Fadingen beror ju som sagt mycket på beläggen.
Får du kokande bromsvätska har du ingen broms alls.
Varm bromsvätska påverkar inte bromsegenskaperna så länge den fortfarande är en vätska, d.v.s inte sjudar eller lokalkokar på nån hot-spot.
Såklart blir ju bromsvätskan varm uppåt i ledningarna oxå, och som Gthyni säger; Värmet påverkar ledningarna, ja, de expandrear, men det matchas av att bromscylindern matar ut den mängden vätska. Man får göra att omtag, sen är det kompenserat.
Ok LITE mer flexibla blir slangarna, men inte mycket. De är ju gubevars inte luftslangar till ett gammalt akvarium
utan aramidförstärkta i flera lager. Oftast 7.
Det gummi vi ser är bara ett skyddshölje.
GAMLA gummislangar, blir emellertid SVAMPIGA, just för att aramiden går sönder vartefter. Byte till andra/nya (kan vara stålomspunna, kan oxå vara nya original) ger en "helt ny hoj" känsla.
Helt klart har dock de stålomspunna ett övertag i två avseenden:
- De har en mycket liten innerdiameter = liten area som kan expandera. Så med ett givet material, i två slangar är den med minst innerdiameter att föredra.
- Kyls bättre/avleder värmen bättre. Trots tefloninnerslangen.
Bytte till stålomspunnet på min gamla veteran (såld förra veckan,,, snyft) och det är den enskilt mest välmotiverade förändring jag gjort för prestandan och körbarheten på den hojen.
I samma veva bytte jag till silikonbromsvätska som tål högre värme, samt inte tar upp vatten som vanlig DOT4 gör.
Jag vet att denna lila vätska är hett omdebatterad, men jag ville samtidigt ha en spillsäker vätska som inte fräter på lack, vilket den inte gör.
Skulle jag rekommendera stålomspunnet?
Definitivt.
Löser det fadingproblem?
Troligen inte.
kanske till del, men problemet med fading är mer mångfacetterat än så.
EN vanlig fadingorsak är att belägget självt blir så hett att det börjar utveckla gas.
En gaskudde bildas då mellan belägg och skiva och ger lägre friktion som resultat.
Nu borrar man ju skivorna säger någon, och det är helt rätt. Dock blir hålen inneslutningar som inte har någon förbindelse med den fria atmosfären i alla lägen. Därför (såg man åtminstone förr) de bågformade sajpningarna i skivornas sidor. Dessa var inte (som en del påstår) till för att avleda skit och vatten. Jo det gjorde de väl kanske oxå, men i första hand var dessa frästa spår till för att "punktera" gaskudden.
Mer då? Jo, dåliga belägg i sig blir som sagt i princip uppeldade. Ni vet, den fräna lukten av racing!
Fränt ja - men när man åker ut på banan med ett par grillbriketter i oken istf riktiga pads... ja då är det lecahavet nästa.