Skomakaren på Haga

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vet någon vad skomakaren som håller till på Haga heter och hur man får tag på honom? Om han håller på fortfarande alltså, tyckte jag hörde något om att han hade lagt av och jag har inte lyckats hitta honom på eniro.se eller hitta.se.

Han syr tydligen fast kardborre i skinnställ så man kan sätta dig knäpuckar vilket de andra skomakarna i stan säger är omöjligt. :va

//Eric

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Hoj
Såld...letar nytt.
Skomakar'n, Haga
Besöksadress:
Östra Kyrkog. 59 A
90344 UMEÅ

Tel: 090-121710

Kan ju vara rätt...men jag har ingen aning...

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
han har stängt ner .
men har du prövat den vid bubblans

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Limma fast kardborren med kontaktlim. Höll för mig i 5 år tills If löste in stället.
Annars ska du plocka ut skydden och dessa kan va urtråkiga att försöka få tillbaka där dom ska va. Ungefär lika roligt som att kamma sig med en osthyvel...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Mell skrev:
2101051 Limma fast kardborren med kontaktlim. Höll för mig i 5 år tills If löste in stället.
Annars ska du plocka ut skydden och dessa kan va urtråkiga att försöka få tillbaka där dom ska va. Ungefär lika roligt som att kamma sig med en osthyvel...

Funkar det med lim? Jag (eller rättare sagt en kompis) föreslog det när vi var inne på Mister Minit mitt i stan och han sa att det aldrig skulle hålla. Han var i och för sig rätt negativt inställd till det mesta. Vilken slags lim är lämpligt (vilket kontaktlim som helst)? Ska man limma fast något slags plastplatta under kardborren som skydd? På mitt andra ställ som faktiskt har knäpuckar så sitter det ett skydd under knäpucken nämligen, antar att det är för att man ska ha skydd om man sätter ned pucken på ojämnt underlag eller drar den över curbsen så man inte gör illa benet.

Förresten, vart köper man kardborre som passar till stället?

Många frågor blir det... :rolleyes:

//Eric

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Skomakarn vid bubblan heter Ronny Lövstedt (tror jag), hittas ofta på kajen soliga dagar på en vit Harley Davidsson
Han har stängt måndagar.
Sen finns det någon läderverkstad på teg, hyreshusen brevid statoil, fast vänt mot gamla konsumbutiken eller vad det var....

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
GuW skrev:
2101456 Skomakarn vid bubblan heter Ronny Lövstedt (tror jag), hittas ofta på kajen soliga dagar på en vit Harley Davidsson
Han har stängt måndagar.
Sen finns det någon läderverkstad på teg, hyreshusen brevid statoil, fast vänt mot gamla konsumbutiken eller vad det var....

Om det är han som håller till väst på stan så verkar det mest vara tur om man lyckas hitta en tid när han faktiskt har öppet. Stängt måndagar, öppnar typ 10 på förmiddagarna och verkar stänga kring 3 allt som oftast. Är det bara folk som inte har heltidsjobb med vanliga (8-5) arbetstider som får lämna grejer till honom?

//Eric

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
DR-Zätare skrev:
2101526 Om det är han som håller till väst på stan så verkar det mest vara tur om man lyckas hitta en tid när han faktiskt har öppet. Stängt måndagar, öppnar typ 10 på förmiddagarna och verkar stänga kring 3 allt som oftast. Är det bara folk som inte har heltidsjobb med vanliga (8-5) arbetstider som får lämna grejer till honom?

//Eric

På den tiden jag jobbade brevid honom hade han bara stängt måndagar, annars öppet till 17, eller 17:30 tror jag...

Han har allt jobb han behöver ändå, mycket företag som lämmnar till honom. anledningen till att det är stängt måndagar är för att han ska få jobba ifred (han är oftast där hela måndagarna ändå).

Men har du provat den här nymodigheten, Telefon kallas det visst?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
GuW skrev:
2101670 På den tiden jag jobbade brevid honom hade han bara stängt måndagar, annars öppet till 17, eller 17:30 tror jag...

Han har allt jobb han behöver ändå, mycket företag som lämmnar till honom. anledningen till att det är stängt måndagar är för att han ska få jobba ifred (han är oftast där hela måndagarna ändå).

Men har du provat den här nymodigheten, Telefon kallas det visst?

Ahhh, du menar SMS:a över skinnstället? :hihi

Jag tror dock jag ska prova limmet först. Sen när jag förstört halva stället får jag väl ringa honom och höra vad han kan göra för att rädda resterna. Fast jag är lite skeptisk till att prata med någon jag inte kan se....

//Eric

Last edited:

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag köpte lite kardborre på olssons stuvar på Mariedal och limmade dit med vanligt kontaktlim. Funkade för mig. Men det kan va bra att ha ett ställ att gämföra med så man vet vart man ska sätta dom.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
DR-Zätare skrev:
2102048 Ahhh, du menar SMS:a över skinnstället? :hihi

Jag tror dock jag ska prova limmet först. Sen när jag förstört halva stället får jag väl ringa honom och höra vad han kan göra för att rädda resterna. Fast jag är lite skeptisk till att prata med någon jag inte kan se....

//Eric

Hur tror du att skomakaren hinner på andra affärer som har öppet 10-18?
(han gör sina ärenden måndagar, före eller efter sitt eget jobb, eller så sätter han en lapp på dörren med "Kommer strax, ute på ärende :hihi )
Du får ta ledigt eller åka dit på lunchen, jag jobbar själv 9-18 men jag brukar ta ledigt för att hinna förbi hos Ronny.

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Wagge skrev:
2109992 Appropå knäpuckar... finns det något ställe här i stan som säljer? Har dom på twowheels, norrlands o.s.v? :va

Måste ju hinna skaffa...
Är det din första bankörning?

Då skall du få ett tips, skippa puckarna! Risken är stor att det inte bara blir knäpuckeskrap om det är första gången.
Tror knappast att någon av Umeås handlare ligger på några puckar då de i 1:a hand prioriterar plattermopparna.
Enklast kan vara att beställa från Lelles tar bara ett par dagar.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
RJ skrev:
2110152 Är det din första bankörning?

Då skall du få ett tips, skippa puckarna! Risken är stor att det inte bara blir knäpuckeskrap om det är första gången.
Tror knappast att någon av Umeås handlare ligger på några puckar då de i 1:a hand prioriterar plattermopparna.
Enklast kan vara att beställa från Lelles tar bara ett par dagar.
Jepp, första körningen. Men om man inte har några puckar så är ju chansen för skrap 0, om man har puckar så finns ju i alla fall möjligheten till skrap... även om den kanske bara är typ nån promille :hihi Har införskaffat krashpuckar om det skulle bli mer än knäpuckarna som skrapas... just in case sådär... :näsblod

Edit. Nu e knäpuckarna beställda... hoppas man inte har tagit sig vatten över huvudet...

Det blir i alla fall att hämta hojjen från vinterförvaringen tidigast på onsdag, sen gäller det bara o få på nytt gummi på bakhjulet så är den fit for fight! :tummenupp

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tror faktiskt att de har puckar hemma på Norrlands, jag har sett där i alla fall. Dock var det märkespuckar, dvs Arlen Ness och Alpinestars tror jag, så det gäller att ha rätt ställ om man är petig...

//Eric

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Det ska va skrot i puckarna så att det gnistrar snyggt om natten när man raggar runt flygrondellen. :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA