Skolskjutning i Örebro

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tio bekräftat döda (varav den misstänkte gärningsmannen är en) och flera förda till sjukhus... Fy fan... :gråta Tankar går till offren och deras familjer, vidrigt är bara förnamnet... :(

"En man i 35-årsåldern misstänkts för skjutningen, enligt uppgifter till Aftonbladet.

Polisen vill inte bekräfta gärningspersonens ålder, men uppger att det rör sig om en ”mansperson”.

Vidare uppger polisen att mannen är en av de som dött.

– Han är för polisen inte känd för oss och har inte koppling till något gäng. Vi tror att det här är en ensamagerande gärningsperson, uppger Roberto Eid Forest, polisområdeschef i Örebro under en pressträff på tisdagskvällen.

Polisen misstänker inte att det ligger något terrormotiv bakom dådet.

Händelsen utreds som mord, försök till mord, mordbrand och grovt vapenbrott."

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Polisen misstänker inte att det ligger något terrormotiv bakom dådet.
Inte terror - jag undrar.......???

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan') är det systematiska och hänsynslösa användandet av våld eller förstörelse, för att genom att injaga rädsla försöka tvinga fram politiska förändringar.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Inte terror - jag undrar.......???

Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan') är det systematiska och hänsynslösa användandet av våld eller förstörelse, för att genom att injaga rädsla försöka tvinga fram politiska förändringar.
Som jag förstår det man med vapenlicens så det låter inte som vanlig hederlig islamisk terrorism. Men om det inte var en ren knäppgök kan det såklart ändå handla om terror. Snubben tog livet av sig så lämnade han inget brev kan det vara svårt att veta varför.

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Ammar och Mahmoud: "Vår kompis blev träffad"

svt0204.jpg

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
<skamlös spekulation>
Alla som intervjuats har namn som och/eller ser ut som de har en bakgrund längre bort ifrån än Sveg. Någon som fått för sig att panga på en SFI-kurs?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skolan är väl Komvux med hantverkare som slutprodukter så det lär finnas alla möjliga individer som behövt nytt spår i livet där.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skolan är väl Komvux med hantverkare som slutprodukter så det lär finnas alla möjliga individer som behövt nytt spår i livet där.
Antagligen Inte helt osannolikt att det rör sig om en elev eller lärare med skurna relationer mellan sig och andra elever eller lärare... Licens för vapnet han använde lär han ha haft, fast jag såg på flashback att någon påstod att det ska ha varit en ak47... :va oavsett så lär det bli rubriker och debatt om krav för vapenlicenser framöver, för det är ju givetvis vapnen brotten begås med och inte de störda individer som begår brotten som är problemet... :3freak fruktansvärt tragiskt är det oavsett vad... :(

Last edited:

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Intressant på SVT Aktuellt 21:00 så är den ena killen bortklippt (han till vänster) man ser bara killen till höger i bild. Undrar varför...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enligt SvD tog det 1:45 minuter för insatsstyrkan att komma från Stockholm till Örebro i helikopter. 😐

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nu är ju det här en del av vardagen, inget att häpna över. Jag blev inte det minsta förvånad när jag hörde det på radion igår eftermiddag. Bara ett ".. jahapp".

Jag antar att vi alla har ett paraply hemma, ett par gummistövlar, en skottsäker väst, minst EN bra hjälm, ett eller flera olika vapen att försvara oss med, samt att vi håller ugnarna hemma så dom inte behöver gå till nån skola och bli skjutna, eller på vägen dit. Framför allt om du är en lärare, byt jobb. Det går inte längre att ha en livförsäkring här i landet.

Vad jag känner viss förundran över hur pass väl vi anpassar oss till dessa händleser. Så klart sorgligt med dödsfall, men tar man bara en riktigt lång och god fika över saken så brukar grejer lösa sig, helt av sig själva... eller?

Tror jag behöver en ny skottväst ... Nån verkar ha skjutit mig i ryggen flera gånger. Har dom på Jula, eller får det bli Biltema?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sorgligt med detta är att jag var lite fundersam hur min son skulle reagera när han kollade Lilla Aktuellt.
Reaktionen? Ingen.
Totalt avtrubbad, efter sjuttielva inslag om barn som skjuter barn, dagliga bombattentat och annat skit så bryr sig inte barn om detta. Det är vardag, punkt slut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Media vältrar sig verkligen nu, snackar om deras uppdrag bla bla.

Alla ville in på flashback, ingen nyhetssida var något problem.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Identifieringen tar tid.
Jag trodde att alla har leg/körkort på sig. Anhöriga identifierar. Så är det inte i Sverige.

Blod, tänder och fingeravtryck identifierar. Detta ska jämföras med uppgifter i befintliga register. Detta tar tid. Det ska absolut vara 100% rätt.

Därefter ska anhöriga underrättas, innan det blir ”allmänt gods”.
Ovan enligt en skolsäkerhetsexpert intervjuad på TV nyss.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nu har media gått ut med namn och bild på misstänkte gärningsmannen:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...