Skrapa fötter

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Efter kvällsträningen på knudan igår fick jag några tankeställare.

Hur i hela världen ska jag göra för att inte fötterna ska skrapa i..? Har flyttat bak och upp fotpinnarna så jag kan lägga ner mer men det hjälper inte. Tåspetsarna på fotpinnarna men lik förbannat går tåslidern i och nu är båda helt söndertrasade. :3freak
Tur att jag inte körde mer för då hade det vart nya stövlar jag hade vart tvungen att köpa nu. Har jag för feta fötter eller vad gör jag för fel? :va

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r

Hur i hela världen ska jag göra för att inte fötterna ska skrapa i..? Har flyttat bak och upp fotpinnarna så jag kan lägga ner mer men det hjälper inte. Tåspetsarna på fotpinnarna men lik förbannat går tåslidern i och nu är båda helt söndertrasade. :3freak
Tur att jag inte körde mer för då hade det vart nya stövlar jag hade vart tvungen att köpa nu. Har jag för feta fötter eller vad gör jag för fel? :va

Du har för feta fötter ;)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Du får flytta bak/in foten på fotpinnen i svängen. I princip så ska du ha tårna på fotpinnen så försvinner problemet med att de skrapar i.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Som sagt lyfte du upp dom ovanför så skrapar pinnarna i före skon. Annars är det bara att burka mer.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

För mig var de passagerarpinnarna som det tog stopp emot. Tyckte jag flyttat upp tillräckligt men det går allt mer.

Delarna till skorna som skrapar i är svindyra så nu har det åkt på metalskydd som ska bespara mina skor.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Du kanske har ställt in hojen väldigt mjukt?

Det låter som en trolig orsak. Justera även in förspänningen så hojen har den höjd den ska ha. Det i kombination med ordentlig burkning så slipper fotpinnarna gå i backen hela tiden plus att du får bättre väghållning på hojen i allmänhet.
Har fortfarande problem med att fötterna går i backen så gör som andra redan påpekat, flytta bak foten så du står på tå genom svängen.

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Har jag för feta fötter eller vad gör jag för fel? :va

Tåspetsen på pinnen, vrid ut hälen och lyft upp den lite, lyft upp stortåsidan av foten och belasta utsidan på foten på pinnen. Lite svårt att förklara men på det sättet ryms alla fötter och inget på skon skrapar i.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är väl kanske det där med att vrida ut hälen som spökar då. Om man nu kommer så långt ner ska det ju vara hälen som går i först då. Ut och träna teknik då...

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
förstår ditt problem, jag vill ha foten mitt på pinnen, för att kunna pressa ner hojen lite i utgången av kurvan, och med 46 i skostorlek så tar tån i, så mitt råd är att burka mer. Då kan du räta upp hojen mer och gasa hårdare tidigare i utgången. (hmmm, Jag kan ju det här i teorin, varför ska det va så jäkla vårt att praktisera:va )

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
förstår ditt problem, jag vill ha foten mitt på pinnen, för att kunna pressa ner hojen lite i utgången av kurvan, och med 46 i skostorlek så tar tån i, så mitt råd är att burka mer. Då kan du räta upp hojen mer och gasa hårdare tidigare i utgången. (hmmm, Jag kan ju det här i teorin, varför ska det va så jäkla vårt att praktisera:va )

Jaa den teorin kan jag också men det funkar liksom inte så i praktiken... :hihi

Vad jag har fattat nu då är att om man hänger ut röven lite till så kan man vrida in tårna mot hojen och i så fall skrapa hälen om nu jag lägger ner så mycket.

Det är den där jävla hårnålen på Knudan som spökar. Sist skrapade jag fötter, fotpinnar och hela köret i den kurvan nästan varje gång. Det enda rätta kanske helt enkelt är att sänka farten... :va

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89

Har samma problem med foten,,,,, häng mer fick jag som råd ??????? men jag vet i fan :va :va :va :va :va

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
burka mer för mindre lutningsgrad med bibehållen fart är väl vad som brukar sägas väl? max lutning på hoj innebär väl inte maxfart?

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Gör som jag annars. :tummenupp SÅGA!!!

P7310020mindre.JPG

Ca 2 år sedan ..... http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90433

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
He he...Verkar drastiskt för att kapa en sekund eller 2...:D .

Kolla boysen som kör minimoto hur de har sina fötter.... Får de plats med dom , så borde du få det:)

Bifogat

• DSC_2331%20%28Small%29.jpg
    DSC_2331%20%28Small%29.jpg
    39.8 KB · Visningar: 89

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......

Mitt på pinnen :eek:
Har också 46or och jag har precis bara yttersta tåspetsen på mina fotpinnar. Visserligen original placering men halva foten skulle vara helt omöjligt.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning