Skrota bil?

Henken

Guest
Antar att man bara kör till skroten & ber de döda bilen men kostar det nånting eller får jag betalt? :va

Den är egentligen för fin för skroten men ingen vill köpa & jag flyttar långt bort nu till helgen. Skulle suga hårt om jag var tvungen att betala för att bli av med den!

Hilfe?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Henken skrev:
2413892 Antar att man bara kör till skroten & ber de döda bilen men kostar det nånting eller får jag betalt? :va

Den är egentligen för fin för skroten men ingen vill köpa & jag flyttar långt bort nu till helgen. Skulle suga hårt om jag var tvungen att betala för att bli av med den!

Hilfe?

Du får ca 1500kr, och då hämtar dom den åt dig :tummenupp
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Henken skrev:
2413892 Antar att man bara kör till skroten & ber de döda bilen men kostar det nånting eller får jag betalt? :va

Den är egentligen för fin för skroten men ingen vill köpa & jag flyttar långt bort nu till helgen. Skulle suga hårt om jag var tvungen att betala för att bli av med den!

Hilfe?

Brukar väll få ca 500 kronor, iofs bara att ringa till skroten å höra...

\Masonit
 

Boney

orka inte med mössan...
Gick med
3 Jun 2004
Ort
skövde
Hoj
Yamaha FS1 -78
saxat från vv:
Skrotningspremie
Vi betalar ut en skrotningspremie om du skrotar en personbil, lätt lastbil eller lätt buss hos en auktoriserad bilskrotare. Pengarna betalas ut till den sista ägaren i vägtrafikregistret. I vissa fall övertar bilskrotaren bilen i samband med skrotningen. Då betalas premien ut till bilskrotaren.

Skrotningspremien är

* 700 kronor om fordonet är högst 7 år gammalt eller omfattas av producentansvar
* 1 200 kronor om fordonet är mer än 7 år men högst 16 år gammalt
* 1 700 kronor om fordonet är mer än 16 år gammalt.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Boney skrev:
2413970 saxat från vv:
Skrotningspremie
Vi betalar ut en skrotningspremie om du skrotar en personbil, lätt lastbil eller lätt buss hos en auktoriserad bilskrotare. Pengarna betalas ut till den sista ägaren i vägtrafikregistret. I vissa fall övertar bilskrotaren bilen i samband med skrotningen. Då betalas premien ut till bilskrotaren.

Skrotningspremien är

* 700 kronor om fordonet är högst 7 år gammalt eller omfattas av producentansvar
* 1 200 kronor om fordonet är mer än 7 år men högst 16 år gammalt
* 1 700 kronor om fordonet är mer än 16 år gammalt.


Får man mindre för en nyare bil?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dom vill bli av med den gammla fordonsparken därför få man mer för dom, så man ska lockas att skrota istället. :tummenupp
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag tycker du ska ta en kväll med polarna och köra bilen till skit, det är roligare än man kan tro ;) En Volvo 360 som vill vara anonym dog på det sättet förra helgen, och skroten hämtade det totalkvaddade liket så snällt så.
 

Henken

Guest
Mie skrev:
2414100 Vad är det för bil och vad är det för fel på den?

Audi 90, rostfläckar på en del ställen förutom skärmarna fram som bör bytas. Annars är det inga större fel, byta dämpare fram, fixa handbromsen, förardörrens vajjer från låset till handtaget är av, halvkassa bromsar bak. Säkert nåt nåt mer men den går bra & har fin inredning.

Ska bort på nåt sätt eftersom jag ska flytta.

zilog skrev:
2414762 Jag tycker du ska ta en kväll med polarna och köra bilen till skit, det är roligare än man kan tro ;) En Volvo 360 som vill vara anonym dog på det sättet förra helgen, och skroten hämtade det totalkvaddade liket så snällt så.


Har lovat brorsan att han ska få ta livet av den på lämpligt sätt dagen innan den skrotas :tummenupp
 
Last edited:

FreddaGädda

Guest
Får man fortfarande lika mycket pengar trots att bilen är lagom strippad? Min reservdelsbil står nämligen snart utan motor och dylikt. Men den står! Det är en 90:a så om jag väntar till efter årsskiftet så får jag en femhundralapp till. Av er, fellow tax payers :arsele
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Om man tar bilen själv till skroten så får man premie + ev. återstående fordonsskatt. Hämtar de vraket så slipper man premien men åker på att få igen den återstående skatten.

Det kan förvisso skilja mellan bildemonteringsfirmor, men den i min omnejd hade denna procedur.
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
FreddaGädda skrev:
2414873 Får man fortfarande lika mycket pengar trots att bilen är lagom strippad? Min reservdelsbil står nämligen snart utan motor och dylikt. Men den står! Det är en 90:a så om jag väntar till efter årsskiftet så får jag en femhundralapp till. Av er, fellow tax payers :arsele


Nix då blir det avdrag på pengarna. MEN lägger man in de saknade delarna i bilen så får man fullt betalt även om de inte funkar. Måste inte vara på plats räcker att de finns i bilen ex på golvet.

Så funkar det hos de skrotar som ligger runt där jag bor.
 

PeP

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Honda X11 original edition, Skyteam Gorilla 110cc
FreddaGädda skrev:
2414873 Får man fortfarande lika mycket pengar trots att bilen är lagom strippad? Min reservdelsbil står nämligen snart utan motor och dylikt. Men den står! Det är en 90:a så om jag väntar till efter årsskiftet så får jag en femhundralapp till. Av er, fellow tax payers :arsele

Skulle dom inte ta bort skrotpremien efter årsskiftet:confused:
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Läste i tidningen idag att en firma gav 3000-30,000kr för en besiktigad bil, oavset skick, inte äldre än 1990
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top