marsianmejler
Sporthojsnörd
Om man har en sugmotor på 1 liter och vill höja effekten på den genom att antingen höja kompförhållandet (från 8 till 10) eller höja insugstrycket (från 1 till 1,5 bar) vilket ger bäst verkningsgrad?
OM man lyckas höja kompförh. utan att justera tändvinkel (vilket alltså kan kräva högre oktan på bränslet) utan att få knack ger det 3,5-4% bättre termisk verkningsgrad (ideal motor, gamma=1,3)
men vad händer med termiska verkningsgraden med höjt insugstryck (medelst turbo som drivs av avgaserna då antagligen)? Är inte det lastberoende?
Några funderingar?
OM man lyckas höja kompförh. utan att justera tändvinkel (vilket alltså kan kräva högre oktan på bränslet) utan att få knack ger det 3,5-4% bättre termisk verkningsgrad (ideal motor, gamma=1,3)
men vad händer med termiska verkningsgraden med höjt insugstryck (medelst turbo som drivs av avgaserna då antagligen)? Är inte det lastberoende?
Några funderingar?
Last edited: