Skoda pickup SRS (airbag) lampa lyser inte.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Var och besiktiga min race-skoda-pickup idag och allt gick fint ända tills sista minuten. Då hittade snubben visst att SRS (airbaglampan) inte lyste. På grund av detta fick jag underkänt och måste åka på återbesök.

Jag lämnar nog eventuellt in om ingen av någon här har tips på ideer eller råkat ut för samma sak på sin skoda-pickis.

Någon som har tips på bra bilmek i Kungsbacka får gärna PM:a! =)

Antingen så har lampan bara gått sönder....
...men mer troligt så har tidigare ägare kopplat ur lampan för att airbagen ger någon felkod.

Kan vara så enkelt att någon med vag-com kabel och programvara eller någon enkel obdII scanner kan läsa ur/släcka koden för att det skall bli bra igen. Ja lampan måste ju åtgärdas också.

Nu är ju detta nytt för i år på besiktningen, men jag har för mig att lampan lyste förut men nu har slocknat (för ca 6 mån sen).
Är det enkelt att byta lampa själv i instrumentpanelen?

Det jag kan göra själv innan jag lämnar in är att kolla alla sladdar/ spraykontakt etc. Frågan är bara vilken sladd det är?

Antingen så har lampan bara gått sönder....
...men mer troligt så har tidigare ägare kopplat ur lampan för att airbagen ger någon felkod.

Kan vara så enkelt att någon med vag-com kabel och programvara eller någon enkel obdII scanner kan läsa ur/släcka koden för att det skall bli bra igen. Ja lampan måste ju åtgärdas också.

Är det enkelt att byta lampa själv i instrumentpanelen?

Skruva lös hastighetsmätarwiren nere vid växellådan (tappa för allt i världen inte ner plasthjulet i lådan!!!!!) Sedan så är det "bara" att lossa 5-6 skruv och dra ut instrumenthuset + plastramen som sitter runt om...

Skruvarna sitter dolda bakom diverse plastlock. En av dom sitter till höger om knapparna till hel/halvljus, börja med den först och dra sedan lite i panelen så ser du vart dom andra är.
Har för mig att det sitter någon skruv vid plastlockena bredvid knappen till stolsvärmen också.

Det går även att göra detta utan att lossa på wiren till hastighetsmätaren vid vxllådan men då är det väldigt trång att få in näven mellan instrumentpanel och huset till mätaren :fakta

En sån här köpte jag: http://www.teknikproffset.se/BIL/Bi...elkodslaesare-VAG-COM-KKL-4091-OBD2-kabel.htm Den funkar ypperligt till min Skoda och har lönat sig många gånger om :tummenupp

Vart sitter OBD uttaget på en skoda pickup?! jag har letat som en tok både i bilen och i haynesboken men inte hittat nått :va Fanns det inga uttag på dom tidiga modellerna? Jag har en 1.9D -97 och jag hittar som sagt inget uttag :(

Skruva lös hastighetsmätarwiren nere vid växellådan (tappa för allt i världen inte ner plasthjulet i lådan!!!!!) Sedan så är det "bara" att lossa 5-6 skruv och dra ut instrumenthuset + plastramen som sitter runt om...

Skruvarna sitter dolda bakom diverse plastlock. En av dom sitter till höger om knapparna till hel/halvljus, börja med den först och dra sedan lite i panelen så ser du vart dom andra är.
Har för mig att det sitter någon skruv vid plastlockena bredvid knappen till stolsvärmen också.

Det går även att göra detta utan att lossa på wiren till hastighetsmätaren vid vxllådan men då är det väldigt trång att få in näven mellan instrumentpanel och huset till mätaren :fakta

Vart sitter OBD uttaget på en skoda pickup?! jag har letat som en tok både i bilen och i haynesboken men inte hittat nått :va Fanns det inga uttag på dom tidiga modellerna? Jag har en 1.9D -97 och jag hittar som sagt inget uttag :(
Det sitter på höger sida (passagerasidan) vid säkringarna (släng dig på rygg å kika rakt upp så ska du se att det stirrar tillbaka ;)

Det sitter på höger sida (passagerasidan) vid säkringarna (släng dig på rygg å kika rakt upp så ska du se att det stirrar tillbaka ;)

Jag lossade luckan o kollade lite, i instruktionboken står ej något om airbag om det inte ingår i kontrollampor då det var säkring nr 19. Men jag ser inte om säkringen är trasig eller inte...
Om en säkring gått så borde väl flera lampor gå?

Sen har bilen börjat vibrera i ratten som FAN efter 100km/h, kan detta vara hjulinställning?

Tror inte att airbagen har en separat säkring! Om jag vore du så skulle jag ta ut instrumenthuset och se så inte glödlampan är skrot eller att en kabel har åkt ut. Glöm inte att koppla bort batteriet först!

Kolla bilden i bifogat pm ;)

Tack för ditt PM :tummenupp. Får försöka leta upp någon manual hur man får ut instrumenthuset, tror som du att det är en lampa eller kabel som inte är riktigt 100%. Om tidigare ägaren har klippt sladden eller annat så kanske det blir värre, men men...

Tror inte att airbagen har en separat säkring! Om jag vore du så skulle jag ta ut instrumenthuset och se så inte glödlampan är skrot eller att en kabel har åkt ut. Glöm inte att koppla bort batteriet först!

Kolla bilden i bifogat pm ;)

Jag har ingen aning om det finns något på dom, jag tipsade mest om en billig och bra OBDII-läsare.

Nyfiket fråga, funkade den till airbagen?
Japp, den lagar allt! :fakta Eller så kan man åtminstone få upp alla möjliga olika felkoder med den.

Eller så kan man åtminstone få upp alla möjliga olika felkoder med den.
En liten "svaghet" dock, generella felkodsutläsare har inte tillgång till alla felkoder och översättningstabeller, i regel är det bara dom som det är lagkrav på (vilket räcker långt då det oftast är en besiktningsfråga bakom)

Fast dom har väl kanske blivit bättre, det var några år sedan vi hade detta uppe på jobbet.
"någon" kom med en felkod han hade läst ut och ville veta exakt vad den betydde, men den existerade inte i vida så det blev inget.

En liten "svaghet" dock, generella felkodsutläsare har inte tillgång till alla felkoder och översättningstabeller, i regel är det bara dom som det är lagkrav på (vilket räcker långt då det oftast är en besiktningsfråga bakom)

Fast dom har väl kanske blivit bättre, det var några år sedan vi hade detta uppe på jobbet.
"någon" kom med en felkod han hade läst ut och ville veta exakt vad den betydde, men den existerade inte i vida så det blev inget.
Jag körde med VAG-COM, som följde med, och det är mig veterligen en av dom bästa mjukvarorna, klart i klass med VW's egna?

BUMPPPPP!!!

HURRA!!!!! Jag ska fan börja som bilmekaniker!

Ringde till en bilfirma idag och hörde om de hade tid inom kort (hade de ej) och vad det skulle kosta att fixa SRS-lampan.
Då började den vanliga konversationen i sedvanlig ordning:

-"Jadduu grabben, är det nånting med airbag så brukar det kosta flera tusen kronor bla bla bla bla det landar antagligen på 4-5000k bla bla bla och så tillkommer dblalballbalab och så behöver du nog byta hela jävla skiten och bbla lbal balblabla"

Så ikväll när jag kom hem gick jag ner i garaget och efter en timma samt 45 svordomar och varit nära att dra sönder instrumentpanelen / skruvat bort ratten och lossat på 12 onödiga skruvar så lossade instrumentpanelen på biljäveln! Huuurrrraa!

Bakom instrumentpanelen sitter det en lampa för varje funktion, jag provade och byta lampa (den tidigare SRS lampan var brun och troligtvis trasig) med den till vänster och vips så lyser SRS lampan! Hurrrrrrraaa!

MEN (Tony irving) Den lyser konstant, så frågan är: Jag måste antagligen släcka lampan på nån firma då det kommer en felkod nånstans i koppleriet som gör att den inte slocknar?

Eller finns det nån enkel grej som jag kan koppla in (väldigt enkel som tom jag klarar) som gör att den slocknar efter 10 sek. Jag tror att den måste slockna efter 10 sek, den får inte lysa hela tiden om jag fattat det hela rätt? :va

Koppla loss matningen till den lampan och dra en jumper från exempelvis oljetryck eller abs-lampan. Lampan kommer då att bli paralellkoppkad med det du tar matning från och lysa en stund när du startar och sedan slockna.

Alla nöjda.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Ska nog göra på det sättet, då det står att lampan inte lyser alls på besiktningsprotokollet så kanske det fungerar att fuska på detta vis.

Finns det nåt sätt som de kan se att man har fuskat? Inte kan de väl dra isär hela instrumentpanelen o kika?

Ska nog göra på det sättet, då det står att lampan inte lyser alls på besiktningsprotokollet så kanske det fungerar att fuska på detta vis.

Finns det nåt sätt som de kan se att man har fuskat? Inte kan de väl dra isär hela instrumentpanelen o kika?

Jag har en gång i tiden fått ombesiktning för en icke lysande abs-lampa. Den lyste inte eftersom jag hade kopplat loss den då den lyste hela tiden.
En liten jumper från airbaglampan som satt bredvid gjorde att ombesiktningen gick galant.
Inga frågor, allt var ju som det skulle.

Ja, det var ju såklart en kompis som gjorde det, för man får inte göra så.

Sent from my ST17i using Tapatalk

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...