Skrikande frambromsar FZR1000 -91

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Har bytt till andra belägg, har testat med "skrikdämpplattor" - det skriker i alla fall om frambroms på hojjen? Ngn som har några tips?
:va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Är beläggen inslitna i skivan? Så du kört ett bra antal småbromsningar för att beläggen ska formas efter skivans individuella form?
Om inte, plocka bort beläggen, kolla så de inte "glasats", blivit blanka, (har de blivit det på några ställen ta ett fint sandpapper och slipa bort det), sedan monterar du tillbaka beläggen och sliter in dem enligt hur man ska.
Passa även på att göra rent bromsskivor och belägg med tex Bräkleen.
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tidigare hade jag liknande effekter på en annan hoj. Testade icke original belägg och det skrek hela tiden. Bytte till original. Skriket försvann direkt. Och höll sig borta.

Men har nu på nuvarande hoj inte ändrat något på frambromsen som var dödstyst förra säsongen. Men likväl skriker den nu i år så det verkar som det är någon magi inblandad dessutom...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Använder du rätt sorts belägg?

Jag gjorde bort mig en gång och monterade FZ750:ans bromsbelägg bak på min Thunderace (som har exakt likadana dimensioner på beläggen), varpå det blev en väldans gnek i bakbromsen. Antagligen berodde det på att FZ-ans belägg ej är sintrade, vilket är just var Thundern vill ha. Efter en tid så insåg jag tack o lov vilken tabbe jag gjort och bytte till rätt belägg varpå det återigen blev knäpp tyst. :)
 

elbjorn

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
LINKÖPING
Hoj
1991, Yamaha FZR1000
Tack för alla svar!

Jag har slipat av dem, provat med två sorters belägg, varpå ena ska vara original. När jag satte dit "skrikdämpplattorna" tystnade det en stund, men är nu tillbaka. Har haft en hel del hojjar men bara råkat ut detta på FZR.. skumt!
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
kopparpasta på baksidan av klossen brukar funka...

Eller, jag fick ett underligt tips en gång, när jag hade skrikiga bromsar på en BMW (bil); borra ett litet hål rakt igenom klossen och trä in ett blyertsstift. Jag testade aldrig, men han påstod att det funkade.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top