Skulle jag kunna få lite bensin till den där korven...

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
... är det nästa steg i bensinmackarnas utveckling??
Finns snart inget som har med bil eller hoj att göra på en bensinmack. Iofs har de bytt namn till servicestation. Men det gör inte saken bättre. Jag vill kunna köpa mig ett tändstift och lite bromsvätska.

Det hela började med att jag skulle skruva ihop hojjen idag. Allt gick finfint fram tills att jag märkte att bromsarna behövde luftas och att nya tändstift behövdes införskaffas. Åker iväg på hojjen i regnet och hoppas iaf att hitta lite bromsvätska och en bit slang, en sådan man har till spolarvätskan mellan pumpen och munstycket på bilen. Kommer till mack ett lite halvblöt av regnet.
Expediten: "nej tyvärr, vi säljer inte sånt längre..."
Blev lite fundersam. Ska jag behöva köpa en korv eller hanla lite grönsaker för att de ska ta och visa mig hemliga rummet med biltillbehör.
Åker snabbt iväg till mack två. Samma svar som av tidigare expedit... Men han visade vägen till en sista mack. Ville inte åka runt längre, var dyngsur nu av allt regn.
Där får jag det upplyftande svaret "Tyvärr, vi har slutat med sådant" Jag frågar då var man kan få tag på dessa delar.Expiditen svarar "Som du ser så har vi inte plats för sånt här nu för tiden, men nästan alla andra okmackar har det du söker" Jag tittar mig runt i butiken som mest liknar en matvarubutik med lite spolarvätska i ett hörn med en gammal modell av övningskörningskylt. Trevligt tänkte jag, ska jag äka hem och värma upp mig eller åka ännu mera i blötan.. valde att åka hem och lugna ner mig.. Får åka till något riktigt ställe i morgon där de säljer hojjar och tillbehör...

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Skyll inte på mackerna... skyll på Göran Persson & Co. Man tjänar inget på att sälja bensin, pengarna ligger i att folk köper just en korv lr ett paket mjölk på macken. P.g.a. de höga skatterna så ligger inkomsten på väldigt lågt. Köper kunden en korv med dricka så tjänar macken mer på den. Har själv jobbat på mack och sett siffrorna på skatt o.s.v. på bensin. Det är väl anledningen till att biltillbehör har fått maka på sig, pengarna ligger i "vanliga" varor som folk köper dagligen och inte enstaka saker som biltillbehör.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Cosmo skrev:
... är det nästa steg i bensinmackarnas utveckling??
Finns snart inget som har med bil eller hoj att göra på en bensinmack. Iofs har de bytt namn till servicestation. Men det gör inte saken bättre. Jag vill kunna köpa mig ett tändstift och lite bromsvätska.

Det hela började med att jag skulle skruva ihop hojjen idag. Allt gick finfint fram tills att jag märkte att bromsarna behövde luftas och att nya tändstift behövdes införskaffas. Åker iväg på hojjen i regnet och hoppas iaf att hitta lite bromsvätska och en bit slang, en sådan man har till spolarvätskan mellan pumpen och munstycket på bilen. Kommer till mack ett lite halvblöt av regnet.
Expediten: "nej tyvärr, vi säljer inte sånt längre..."
Blev lite fundersam. Ska jag behöva köpa en korv eller hanla lite grönsaker för att de ska ta och visa mig hemliga rummet med biltillbehör.
Åker snabbt iväg till mack två. Samma svar som av tidigare expedit... Men han visade vägen till en sista mack. Ville inte åka runt längre, var dyngsur nu av allt regn.
Där får jag det upplyftande svaret "Tyvärr, vi har slutat med sådant" Jag frågar då var man kan få tag på dessa delar.Expiditen svarar "Som du ser så har vi inte plats för sånt här nu för tiden, men nästan alla andra okmackar har det du söker" Jag tittar mig runt i butiken som mest liknar en matvarubutik med lite spolarvätska i ett hörn med en gammal modell av övningskörningskylt. Trevligt tänkte jag, ska jag äka hem och värma upp mig eller åka ännu mera i blötan.. valde att åka hem och lugna ner mig.. Får åka till något riktigt ställe i morgon där de säljer hojjar och tillbehör...

Om du bor i sumpan (sundbyberg) så är ju OKQ8 i Vällingby ett självklart val. Dom har allt å lite till. :)

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Jag hade inte så stor lust att åka så pass långt i regnet med hojjen just du.
Men nu ska jag nog ta mig en tur för att inhandla det sista. FÅr hoppas på det bästa nu.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Det jag hatar mest med Kioskmackarna är att när man har tankat, är stressad och står i kön är det fanimej ALLTID nån sate som ska köpa en korv och stå och vela vilken sorts senap han ska ha.. :mad:

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Goines skrev:
Det jag hatar mest med Kioskmackarna är att när man har tankat, är stressad och står i kön är det fanimej ALLTID nån sate som ska köpa en korv och stå och vela vilken sorts senap han ska ha.. :mad:

Kan bara hålla med, kan de inte ha en "mackkassa" och en för mat..

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag håller med, i hålan jag bor i har vi en Shell-Select station som ligger granne med en grill, och likt förbannat ska dom förbannade gubbjävlarna köpa korv på macken och hålla upp kön i en kvart. Man står ju och biter sig i läppen för att klämma ur sig något i stil med -Om du inte orkar masa ditt feta arsle över gatan för en korv så kan jag ringa grisbilen åt dig?. :mad:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är väldigt dyrt att hålla lager.
Det är väldigt få som köper delar hos de mackar som håller sånt så det lönar sig helt enkelt inte...

Däremot tycker jag att alla stationer borde hålla ett bassortiment med verktyg och nödreparationsdelar som olika tejper,ståltråd och buntband...

Utan mat och korv kanske inte stationen klarar sig ekonomiskt då vinsten på själva bensinen inte ger så mycket...

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
En bensinhandlare tjänar mer på att sälja varmkorven till dig än det han tjänar när du tankar för 500 spänn. Sjukt.

D@nne

Tetra-drinker
Gick med
24 May 2003
Hoj
R1 -02
håller med ! korv och chips kan dom sälja men statoil här i gävle hade inte ens en fläcktrem till en golf , bedrövligt. :öl

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Snart kan man kanske köpa bensin på burk på ICA :D

Håller med att det är helt bedrövligt att utvecklingen blivit som den blivit....

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
UltraMarine skrev:
Däremot tycker jag att alla stationer borde hålla ett bassortiment med verktyg och nödreparationsdelar som olika tejper,ståltråd och buntband...

Precis.. två av mackarna hade inte ens lampor till bilar och liknande förbrukningsvaror. Ok att de inte har allt till alla modeller.. det kan jag ta, men inte ens minsta pinal till en bil, det är inte service.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa