Skriv-vad-du-vill-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
varför la de ned det?

Inget brott begånget var det svar jag fick. Jag blir lite less på att allt ska strula, det började med att hon som tog anmälan inte klarade av att använda datasystemet, och sen kunde hon inte ge mig rätt K-nummer...:(:död

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
God förmiddag alla!

Inget brott begånget var det svar jag fick. Jag blir lite less på att allt ska strula, det började med att hon som tog anmälan inte klarade av att använda datasystemet, och sen kunde hon inte ge mig rätt K-nummer...:(:död

Vadå inget brott begånget? Hur fan har de hunnit undersöka det?

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Vadå inget brott begånget? Hur fan har de hunnit undersöka det?

Det har dom inte, antagligen så förstod hon som tog anmälan vad jag sa när jag sa osant intygande alternativt trolöshet mot huvudman och mutbrott! Snacka om att rättssäkerheten är skral när oppertörens datakompetens avgör huruvida en anmälning blir nedlagd.:död

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det har dom inte, antagligen så förstod one Jonson tog anmälan vad jag sa när jag sa osant intygande alternativt trolöshet mot huvudman och mutbrott! Snacka om att rättssäkerheten är skral när oppertörens datakompetens avgör huruvida en anmälning blir nedlagd.:död

Jag hade nog valt att inte säga något om mutbrott... det är en misstanke du har men helt utan bevis.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Jag hade nog valt att inte säga något om mutbrott... det är en misstanke du har men helt utan bevis.

Möjligt, men det är inte min sak att bevisa! Oavsett så borde inte min anmälan läggas ner på mindre än en vecka utan att ens ifrågasätta varför jag har den misstanken.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Möjligt, men det är inte min sak att bevisa! Oavsett så borde inte min anmälan läggas ner på mindre än en vecka utan att ens ifrågasätta varför jag har den misstanken.

Absolut, men problemet är att kommer man dragandes med saker som verkar ganska otroligt eller helt enkelt saker som man omöjligt har bevis kring så ses man mer som en bitter hämdlysten individ än någon som behöver få den juridiska hjälp man söker.
Nu skall ju inte polisen lägga sådana värderingar vid anmälan om brott men det är ändå människor som tittar på ärendena...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Absolut, men problemet är att kommer man dragandes med saker som verkar ganska otroligt eller helt enkelt saker som man omöjligt har bevis kring så ses man mer som en bitter hämdlysten individ än någon som behöver få den juridiska hjälp man söker.
Nu skall ju inte polisen lägga sådana värderingar vid anmälan om brott men det är ändå människor som tittar på ärendena...

Precis så är det.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Det är inte upp till anmälaren att bevisa mutbrott eller mord eller vad man nu anmäler. Det är upp till polisen lr åklagare att inleda eller inte inleda förundersökning. Det är upp till den utredande myndigheten att få fram bevis, det är sedan upp till åklagaren att lägga fram dessa på ett sådant sätt för rätten att nämdemännen kan fatta ett korrekt beslut... (nåja...)

Men att välja att utesluta något i en anmälan känns bara sådär, korkat, tycker jag!

Jag tycker att du har gjort helt rätt Pluggen sedan kan man ju bara tycka att vårat rättssysten torde funka bättre på så många plan

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj

Visst är det så, men dom kan ju omöjligen veta om det finns bevis innan dom har ifrågasatt VARFÖR jag har den misstanken, eller hur? Dessutom så går det ju att bevisa att han har skrivit på papper bakom ryggen på mig utan att ha rätt till det, frågan är ju bara varför han gör det, och det är där misstanken om mutbrott kommer in.:fakta

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Gooooooooooood moooooooooorning... :D
:trolldrickerkaffe

:trollärviktigpersonalplanerarepåjobbetnu

Wohooo...
:trollhoppaspåattintegörasåattfolkintefåtsinlönosv
:ellertrollsullekanskekollaominteallaslönkangåtillTroll :rofl
:tungan

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Visst är det så, men dom kan ju omöjligen veta om det finns bevis innan dom har ifrågasatt VARFÖR jag har den misstanken, eller hur? Dessutom så går det ju att bevisa att han har skrivit på papper bakom ryggen på mig utan att ha rätt till det, frågan är ju bara varför han gör det, och det är där misstanken om mutbrott kommer in.:fakta

Tyvärr så är det många brott som skrivs av nästan med detsamma med frasen "brott kan ej styrkas", vet ej vad det beror på men polisen har ju fått en massa pengar och håller på att anställa utredare en masse för att komma till bukt med de stora avskrivningarna, det hjälper ju inte dig tyvärr, men förhoppningsvis kommer det att hjälpa andra i framtiden!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Jo, jag vet det... jag har som sagt läst allt du skrivit om det.
Men jag personligen hade inte tagit med det i anmälningen utan fokuserat på att få tyngden på urkundsförfalskningen alternativt egenmäktigt förfarande eller vad det nu kan kallas.

Men än en gång, jag kommer själv ihåg hur missnöjd du var på det jobbet... du skrev om hur pissigt det var och att det äntligen var över. Är det då inte bättre att fokusera framåt?
Jag förstår att du vill ha något sorts closure eller vad man kan kalla det men du får se upp så du inte riskerar din egen hälsa på köpet.

Som exempel kan jag nämna att jag har stått bredvid och sett hur min bästa vän fightats i rätten för sina barn som modern tog med sig och flyttade till Norge... det är egenmäktigt förfarande och det går emot någon genevekonvention och diverse annat... men ändå så gick rätten på mammans linje trots att man enligt lag eller vad det handlar om säger att man inte ens får ta med sig barnen till annat län utan båda föräldrarnas medgivande.
Nu bor barnen i Norge och han träffar dem typ en helg i månaden och på köpet har han varit sjukskriven i över ett år pga djup depression och allt möjligt...
Det jag menar är att man får se upp så man inte riskerar hälsan om det visar sig vara vettigare att fokusera framåt istället... samtidigt måste man ju göra det man känner är rätt.

Oavsett vad så hoppas jag att du har någon/några omkring dig som du kan prata med och som stöttar dig i dina beslut. :krama
Det är inte lätt att vara den personen när det sen också trillar in alkohol i bilden osv osv... nu är bästa polarn på banan igen men det var 2-3 ganska jobbiga år även för oss som försökte hjälpa.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Egenmäktighet med barn. Ett synnerligen komplicerat rättsområde där det måste vägas in en massa faktorer, b la tidsaspekten.

Om nu anmälan innehåller flera brottsrubricerinagr som man för början vet om så ser jag ingen anledning till att varför man inte skall ta upp det. Man kan alltid justera en anmälan med en tillägganmälan men som sagt om man har klart för sig från första början så ska man ju ta med det anser jag.

Sen Pluggen, et litet tips till dig!!

http://allastudier.se/yhmassa/

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Egenmäktighet med barn. Ett synnerligen komplicerat rättsområde där det måste vägas in en massa faktorer, b la tidsaspekten.

Jupps, men det är också vansinnigt tröstlöst när det redan hos familjerätten sägs rakt ut att "det hade varit mycket lättare om du hade varit mamman och det hade varit pappa som tagit barnen till Norge".
Finns även rättsfall där svenska rätten har fått norska polisen att hämta barnen och få hem dem... till mamma i Sverige.

Så mycket för ett jämställt samhälle. :död

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Jupps, men det är också vansinnigt tröstlöst när det redan hos familjerätten sägs rakt ut att "det hade varit mycket lättare om du hade varit mamman och det hade varit pappa som tagit barnen till Norge".
Finns även rättsfall där svenska rätten har fått norska polisen att hämta barnen och få hem dem... till mamma i Sverige.

Så mycket för ett jämställt samhälle. :död

Sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Och om någon skulle säga så till mig att jag skulle ge upp innan jag har börjat, då skulle jag påpeka det för deras chefer att de är olämpliga i sin tjänsteutövning.

Att rätten sedan alltid dömer i moderns favör är något som börjar klinga av mer och mer.
Men minns att varje historia har två sidor och som vän till den ena sidan får man just höra endast ena sidan

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife