Skolfråga: höja komp eller överladdning, vad ger bäst verkningsgrad?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Om man har en sugmotor på 1 liter och vill höja effekten på den genom att antingen höja kompförhållandet (från 8 till 10) eller höja insugstrycket (från 1 till 1,5 bar) vilket ger bäst verkningsgrad?

OM man lyckas höja kompförh. utan att justera tändvinkel (vilket alltså kan kräva högre oktan på bränslet) utan att få knack ger det 3,5-4% bättre termisk verkningsgrad (ideal motor, gamma=1,3)

men vad händer med termiska verkningsgraden med höjt insugstryck (medelst turbo som drivs av avgaserna då antagligen)? Är inte det lastberoende?

Några funderingar?
 
Last edited:

Pips

Guest
På dellast (cruise) borde väl en turbo bidra till ett högre mottryck i avgassystemet - mer värme? Eller är jag ute och cyklar?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Vad menar du med verkningsgrad?
Är det maximalt antal kWh /liter bränsle under fullgasbelastning, eller vardaglig gatkörning.
Eller högsta möjliga effekt ur given cylindervolym?
Vad är det för typ av motor, högvarvig, eller långslagig?

Mats
 

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Vad menar du med verkningsgrad?
Är det maximalt antal kWh /liter bränsle under fullgasbelastning, eller vardaglig gatkörning.
Eller högsta möjliga effekt ur given cylindervolym?
Vad är det för typ av motor, högvarvig, eller långslagig?

Mats

Sorry tänkte inte på volymetriska verkningsgraden, jag var ute efter termisk verkningsgrad, alltså hur mycket av bränslet som blir mekanisk energi och hur mycket som far åt helvete med avgaserna.

Det var tydligen bara en felskrivning :näsblod varför jag blev så förvirrad. Turbon ökar motoreffekten men termiska verkningsgraden beror på lasten. En turbo ger ju nästan alltid sämre verkningsgrad, med undantag för låga laster (och god laddning av turbon) där effekten som går åt att driva kompressorn blir något mindre än den effektökning ur motorn.
 
Last edited:

grok

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
gsxr 1000 k7
Sorry tänkte inte på volymetriska verkningsgraden, jag var ute efter termisk verkningsgrad, alltså hur mycket av bränslet som blir mekanisk energi och hur mycket som far åt helvete med avgaserna.

Det var tydligen bara en felskrivning :näsblod varför jag blev så förvirrad. Turbon ökar motoreffekten men termiska verkningsgraden beror på lasten. En turbo ger ju nästan alltid sämre verkningsgrad, med undantag för låga laster (och god laddning av turbon) där effekten som går åt att driva kompressorn blir något mindre än den effektökning ur motorn.

Kompet är viktigast för dellastverkningsgraden, överladdad motor ger sämre v-grad i samma last/varvtalspunkt pga att du inte kan hålla lika högt komp. Vinst får man först när man förlänger utväxlingen så att det blir högre last vid samma hastighet.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top