Skriva ut reg.nr i Blocket-annonser?

Bifogar ni reg.nr i annonser på blocket?

• Antal röstningar
    0

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Sett att många firmor, men även en del privatpersoner skriver ut reg.nr i sina annonser på Blocket.

Hur brukar ni göra?

Motivera gärna ert svar.

Det är väl rätt naturligt att sätta ut det eftersom en spekulant kanske vill kolla historik eller försäkringspremie.
Om jag ringer på en annons och ändå inte får det, så känns det lite väl konstigt.
Förr eller senare får jag ju reda på det ändå.

Varför inte?

Du lär ju lämna kontaktuppgifter i vilket fall?
Störtlöjligt det där tycker jag.

En HELT annan sak när man posar med en DYR fin bil på forum etc. då är det onödigt att avslöja var man bor.

Jag brukar sätta ut regnummer för att då kan eventuella köpare själv ta reda på vad den kommer landa på i försäkring,senaste besiktning,import eller inte osv.
Brukar slippa en del onödiga telefonsammtal då.
Men sen har jag inte min hoj förvarad hemma på min adress heller så.
Kan förstå dom som inte vill skylta vart deras pärla står.

Om det inte står i anonnsen är det ju ändå det första jag mailar om som spekulant, innan jag har det är jag inte ens intresserad av nåt samtal med säljaren. Har svårt att se nån poäng med att inte sätta ut det, gör det ju bara bökigare för alla inblandade.

När jag själv ska köpa vill jag kunna kolla försäkringspremie, därför skriver jag själv ut :)

Dock står inte hojen på "min" adress.

tyckere känns obehagligt då jag har hojen hemma,
en gång kom det en snubbe och bara knacka på och frågade om jag hade kvar cykeln som låg på annons,
fick mig att tänka till.

Det farliga är väl just dem som har annons ute på ett licensvapen och på samma (blocket)användarkonto har fordonsannons ute med regnr synligt så folk kan ta reda på i vilken villa man kan finna vapen. Sånt förekommer ju. :dummer

Så länge hojen inte står på samma adress (min står t.ex. knappt ens i närheten av min lägenhet) är det väl bara att publicera. Skulle jag ha hojen stående på adressen som går att nå via reg. numret hade jag nog inte lagt upp det alt. ställt hojen under försäljningstiden på annan adress.

De som inte lägger ut regnr pga att de har hojen på hemadressen, kör de uteslutande med oregistrerat kontantkort också eller? Annars går det ju rätt lätt att söka fram adress ändå :)

Jag döljer aldrig regnr, som tidigare skribenter skrivit så håller jag med om att man slipper frågor kring import, besiktning mm. Tycker själv det är rätt skönt att kunna kolla upp fordonet innan man hör av sig till säljaren.

Jag litar inte på människor så jag skrev inte ut regnr när jag sålde bilen, seriösa ringer och frågar efter regnr. Då kan man också kosta på sig att va lite extra smörig och fetdissa dom som bara frågar om navkappslar.

man kan inte gå omkring i världen och tro att alla är rötägg. Att sätta ut ett regnummer är naturligt och vet flera som även blädrar vidare i annonserna om regnummret inte finns i annonsen.
Hur många blir defacto av med ett fordon bara för att dom haft ett regnummer synligt? Hur mycket är allmän noja och hur mycket är fakta när folk säger att det är "dumt" att skylta med sitt reg nummer? Tar samma människor av regplåten när de är ute och kör i hemorten med sin hoj oxå? För risken är nog större ett lokalt rötägg ser mig på hoj i stan och vill sno den än någon på blocket under den tid det tar att sälja (detta vet jag av personlig erfarenhet)

Intressant att läsa svaren så här långt.

Har själv suttit och vägt för och emot och kommit till samma slutsatser som er andra såväl förespråkare som kritiker.

För egen del kan jag säga att jag inte har några problem att maila någon som dolt sitt reg.nr och fråga om det om jag vill granska just det fordonet närmare. Det är snarare ett extraproblem för säljaren. Känner han sig bättre tillmods så är han välkommen att dölja skylten i annonsen. Vanligtvis brukar det vara en av de första frågorna jag har med i min kontakt till en säljare.

Vid en andra kontakt brukar man ju ändå få fram tillräckligt mycket information om fordonet. Att dölja skylten i annonsen kan ha varit helt förgäves. Spekulanten kan ju ringa från ett kontantnummer som är omöjligt att spåra till säljarens kontantnummer för att han också önskar vara hemlig och omöjlig att spåra. Det blir inte bättre av att båda använder sig av hotmail konto med adresser som inte går att spåra utom till en offentlig dator någonstans. Drar man det här till sin gräns blir det rätt patetiskt.

Man får nog dra en gräns någonstans och vara så öppen man kan.

Man är ju bara dum om man klottrar över regskylten i paint... vill man sälja en sak på riktigt måste man ju ändå säga vad nummret är förr eller senare och om någon mailar på en hoj med överklottrat nummer säger man ju ändå inte "nej det vill jag inte säga..."?

Jag litar inte på människor så jag skrev inte ut regnr när jag sålde bilen, seriösa ringer och frågar efter regnr. Då kan man också kosta på sig att va lite extra smörig och fetdissa dom som bara frågar om navkappslar.

Lite seriösare brottslingar som faktiskt tänkt åka hem till annonsören för att knycka hojen/bilen skulle nog inte heller ha svårt för att ringa och be om regnr för att få ut adress osv.:tummenner

Självklart skriver jag ut regnummer så köparen kan kolla att allt är ok.

Att dölja skyddar ju NOLL, vill någon sno den är det ju bara att ringa och fråga vad det är för reg-nummer. Man kan ju knappast vägra uppge nummer för spekulanter som ringer

jag skrev inte ut regnr när jag sålde bilen, seriösa ringer och frågar efter regnr. .

Tyvärr ringer seriösa tjuvar upp och frågar om ditt regnummer.

Last edited:
Jag lägger alltid ut regnummer i säljesannonser. Låter det däremot aldrig finnas kvar i bilder där regnummer inte är nödvändigt (bilder som visas på forum t ex).

Jag brukar inte ha reg.nummer i annonser. Men ringer någon och frågar om det så lämnar jag ut det.

Om reg.nummer finns eller inte i annonser är oviktigt för mig när jag är på jakt efter ett fordon. Däremot så brukar jag hoppa över annonser som "det är inte min på bilden, fast jag har en likadan, även om min är grön och inte gul".

Den som döljer regplåt i annons har oftast importerat när det gäller bilar utan att skriva det i annons eller något annat fuffens, man känner andra så som man känner sig själv. :)

När de övriga kontaktuppgifterna finns så är det helt meningslöst och vem bryr sig ens att svara på en annons där det enbart finns mail?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick