Skruv i däck för vinterkörning

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Har kört runt några vinter med crossdäck dubbade enligt bilden.
Tänkte fortsätta med det men funderade på om det finns andra sätt att dubba med plåtskruv som kan funka.

Ska man kanske ta några skruvar och dra tvärs genom klackarna parallellt med rullytan också? Som komplement till de skruvarna som sitter vinkelrätt till rullytan.

Risken kanske är att de försvagar klackarna så de rivs av. Men min teori är att de hjälper till att riva upp i fryst snömodd.

Vad tror ni, hur skulle ni skruva i billiga plåtskruvar för bästa verkan och hållbarhet?

Snack om riktiga dubbar är förbjudet. Här är det budgetvarianter som gäller!
Kan ju få 250st plåtskruv för 30kr.
 

Bifogat

  • DSCN4392.jpg
    DSCN4392.jpg
    773.4 KB · Visningar: 568
Jag kör en hel del gata kring Stockholm. Ibland ger jag mig ut i terräng. Har prövat is men då tror jag inte riktigt på det här konceptet, då krävs förstås rejälare dubb.
 
Jag kör en hel del gata kring Stockholm. Ibland ger jag mig ut i terräng. Har prövat is men då tror jag inte riktigt på det här konceptet, då krävs förstås rejälare dubb.

När jag klev av 4:an vid KTH igår såg jag dig svänga ut på den snöiga valhallavägen med RD 350:n! :hojcbr

Själv har jag dåliga erfarenheter av plåtskruv i däck. Experimenterade en del med det när jag var yngre och vinterkörde. De släppte efter ett tag. Men ett bra nödtrick. Körde man lugnt höll det ju en stund tills man fått på riktiga dubbdäck. Kanske finns bättre skruv idag, det här var ju på 80-talet.
 
Last edited:
Jag var och harvade riktigt ordentligt efter asfalt, grus, is och packad snö. Testade mest för att kolla om dom behövde limmas.
Tyckte att innan jag spann sönder dom så var det ganska bra fäste på hårdpackad snö iallafall

 
körde med såna liknande dubbar från biltema :tungan
fast jag körde med dom i en quad, hade ca 700 dubbar i totalt! var riktigt bra fäste på isen, men dom slets riktigt snabbt med lite bredställ på asfalt..
Snackade med en svetsare som tyckte att vi skulle glödga dom med gasbrännaren och slänga i isvatten för att härda, han trodde det skule hålla bättre.... provades dock aldrig så vet ej :gnissla
 
När jag klev av 4:an vid KTH igår såg jag dig svänga ut på den snöiga valhallavägen med RD 350:n! :hojcbr

Själv har jag dåliga erfarenheter av plåtskruv i däck. Experimenterade en del med det när jag var yngre och vinterkörde. De släppte efter ett tag. Men ett bra nödtrick. Körde man lugnt höll det ju en stund tills man fått på riktiga dubbdäck. Kanske finns bättre skruv idag, det här var ju på 80-talet.
Kul! Hälsade på någon glad vid övergångsstället, kanske du?
Nästan alla mina sitter kvar, även fast jag kört en hel del!

Jag var och harvade riktigt ordentligt efter asfalt, grus, is och packad snö. Testade mest för att kolla om dom behövde limmas.
Tyckte att innan jag spann sönder dom så var det ganska bra fäste på hårdpackad snö iallafall
Håller med, tycker också greppet är bra! Sämre på asfalt, bäst på hårdpackad snö, hyfsat på is.

körde med såna liknande dubbar från biltema :tungan
fast jag körde med dom i en quad, hade ca 700 dubbar i totalt! var riktigt bra fäste på isen, men dom slets riktigt snabbt med lite bredställ på asfalt..
Snackade med en svetsare som tyckte att vi skulle glödga dom med gasbrännaren och slänga i isvatten för att härda, han trodde det skule hålla bättre.... provades dock aldrig så vet ej :gnissla
Bränner man på på asfalt slits de helt klart ned ganska snabbt, fördelen med hoj är att det bara är mitten bak de försvinner, så snart man lägger ner och verkligen behöver dem då finns dem där.



2015-02-02 22.23.09.jpg2015-02-02 22.23.25.jpg
Fram och bak. Däcken är från tidigare säsong och bak måste bytas, dubbar finns där men alldeles för lite av klackarna kvar för att ha något som helst grepp. Märker att jag lägger ner i kurvorna mer och mer bara för att komma åt klackarna och dubben som är kvar på sidorna.

2015-02-03 15.06.29.jpg2015-02-03 15.06.37.jpg
Så här såg det ut idag. Min fundering nu när jag ska köpa nytt Biltemadäck och dubba med plåtskruv är hur jag ska sätta skruven, som tidigare med ett i varje klack eller kanske tvärs genom klacken som beskrivet i första inlägget.
 
Tvärs igenom lär inte göra nytta. Är det packad snö som gäller så i med mer dubb. Är det stockholms gator så tror på samma koncept men att byta ut skruven när den är för sliten.
 
Kul! Hälsade på någon glad vid övergångsstället, kanske du?
Nästan alla mina sitter kvar, även fast jag kört en del.

Jag kvistade mot trafikljuset när du fick grönt, så det var inte jag som hälsade.
Ok! Det låter ju bra! Din plåtskruv kan ju ha djupare gängor än de vi använde på 80-talet.
Gummits hårdhet är nog en annan faktor som påverkar hur länge de håller dubben.
 
Jo, nog är den här typen av dubb tänkta i första han för is. Kika på Kold kutter Sveriges sia så finns det en del filmer där dom kör med skruvdubb på is. Nu använder dom 7,6mm utstick på sina skruvar och det finns kortare(5mm).

Gold Ice Screws jag harvade in i CBR-däcket kostar 60-80 öre stycket, beroende på antalet i lådan. Både Kold Kutter och Gold Ice Screws(som bara har 5mm utstick, USA har väl maximerat till 5mm) kör egna serier i USA/Kanada, båda är då sk "AMA approved".
http://www.koldkuttersweden.com/
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=39833&grp=2553764
 
Jo, nog är den här typen av dubb tänkta i första han för is. Kika på Kold kutter Sveriges sia så finns det en del filmer där dom kör med skruvdubb på is. Nu använder dom 7,6mm utstick på sina skruvar och det finns kortare(5mm).

Gold Ice Screws jag harvade in i CBR-däcket kostar 60-80 öre stycket, beroende på antalet i lådan. Både Kold Kutter och Gold Ice Screws(som bara har 5mm utstick, USA har väl maximerat till 5mm) kör egna serier i USA/Kanada, båda är då sk "AMA approved".
http://www.koldkuttersweden.com/
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=39833&grp=2553764

Det är ju inte ett överdrivet pris. Dock ser de ju ut precis som vanliga plåtskruv. Kanske skulle räcka med att härda plåtskruvarna för att få dem hårdare och räcka längre. Annars tycker jag det är ganska skönt att bara köpa 250st nya för 30kr och skruva i.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top