Skrikande bromsskivor

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Hade en parkeringskada på min Honda EP3:a. Lämnade in den på plåtverkstad det tog en djävla tid för dem att laga den då de fick beställa delar från utlandet.
När jag sedan hämtar bilen visar det sig att de gjort flera saker fel. De mesta är nu åtgärdat utom de skrikande bromsarna. De säger att de inte rört hjulen.

Nu till frågan bromsarna lät inte när jag lämnade in bilen. Nu låter de lite när jag kör rakt fram i låg fart och förbannat mycket när jag svänger på en p-plats t´ex. I höga hastigheter låter det ingenting. Bör inte ljudet komma succesivt eller kan de bero på att den stått stila så länge (5 veckor). Slutligen är kan det vara en liten sten?

//Dafe

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur låter det? Har du kollat mätarställningen på bilen innan och efter (våldsam provkörning är inte ovanligt..)?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Dum fråga kanske men har du plockat bort däcken och kollat skivor och belägg?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Mätarställning noll koll. Har nu lokaliserad ljudet till höger fram. Låter precis som en skev skiva eller ett rostigt belägg. Har hissat upp bilen och snurrat på hjulen då låter det inget eller ytterst tyst. Efter snurren kommer ljudet bara sporadiskt. Ska ta av hjul och kolla skivor och belägg. Tycker dock inte att de ska kunna låta så mycket på engång.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Mätarställning noll koll. Har nu lokaliserad ljudet till höger fram. Låter precis som en skev skiva eller ett rostigt belägg. Har hissat upp bilen och snurrat på hjulen då låter det inget eller ytterst tyst. Efter snurren kommer ljudet bara sporadiskt. Ska ta av hjul och kolla skivor och belägg. Tycker dock inte att de ska kunna låta så mycket på engång.

Ta loss och gör lite underhåll på oket.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Håller med Carnivore.. skruva isär det där och rengör..

Hade samma fenomen på en tidigare hoj.. där var det dock efter byte av belägg.. Visade sig att de nya beläggen var mkt mer skrikiga ,, men satte dit nån "skrikdämpningsplatta" så blev det helt tyst.. Kopparpasta mellan kolvarna och belägget ska tydligen också kunna funka..

Men ja, har dom inte pillat på bromseriet på bilen så borde det ju inte va nåt sånt..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tjuter det även när du trycker in bromsen?
Jag tror att det kan bli ett tjutande ljud när beläggen börjar ta slut så bort med hjulen och spana in.
Bör även märkas mer vid höger eller vänstersväng när belägget "faller" mot skivan.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kopparfett på anläggnibgsytorna på beläggen. Nej inte mot skivorna utan oken. Tjutet beror på vibrationer i beläggen. Alt kan du köpa antiskrikmatta på biltema och klistra på på baksidan av beläggen.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Tjuter det även när du trycker in bromsen?
Jag tror att det kan bli ett tjutande ljud när beläggen börjar ta slut så bort med hjulen och spana in.
Bör även märkas mer vid höger eller vänstersväng när belägget "faller" mot skivan.

Nej knäppt tyst när jag bromsar. Märks nästan enbart vi vänstersväng.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Bänd lite på värmeskölden. Hade en Volvo förut som var makalös på att få in små stenar som la sig mellan värmeskölden och bromsskivan och lät bara ibland när den la sig i spänn. Men sten jävlarna vägrade att trilla bort av sig själva.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Kopparfett på anläggnibgsytorna på beläggen. Nej inte mot skivorna utan oken. Tjutet beror på vibrationer i beläggen. Alt kan du köpa antiskrikmatta på biltema och klistra på på baksidan av beläggen.

Stämmer säkert dock har jag inte monterat nya belägg och det är mycket kvar på dem.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nej men det låter precis som att något tar i när jag svänger vänster.

Okej. Skulle det vara lagren så skulle vänstersvängar ge mer tryck på höger lager. Alltså precis som det gör för dig.
Fast det borde smugit sig på mer mer diverse skrapande eller brummande ljud. Borde dessutom kunna höras rakt fram också om än inte alls lika mycket.

Tror på slitet belägg höger insida som när du svänger vänster går emot skivan och tjuter.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Okej. Skulle det vara lagren så skulle vänstersvängar ge mer tryck på höger lager. Alltså precis som det gör för dig.
Fast det borde smugit sig på mer mer diverse skrapande eller brummande ljud. Borde dessutom kunna höras rakt fram också om än inte alls lika mycket.

Tror på slitet belägg höger insida som när du svänger vänster går emot skivan och tjuter.

Det verkar som att du har rätt fick inte av oket satt stenhårt. Dock frigjorde jag skivan och försökte göra rent lite då ser man att det är mindre kvar på det inre belägget. Nu låter det mer än innan. :(

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO