skruva tdm yamaha

håke

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Edsbyn
Hoj
bandit 1250 SA BMW r90/6
Jag skall byta utgående axel på min tdm och detta betyder dela på rubbet, undrar om någon har tips om annat som bör kollas eller bytas när det motorn är isärtagen. yamman är en -91: som gått 5000 mil
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vet inte direkt vad tdm:en har för svaga punkter men rent generellt så bör man titta på följande

*Ventiltäthet ev slipa om det behövs
*Kamkedja sliten kolla sträckare
*Kolv/ringar täthet slitage
*Växelgafflar raka och ytbehandlingen hel och fin
*Kopplingslameller (bytes iof inte förrän det börjar slira men är de nära service limit i tjocklek eller stålskivorna är glansiga/missfärgade kan man i förebyggande syfte byta)
*Kopplingskorg leta sprickor och om behövligt slipa ner märken i ytterkorgen för bättre urkoppling
*Kolla över alla lager att de är fria från missljud samt rullar lätt och fint
*Gängorna till oljedränneringspluggen brukar vara dåliga om tidigare ägare saknat känsla utmärkt tillfälle att gänga om

Säkerligen är flera av dessa punkter bara en ren rutinkontroll då en TDM bör gå betydligt längre om den inte piskats utan oljebyte.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top