Skottland, hur tar man sig dit med hoj?

leffo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2007
Hoj
660
Utan att åka hoj hela vägen via tunneln. Hade gärna tagit en färja från Gbg till skottland men den linjen lades väl ner för längesedan.

Har ni något tips? :)

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Tror båten mellan bergen och skottland fortfarande går men sist jag kollade var det dyrt, väldigt dyrt :(

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Edit: Kör över - se ovan.

Flyg dit och hyr hoj där, det är nog enklast.

Tips: Jag kan rekommendera Schweitz och en liten stad som heter Interlaken, flyg till Zürich. Hyr hoj och kör till Interlaken. Eller hyr i Interlaken, funrental? tror jag de hette.

Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
göteborg-Fredrikhavn sen Esbjerg-Harvich. Ställ GPS:en på kortaste vägen till Lake distrikt, så har du en fantastisk resa genom England(iof mer än tre gånger så lång tid som snabbaste vägen)

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
T.ex. tur o retur Esbjerg-Harwich.
Plats i 4 bädds hytt inkl mc med.
Cirka 550 £
Svindyrt

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad
Ingen aning om kostnader, men det går färjor Esbjerg - Harwich resp Stavanger - Newcastle:

http://www.aferry.dk/dfds-seaways-faerjor.htm

Är du helt säker?, jag tror att den rutten upphört. Färjan går bara mellan Newcastle och Amsterdam. :(

Jag håller på och kollar mc-resa till Irland....och det är Esbjerg-Harwich som gäller. Men finns det andra rutter så tar jag mer än gärna emot förslag. :)

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Är du helt säker?, jag tror att den rutten upphört. Färjan går bara mellan Newcastle och Amsterdam. :(

Jag håller på och kollar mc-resa till Irland....och det är Esbjerg-Harwich som gäller. Men finns det andra rutter så tar jag mer än gärna emot förslag. :)

Du verkar ha helt rätt när jag nu kollade dfds direkt
istället för den sidan som jag trodde var officiell men inte alls var det :rodnar

/Anders

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
ta en färja från Danmark (Esbjerg) till Harwich (ligger wid Ipswich) och kör upp till Scottland?

U4IC

UFORISK
Gick med
7 Oct 2009
Hoj
Ingen just nu, inga pengar.
Man kan åka med DFDS Tor Line från Göteborgs Hamn till Immingham. Sen så får du en skön tur på cykel till Skottland. Vet inga priser men slå dom en signal vet ja. Så dyrt kan det ju inte vara med hytt o cykel. :)

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Det finns väl en tunnel mellan Frankrike och England också, om man inte är rädd för att spendera ett par timmar på cyklen. Men skapligt mycket längre än att ta färjan såklart.

shazbot

wimp
Gick med
15 Apr 2008
Hoj
Daytona 675
är det inte jobbigt att ställa om sig till vänstertrafik? funderar på att hyra hoj i japan, men vet inte om man törs. Man kanske lägger sig i högerfilen i en kurva av gammal vana

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
är det inte jobbigt att ställa om sig till vänstertrafik? funderar på att hyra hoj i japan, men vet inte om man törs. Man kanske lägger sig i högerfilen i en kurva av gammal vana

utfarter från parkering, bensinstation och dyligt kräver uppmärksamhet, och cirkulationsplatser. Annars går det fort att vänja sig.

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Man kan åka med DFDS Tor Line från Göteborgs Hamn till Immingham. Sen så får du en skön tur på cykel till Skottland. Vet inga priser men slå dom en signal vet ja. Så dyrt kan det ju inte vara med hytt o cykel. :)

Senast jag kollade (i somras) kostade det c. 5000:- per person med mc. Relativt dyrt alltså men kanske billigt i förhållande till alternativen...

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
Street triple, kraschad

Kanonbra tips! :tummenupp

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Senast jag kollade (i somras) kostade det c. 5000:- per person med mc. Relativt dyrt alltså men kanske billigt i förhållande till alternativen...
Jupp, det tar minst en dag (räknat från englands gräns till svenska gränsen) att åka ner så man åker Dover-Calais med färja (eller tåget genom kanaltunneln Folkstone-Calais). Och det tar väl dessutom ett par dagar att åka mellan Dover och Skottland, plus någon dag att ta sig från Göteborg till Malmö. Det kostar väl någon tusenlapp per dag och person med soppa, mat och boende. Plus ca 500kr för färja eller tunnel per person med båge. Enkel resa. Att det till råga på allt är jäääkligt tråkiga motorvägstransporter från svenska gränsen tills man tagit sig fram till färjan eller tunneln gör ju inte saken bättre heller. Inte på något sätt vare sig ett prisvärt eller roligt alternativ.

Kommer inte ihåg vad det kostade på den gamla goda tiden när jag åkte färja Göteborg-Newcastle. Ca 1700kr per person enkel resa med båge eller något sånt. Då ingick iofs bara frukost och boende i billigaste hytten längst ner, ungefär mitt ovanför motorrummet lät det som.

Det var på vägen dit. På vägen hem blev det färja Dover-Calais och motorvägar tills vi var hemma i Sverige igen. Nu åkte vi med en färja som gick mitt på dagen någon gång och då stapplade vi in på ett hotell i norra Tyskland ungefär vid midnatt efter en lång och halvsnabb färd med en del felkörningar och åskoväder och elände. Om vi åkt tidigare på morgonen och inte kört fel kanske vi hade nog hunnit till Malmö innan midnatt. Men för att jag frivilligt skulle välja den resrutten igen så skulle det krävas att det tog ett par dagar längre och kördes mera småvägar.

När jag kollar DFDS hemsida nu för resor Esbjerg-Harwich så verkar det kosta från ca 1600kr/person med båge enkel resa i billigaste hytten. Helt klart ett bättre alternativ än att ta motorvägarna genom Tyskland, Holland, Frankrike etc.

För övrigt: det finns massor med krokiga små asfaltsvägar i Skottland. Bara det skulle göra det värt att åka dit igen. Var även över till Irland en sväng, men det kändes mest som ett slöseri med pengar. Det kanske skulle varit värt det om man bara hållit sig längst ut längs kusterna (inlandet är mest bara tråkig jordbruksbyggd) och spenderat ett par dagar till i Dublin.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning