Fan vad grymt, då finns det alltså ett uttag där! Tusen tack.
Fråga 1/3 avklarad!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
obd uttaget sitter på höger sida under handsfacket jämte säkringshållaren alt i säkringshållaren. Övriga frågor låter jag någon annan svara på.

Var nere o kikade nu och såg bara ett uttag i säkringshållaren med tre piggar på kantan och två i mitten typ, känns inte som det är rätt.

Vilken årsmodell har du på din?

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Uttaget sitter på högersidan under handsfacket/bredvid säkringsboxen , lägg dig ner på golvet på passagerarsidan och titta upp så lär du se var det sitter :tummenupp

Jag köpte en sådan kabel som "Hoztic" tippsade om i "Skoda pickup SRS (airbag) lampa lyser inte" tråden
Det följer med en version av programmet Ross Tech VagCom som funkar utmärkt :tummenupp

http://www.teknikproffset.se/BIL/Bi...elkodslaesare-VAG-COM-KKL-4091-OBD2-kabel.htm

Bildiagnostik-interface

Fungerar med samtliga VAG-COM versioner fram till: 409.1
Klarar INTE av nyare bilar med "CAN-BUS"-system.
Kopplas till bilens OBDII / OBD2 ( J1962 16-Pin Male ) - uttag. SE BILD (Har du ett annat uttag behöver du en adapter innan du kan koppla in detta Interface)
USB-anslutning till dator / PDA
CD-skiva med drivrutiner samt Freeware-programvara medföljer.

Dock så kom det upp en textruta hela tiden när jag gjorde en felsökning som sa att mitt program inte var registrerat :va Så jag gjorde en fuling och laddade ner programmet i fullversion på TBP :ajjabajja

Sedan så hade jag lite problem med att installera programvaran som följde med då min laptop saknar dvdläsare :gnissla Men du kan tanka över drivrutinerna till ett usb minne och sedan gå in i kontrollpanelen/enhetshanteraren och installera på det viset :) Men jag hade som sagt lite problem då min dator inte "hittade" kabeln först... Men efter 391 omstarter och lite svordomar så gick det :yoparty
Helt klar värt 250kr eller vad kabeln kostade :)

Annars så kan du ju köpa en "färdig enhet" lite dyrare men mycket enklare
Tex denna ska funka med Skoda Felicia: http://www.teknikproffset.se/BIL/Bi.../Diagnostikverktyg-VAG405-MaxScan-CAN-BUS.htm Jag ångrar faktiskt att jag inte köpte en sådan istället :tungan

Edit: Kan lägga till att i programmet "VagCom" så finns inte Skoda Felicia pickup med i menyn utan man får välja vw caddy istället!

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Tusen tack, då ska jag beställa den kabeln så kan jag kanske se vad som är fel/släcka lampan till slut. Otroligt stort tack!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Bump, nu har sladden anlänt och jag ska ner och läsa av koden och se om den går att släcka. Ska jag koppla bort batteriet? måste jag ha tändning på när man läser av koden?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tändningen skall vara på i alla fall. Hittade du den? En svart med fasningar i båda ändarna... Jag har ingen egen pickis men som vw/audi mek har jag kopplat in den där många ggr även om det va längesen nu. =)

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...