Skottland?

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
Vi är några som funderar på att ta hojarna till Skottland i sommar och känna på vänstertrafiken.
Hur är det att transportera cyklarna på färjan till Newcastle? Någon som har egen erfarenhet och vill dela med sig av dessa?
 

pageer

-
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Ducati 750 ss -97, Honda GL1000 -79
Bra fråga! Det undrar jag med, ska själv över i slutet av Maj. Jag hade tagit för givit att man tog med sig lite remmar och "knöt" fast den någonstans, men det kanske finns bättre alternativ?
 

gs500e

Livsnjutare
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Varberg
Hoj
Suzuki GS500E
pageer skrev:
Bra fråga! Det undrar jag med, ska själv över i slutet av Maj. Jag hade tagit för givit att man tog med sig lite remmar och "knöt" fast den någonstans, men det kanske finns bättre alternativ?

Spännband kommer att införskaffas, tänkte bara kolla om det fanns direkta erfarenheter från just den färjan med tanke på mc-vänlighet, personal på fordonsdäck etc.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
gs500e skrev:
Spännband kommer att införskaffas, tänkte bara kolla om det fanns direkta erfarenheter från just den färjan med tanke på mc-vänlighet, personal på fordonsdäck etc.

Kan gunga rätt rejält på den där färjan... (Gissar att det fortfarande är Princess of Scandinavia?) Var över för några år sedan, fanns rätt gott om remmar på båten, att spänna fast med, och hyfsat med fästpunkter. Upplevde att det inte drällde av personal, dom jagade mest på att försöka få ihop hojarna så tajt som möjligt, men bara att spänna fast så gott man kan, dra från ena sidan, över tex sadel, och spänna ner mot sidostöd, bra om man är två som hjälps åt, en som trycker ner hoj, en som spänner.

Ett tips är att ha med några trasor/småhanddukar att lägga emellan spännband/rep och hoj, utifall det ligger mot någon yta som kan skadas, samt se till dra en spännrem mellan framgaffel och sidostöd, och kanske liten rem för att dra åt handbromsen.

Upplevde att jag inte var rädd att min hoj skulle välta, utan snarare att någon annan skulle slarva med sin hoj.. Hursomhelst, på utresan, när vi kom fram till Newcastle, noterade jag att personalen förbättrat fastspänningen av min hoj, så dom verkar kolla runt!

Något annat man tyvärr bör tänka på med Storbrittanien, är att det stjäls betydlig mer med hojar där än i Sverige... :(

Ha en bra resa, många goa vägar/platser i Skottland, och har ni tid, missa inte "Lake District"!

/B
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Jag har transporterat bilar till och från England och det har funkat bra. Har för mig att det kostade ca 1300:-. Då åkte inte jag med båten, jag flög :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top