Skramel i fireblade motor (som försvinner vid frikoppling)

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Honda CBR 900 RR -97 + Honda CR250 -98
Har upptäckt ett "skramlande" ljud från motorn när man kommer upp till ca 3000rpm.
Ljudet försvinner när man kopplar ut.

Har haft isär kopplingen & bytt "urkopplingslagret", men ljudet finns fortfarande kvar.

Det ända jag kommer på som kan vara felet är antligen nållagret som sitter innanför kopplingskorgen eller lagrena på ingående axeln i växellådan.

Det verkar som dom i vxl-lådan för jag tycker inte att ett nållager ska låta på det viset när det är slut.....

Någon som har tips om det kan vara något annat ?

Coola Ola

Guest
Vissa kopplingar låtar ju helt enkelt en del även om de är ok. Kopplingskorgen på min hoj låter en hel del men det försvinnger om man frikopplar.

Hygglo

Solskens knutte...
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
XV1600
r-e-m skrev:
Har upptäckt ett "skramlande" ljud från motorn när man kommer upp till ca 3000rpm.

Kör tills det rasar så visar det sig vad som var fel... :lol

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
r-e-m skrev:

Har haft isär kopplingen & bytt "urkopplingslagret", men ljudet finns fortfarande kvar.

Det ända jag kommer på som kan vara felet är antligen nållagret som sitter innanför kopplingskorgen eller lagrena på ingående axeln i växellådan.

Det verkar som dom i vxl-lådan för jag tycker inte att ett nållager ska låta på det viset när det är slut.....

CBR har en vajer som vibrerar vid gaspådrag på såväl min som på en kamrats 954. Kan kanske vara det som "durrar".
Kom dock inte ihåg riktigt vilken vajer det var :va
Låter det förresten även förbi 3000 ? För det gör detta.

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
OLDEN skrev:
CBR har en vajer som vibrerar vid gaspådrag på såväl min som på en kamrats 954. Kan kanske vara det som "durrar".
Kom dock inte ihåg riktigt vilken vajer det var :va
Låter det förresten även förbi 3000 ? För det gör detta.

Har inte tänkt på om ljudet fortsätter över 3000rpm, men det kan man juh kolla.Det jag vet är att om jag varvar till motorn över 3000rpm, så typ rister det till när varvet är på väg tillbaka, och sedan även om man lägger den på jämn gas strax över 3000.I båda fallen så försvinner ljudet när man har kopplingen indragen...

Det låter precis som att det kommer innefrån kopplingskåpan, men sådana ljud har juh en benägenhet att sprida sig lite hur som helst så man inte riktigt vet vars det kommer ifrån....

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns beskrivet i fler trådar... har du slangat rätt mycket är ryckutjämnaren i kopplingskorgen ganska så säkert tvärslut. Ryckutjämnarfjädrarna äter in sig i det mjuka alu't och nästan ställer sig på högkant. Värt att kolla iaf, rasslar kopplingskorgen som en marackas... är det bara att byta.

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
andersbrink skrev:
Det finns beskrivet i fler trådar... har du slangat rätt mycket är ryckutjämnaren i kopplingskorgen ganska så säkert tvärslut. Ryckutjämnarfjädrarna äter in sig i det mjuka alu't och nästan ställer sig på högkant. Värt att kolla iaf, rasslar kopplingskorgen som en marackas... är det bara att byta.

Vart sitter ryckutjämnaren vid kopplingen då ? Är det i yttre korgen eller i inre navet ?
Går det att kolla om det är dåligt innan man byter ?

När jag hade bort lamellerna så kollade jag på slitsarna iallafall på yttre korgen, men dom såg väldigt bra ut.
Men jag hade inte bort korgen pga att jag ej hade några bra verktyg att lossa den med....

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
Har plockat bort kopplngskåpan nu och kollat lite.

Tog ur alla lameller & kollade så allt satt rätt monterat & att det såg bra ut.
Får dock ej bort den inre kopplingskorgen pga att jag saknar ett specialverktyg att hålla imot när jag drar loss muttern.

Men vrider jag på inre "korgen" ca 0,5-1cm snabbt fram & tillbaka så hörs ett skrammel.
Men det kanske är normalt för bladens koppling.
Är ingen skillnad om jag har växel i eller inte.

Lägger man i växel och vrider mera så låter det juh när dogarna går i ingrepp, men då måste man juh vrida ungefär dubbelt så långt.

Yttre kopplingskorgen med fjädrarna går väl bara att kontrollera genom att ta bort den va ?

Hoppas dock att det inte är något fel, men man blir juh lite orolig.
Dock har jag hört att bladen är lite skramlig, så detta ljud kanske inte är något att vara orolig för.....
MVH / Richard.

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
letar nytt...
Jag har iaf lärt mej att en äldre Blade aldrig håller käften...
Det kan vara allt från dåliga kopplingar och vevstakslager till framskärmar och tankar som vibrerar.

Mitt råd är iaf att kontrollera så ingenting vibrerar och sitter löst!

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
UrbanTiger skrev:
Låter so im det kan vara nått obalansproblem eftersom det skramlar vid ett visst varvtal.
Finns inga sånna fjädrar på Bladen enligt Haynes.
Däremot sitter det en antijudder bricka längst innerst i lamellpaketet men den är väl verksam endast man kopplar ur, tror jag.
Däremot sitter det ett lager till kopplingskorgen som kanske är glapp. En hylsa och ett nållager sitter där.

Jo enligt bild i Hondas Servicemanual så finns det såna fjädrar.

Obalansproblem tror jag inte det är eftersom det låter när jag vrider inre korgen för hand fram & tillbaka....
Det verkar mer & mer att det är ett ljud som jag får leva med, men det hörs nästan bara när jag kör med orginaldämparen så det löser sig med sebring dämparen :yoparty

Sharadkingboy

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
nada
Hejsan

r-e-m skrev:

Kan helt enkelt vara som så att kamkedjan är "slak" och vid ingen påfrestining som när du kopplar, så är det som så att den funkar utan skrammel, men sedan när du kör, så skramlar den. Hade det probs me en 600 ja hade innan, ingen fara, Honda är bra

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
UrbanTiger skrev:
Nej................ varje detalj i sprängskissen är så långt man kan skruva isär grejjerna utan skärbrännare och slägga.

Sitter inga sånna ryckutjämnarfjädrar där i.
Det är i regel inte meningen du skall byta ryckutjämningsfjädrar (jag jobbar som bilmekaniker och har väldigt lite erfarenhet av att skruva på hoj, så det blir lite gissningar)
Leta efter några radiala fjädrar, det bör vara dom som skall vara ryckutjämnare(om det finns några alls)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
På alla andra hojar sitter ryckutjämnarfjädrarna i yttre korgen, den som heter #2 på bilden. Finns det några så syns dom från fram och/eller baksidan och dom syns på flera meters håll.

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
UrbanTiger skrev:
Du lär inte hitta några för dom finns inte.

Jag har iallafall sett en bild i min bok där det visar yttre kopplingskorgen från baksidan och där sitter sitter dom radiella fjädrarna.......ska försöka hitta på bilden så får du se....

Men eftersom det inte är något glapp i yttre korgen så är det ingen fara med ryckutjämnaren rimligtvis.

Rasslet kommer från inre kopplingscentrumet när jag vrider det snabbt fram & tillbaka efter ha plockat ur alla lameller osv....ingen skillnad om växeln ligger i eller ur.

Får åka förbi verkstan i slutet av nästa vecka när motorn är på plats igen, så får dom lyssna på den.......

r-e-m

Ny medlem
Gick med
18 May 2004
Hoj
UrbanTiger skrev:
Du kan ju ta med dig din bok till jobbet på måndag så kan vi kolla på det. Du är väl vid EB-svetsen på D1, LR ?
Jag finns i baskupan vid löphjuls fikarum (vid kaffeautomaten).
Ring annars 62385 :tummenupp

Jo det stämmer......och jag har boken med mig varje dag. Plus att jag har den som PDF-fil på datorn :tummenupp

Ska bara hitta på bilden.......har sett den på någon av de 440sidorna :tungan

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...