Skruv "stannar" inte!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har just kontrollerat valve clearence och bytt head gasket (2) på min GSX-R750 '88.
När jag började sätta i skruvarna (5) upptäckte jag en av dom inte "stannar", när det börjar bli tajt "släpper" den och skruven blir "lös" igjen...
:(

Jag försökte att byta skruv med samma resultat. Altså det är nått fel med "hålet". Resten fungerade (7/8). Vad kan jag gjöra?

Hoppas ni förstår vad jag menar..
:crash

B-2%20Cylinder%20Head%20Cover%20(Model%20J-K).jpg
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
bara till att gänga om :hihi
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Hände samma sak på min gsxr -98. 2 Ventilkåpsbultar bara snurrade runt. Gängorna sitter i kamaxelöverfallet, samma på din? Av med det sen in till verkstan med det, 200 pix fattigare men det sitter mkt bra nu. Använder samma bultar som innan.
 

DimEnsion1

Bannad
Gick med
6 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
cykel med påhängsmotor, 1000cc
Gängen som är pajj, har du tur kan du köpa en gängtapp i samma storlek. Annars blir det till att helicoila(nya stålgängor). Det blir inte roligt.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Å herregud, jag tror jag börjar gråta...
Gjängorna sitter i "cylinder head assy" (1), måsta jag ta av hela den och ta med på verkstad.. Kan jag inte gjänga om själv, vad heter verktyget man behöver på engelska?

Helicoila, förklara, dyrt etc..??

:gråta
B-4%20Cylinder%20Head%20(Model%20J-K).jpg
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
åk till närmaste mekaniska verkstad så fixar dom det där för en påse bullar.
 

snickaren

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Nässjö
Hoj
suzuki gsxr 1000 2013
Avanti skrev:
2141067 Å herregud, jag tror jag börjar gråta...
Gjängorna sitter i "cylinder head assy" (1), måsta jag ta av hela den och ta med på verkstad.. Kan jag inte gjänga om själv, vad heter verktyget man behöver på engelska?

Helicoila, förklara, dyrt etc..??

:gråta
B-4%20Cylinder%20Head%20(Model%20J-K).jpg
helicoila är en stålgänga ,man borrar upp det befinliga hålet med ett större borr som är med helicoilasatsen och så gängar man om hålet och skruvar i helicoila och vips så kan man skruva i den gammla skruven
helicoila är väldigt dyrt tror att en sats går på en tusing
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du har tur i oturen, enl den bilden så sitter iaf gängan i kamaxelöverfallet.
Helicoil=man gängar upp med en special gängtapp och drar i en stålspiral som bildar rätt gänga.

Edit: skruven i pos 6 sitter iofs i toppen men det var inte den som var trasig va?
Det ser iofs ut att vara dåligt med gods i kamaxelöverfallet så det är tveksamt om det fins plats nog att helicoila, tyvärr.
 
Last edited:

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
som en del redan har sagt så sitter ventilkåpsskruvarna i kamaxelöverhängen.
Hände samma sak på min 750 ef och för att inte störa kammarna för mycket så tog jag 2 överfall från varje kam, gick iväg till mc mek som gjorde helicoil. Det blev skitbra, kom bara ihåg att dra med rätt moment och akta de eventuella bultar som är "ihåliga", de är svindyra.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?

Bara för säkerhets skuld, det är en sånn vi pratar om..?
gangtapp.jpg

GSM_980001.jpg


Maciver skrev:
2141209
Hände samma sak på min 750 ef och för att inte störa kammarna för mycket så tog jag 2 överfall från varje kam, gick iväg till mc mek som gjorde helicoil. Det blev skitbra.
Hur mycket kostade det?
 

Bifogat

  • B-4 Cylinder Head screw.gif
    B-4 Cylinder Head screw.gif
    65.2 KB · Visningar: 43

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Avanti skrev:
2141225 Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?

Bara för säkerhets skuld, det är en sånn vi pratar om..?
gangtapp.jpg

GSM_980001.jpg



Hur mycket kostade det?

Om skruven släpper så är de gamla gängorna stukade eller utdragna. Inga tappar i världen hjälper mot det. Sätt i HeliCoil, det är det bästa sättet att fixa det på.
Be någon verkstadskunnig hjälpa dig eftersom det framgår att du inte har någon större erfarenhet själv.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Japp thats what were talking about. Lite surt att leda/köra hojen på släp till verkstan, men de är inga problem att fixa utan att plocka bort toppen. Kostar kanske en tvåhundring (i sverige)

edit: De är väl ventilkåpsskruvarna vi snackar om, eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Orkar du inte mecka för tillfället kan du kladda på silikonpackning (efte att ha avfettat) och låta det härda över natten - det håller över sommaren.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Tusen tack grabbar, jag åker på verkstaden på måndag.

Helicoil it is.

andersbrink: skal fundera på saken efter att jag har snackat med min mekaniker.
vad borde jag använda för att avfetta?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Avanti skrev:
2141225 Hålet med dårliga gjängor kan sees på bilden.
Tror ni det är möjligt att fiksa själv om jag kjöper en gjängtapp?
Hur mycket kostade det?
(Ser att Anders Brink han lite före :) )

Okej, det var ju inget kul.
Att bara använda en gängtapp gör ingen nytta när godset är skadat, det är helicoil eller insatshylsa som gäller.

Inte för att du skall göra det här permanent men för att kunna ta dej till verkstad så kan du lägga på lite packningssilikon på ventilkåpspackningen där skruven ska sitta och dra med övriga skruvar, samma sak med skruven, lite silikon på undersidan av skallen så att den sitter kvar och håller tätt.

Oftast är det inte så djupt gods just där så det kan bli svårt att få rum med helicoil, då kan en hylsa fungera bättre.

Om man inte har något av dessa men verktyg och tålamod så kan man välja en större skruvdimension, gänga upp till den och sedan borra och gänga rätt gänga i den.
Man kan även tillverka en helt ny skruv som har en dimension större gänga och gänga motsvarande i toppen.
Jag kan tänka det är M6 gänga och M8 blir för stor för godset i toppen, då är det M7 som gäller men den är inte standard, då kanske du måste välja en annan gängtyp som kan fungera.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Avanti skrev:
2141267
andersbrink: skal fundera på saken efter att jag har snackat med min mekaniker.
vad borde jag använda för att avfetta?

Avfettning/t-sprit/thinner/aceton eller liknande

lös det permanent istället
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Tur att det kom någon som vågade ge tipset med att skita i o laga och bara täta med packningsklet..

Känns otroligt överarbetat att hålla på o gänga om o grejja när det går fint o klåpa ihop det med lite packningssilikon.

Ni har ju för fan perfekt hojväder där hemma i sverige, inte hålla på o va seriös i onödan då! Ut o åk hoj istället!
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag körde min förrförra hoj ganska länge med skabblagning - jag drog skruv+mutter och två brickor med o-ringar mellan för att täta hålet i kåpan. De andra skruvarna som går ner i överfallen tätar redan så det räcker ändå.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top