Skulle stålomspunnet lösa problemet?

sandstream

Guest
Har sökt och läst lite om stålomspunna bromsslangar men tänkte dubbelkolla med er som kan.

När jag kör på bana så mattas bromsarna rätt mycket efter ett par var i hårt tempo (hårt för att vara mig).

Skulle "mattningen" minska med stålomspunnet?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Har sökt och läst lite om stålomspunna bromsslangar men tänkte dubbelkolla med er som kan.

När jag kör på bana så mattas bromsarna rätt mycket efter ett par var i hårt tempo (hårt för att vara mig).

Skulle "mattningen" minska med stålomspunnet?

Ja du sandströmmaren !! Det gör det definitivt... Vet va du pratar om
på den hojen... Been there done that... :)
 

sandstream

Guest
Nogger skrev:
Ja du sandströmmaren !! Det gör det definitivt... Vet va du pratar om
på den hojen... Been there done that... :)
Så du har bytt?
Tips på kit till bra pris?
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Ja fading beror på värme,
stålomspunna blir inte mjuka av varm bromsvätska,
så det är iaf en bit på vägen.

<tvållådeläge>
Fattar inte hur man kan leverera bågar med sådan fartresurser
och spara nån tjuvkrona på att montera bromsslangar från EPA.
</tvållådeläge>
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
Ja fading beror på värme,
stålomspunna blir inte mjuka av varm bromsvätska,
så det är iaf en bit på vägen.
Okej :tummenupp
Men hur tar man sig hela vägen?

gthyni skrev:
<tvållådeläge>
Fattar inte hur man kan leverera bågar med sådan fartresurser
och spara nån tjuvkrona på att montera bromsslangar från EPA.
</tvållådeläge>
K5:an har tydligen ganska tunna bromsbelägg (jag får höra på varenda besiktning att "Öh, Du, bromsbeläggen behöver nog bytas" trots att de är nybytta) och ju mindre gods som tar upp värme ju varmare blir tydligen bromsvätskan.
 

jonazzz

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Ort
..
Hoj
R1 99a såld Suzuki tl1000r såld..ktm660 såld..ZX10r 04 blå med polerad ram å sving
http://www.s-racing.com har mycke bromslangar.Har själv köpt därifrån o det gör en grym skillnad på bromsverkan.Bara att montera lite värre är det o lufta efteråt..
 

Dr.Bike

Guest
Fadingen beror ju som sagt mycket på beläggen.
Får du kokande bromsvätska har du ingen broms alls.
Varm bromsvätska påverkar inte bromsegenskaperna så länge den fortfarande är en vätska, d.v.s inte sjudar eller lokalkokar på nån hot-spot.

Såklart blir ju bromsvätskan varm uppåt i ledningarna oxå, och som Gthyni säger; Värmet påverkar ledningarna, ja, de expandrear, men det matchas av att bromscylindern matar ut den mängden vätska. Man får göra att omtag, sen är det kompenserat.
Ok LITE mer flexibla blir slangarna, men inte mycket. De är ju gubevars inte luftslangar till ett gammalt akvarium :hihi utan aramidförstärkta i flera lager. Oftast 7.
Det gummi vi ser är bara ett skyddshölje.

GAMLA gummislangar, blir emellertid SVAMPIGA, just för att aramiden går sönder vartefter. Byte till andra/nya (kan vara stålomspunna, kan oxå vara nya original) ger en "helt ny hoj" känsla.

Helt klart har dock de stålomspunna ett övertag i två avseenden:

- De har en mycket liten innerdiameter = liten area som kan expandera. Så med ett givet material, i två slangar är den med minst innerdiameter att föredra.

- Kyls bättre/avleder värmen bättre. Trots tefloninnerslangen.

Bytte till stålomspunnet på min gamla veteran (såld förra veckan,,, snyft) och det är den enskilt mest välmotiverade förändring jag gjort för prestandan och körbarheten på den hojen.
I samma veva bytte jag till silikonbromsvätska som tål högre värme, samt inte tar upp vatten som vanlig DOT4 gör.
Jag vet att denna lila vätska är hett omdebatterad, men jag ville samtidigt ha en spillsäker vätska som inte fräter på lack, vilket den inte gör.

Skulle jag rekommendera stålomspunnet?
Definitivt.
Löser det fadingproblem?
Troligen inte.
kanske till del, men problemet med fading är mer mångfacetterat än så.
EN vanlig fadingorsak är att belägget självt blir så hett att det börjar utveckla gas.
En gaskudde bildas då mellan belägg och skiva och ger lägre friktion som resultat.
Nu borrar man ju skivorna säger någon, och det är helt rätt. Dock blir hålen inneslutningar som inte har någon förbindelse med den fria atmosfären i alla lägen. Därför (såg man åtminstone förr) de bågformade sajpningarna i skivornas sidor. Dessa var inte (som en del påstår) till för att avleda skit och vatten. Jo det gjorde de väl kanske oxå, men i första hand var dessa frästa spår till för att "punktera" gaskudden.

Mer då? Jo, dåliga belägg i sig blir som sagt i princip uppeldade. Ni vet, den fräna lukten av racing!
Fränt ja - men när man åker ut på banan med ett par grillbriketter i oken istf riktiga pads... ja då är det lecahavet nästa.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
Orkar inte radera det jag tänker svara på...
Gaskudde mellan belägg och skiva inträffar förmodligen endast när hojen är kall och det är fuktigt ute. Tex. om den stått ute nu på hösten. Finns det utrymmen i beläggen samlas fukt till samma relativa fuktighet som i atmosvären. När du sen kör bromsar så värms beläggen och vatten börjar frigöras. Vattenångan smörjer sedan beläggen och skivan på micronivå. Detta fenomen får man alltså bara under de första inbromsningarna. Det som det gär verkar handla om är förmodligen att man monterat ett nelägg med kajkon värmeavledning då dom går varma för och glasar sig. Alternativt att det blir så varmt att det kokar i bromsvätskan .
Som doktorn säger så byt slangar belägg och bromsvätska så blir det mnog bra.

Tror inte det Urban. Men den gaskudde jag talar om kommer från de hartser och andra kolvätebaserade ämnen som finns i beläggen, och som börjar gasa ur sig vid hög temp.
Ok de TÅL väldigt höga temperaturer, men när den gränsen är nådd t.ex för standardbelägg börjar en kolningsprocess (jämför med en kolmila) och beläggen bryts ner och tappar sina egenskaper.
Under denna fas gasar beläggen.
 

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Örebro
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Som svar på frågan ang.fading:




















Bromsa mindre! så kanske du kan köra lika fort som jag :banana
 

sandstream

Guest
Maverick_ou812 skrev:
Skulle gissa på besiktning så som i besiktning innan bankörning. Eller det var kanske inte det du undrade om?
Japp, det var precis vad jag menade.

Har iofs besiktigat hos Bilprovningen en gång också, men det var polisens fel :rolleyes:

Tackar för svaren!
Det får nog bli stålomspunnet till nästa år :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Byt till stålomspunnet:tummenupp

Min 748R har stålomspunnet från fabrik och jämfört med en orginal R1 eller R6 ano -02 märker man att känslan är bättre i Ducatin. Samma erfarenhet har jag från min bil där jag bytte till stålomspunnet efter ett påpekande om sprickbildning på orginalslangarna hos besiktningen.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
UrbanTiger skrev:
Är det så som du säger så har maxtempen för beläggen överskridits rejält. Alltså sker det en förbränning av materialet i beläggen på grund av för hög värme. Det låter rimligt med gastryck då. Då är det helt fel belägg att köra med eller så är kylningen via oken och skivorna helt kass.

Jepp. Och det är då, och bara först då, det är dax att byta till de hårdare och mer temperaturtåliga racingbeläggen.
Då flyttas denna temperaturgräns uppåt betydligt.
Baksidan är sämre bromsar då padsen är kalla.
Vilket de ju för det mesta är för svenne på gatan.
Med kall avses inte handkall, utan varma är de vid ett par hundra grader och uppåt. Allt under detta = kall.
Precis som vem var det? Fürstenhoff? skrev, så KRÄVER racebromsar temp innan de tar, där kolfiberbromsar är värst, och man t.o.m sätter kåpor över dem för att de inte skall kylas för mycket!
Vet inte vilka temperaturer de jobbar under men gissar på 500-700 grader.
Nån som vet?
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
300-500 grader är väl normalt för kolfiberbromsar. Keramiska bromsar tål ännu mer.

Vad jag inte förstår är hur de håller bromsvätskan kall.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Harmon Rabb skrev:
Byt till stålomspunnet:tummenupp

Min 748R har stålomspunnet från fabrik och jämfört med en orginal R1 eller R6 ano -02 märker man att känslan är bättre i Ducatin.

Det säger exakt ingenting, förutsättningarna är helt olika, ungefär som att hävda att gummislangar är bättre än stålomspunnet efterssom ovan nämda R1'a har bättre bromsar än huyotjingtjong EU-moppen för 5999:- som råkar ha stålomspunnet original..

Samma erfarenhet har jag från min bil där jag bytte till stålomspunnet efter ett påpekande om sprickbildning på orginalslangarna hos besiktningen.
[/quote]

Samma sak där, gamla utslitna slangar mot nya stålomspunna.. hade du bytt till nya gummislangar så hade du antagligen upplevt exakt samma skillnad.

Jag säger inte att stålomspunnet är dåligt (absolut inte, har det på hojen själv) men det är inte lösningen på alla världens bromsproblem vilket ju folk ofta tror.

Kokar bromsarna så är inte lösningen stålomspunnet, även om det kanske hjälper lite så är det snarare att bekämpa symtomet än själva problemet.
 

Dr.Bike

Guest
GlennB skrev:
Samma sak där, gamla utslitna slangar mot nya stålomspunna.. hade du bytt till nya gummislangar så hade du antagligen upplevt exakt samma skillnad.

Jag säger inte att stålomspunnet är dåligt (absolut inte, har det på hojen själv) men det är inte lösningen på alla världens bromsproblem vilket ju folk ofta tror.

Kokar bromsarna så är inte lösningen stålomspunnet, även om det kanske hjälper lite så är det snarare att bekämpa symtomet än själva problemet.


Ganska exakt präxis det jag sa.. därför håller jag med DIG Glenn! :hihi
Du e en bra pöjk! :tummenupp
 

sandstream

Guest
Harmon Rabb skrev:
Byt till stålomspunnet:tummenupp

Min 748R har stålomspunnet från fabrik och jämfört med en orginal R1 eller R6 ano -02 märker man att känslan är bättre i Ducatin. Samma erfarenhet har jag från min bil där jag bytte till stålomspunnet efter ett påpekande om sprickbildning på orginalslangarna hos besiktningen.
Polaren testade en 996 nyligen och var helt lyrisk över bromsarna. Han var nära att sätta ut en annons på sin R1:a direkt :hihi
Fürstenhoff skrev:
För att göra ett ytterliggare ett inlägg rörande stålomspunna bromsslangar eller ej så vann Miniin SM guld i SUPERBIKE med ORGINAL bromsslangar!! :7peta

Så att säga att stålomspunna slangar skulle vara överlägsna orginal är kanske att överdriva en aaaaaning!!;)

/Fürstenhoff.
Nu kör ju inte Miinin hoj som oss andra direkt.
Har sett honom live när han körde skjortan av konkurrenterna på Sviestad :yoparty

Jag kör på stålomspunnet till nästa år och lovar att rapportera tillbaka hur det blev.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag tror inte för en sekund att suzuki skulle leverera dåliga bromsslangar och min egna erfarenhet är att byter man nya fräscha bromsslangar mot stålomspunna så märker man inte nån skillnad.
Byter man gamla gummislangar mot nya stålomspunna så är skillnaden markant!

Stålomspunna slangar har (de jag har sett från NBM) smalare/mindre innerdiameter som ger en ökad bromskänsla.
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UltraMarine skrev:
Jag tror inte för en sekund att suzuki skulle leverera dåliga bromsslangar och min egna erfarenhet är att byter man nya fräscha bromsslangar mot stålomspunna så märker man inte nån skillnad.
Byter man gamla gummislangar mot nya stålomspunna så är skillnaden markant!

Stålomspunna slangar har (de jag har sett från NBM) smalare/mindre innerdiameter som ger en ökad bromskänsla.
Håller med där. Gummislangar verkar dock åldras snabbt - en säsong, sen börjar de flexa.

Fürstenhoff skrev:
För att göra ett ytterliggare ett inlägg rörande stålomspunna bromsslangar eller ej så vann Miniin SM guld i SUPERBIKE med ORGINAL bromsslangar!! :7peta

Så att säga att stålomspunna slangar skulle vara överlägsna orginal är kanske att överdriva en aaaaaning!!;)

/Fürstenhoff.
På Sviestad vann han med en otrimmad GSXR100 från 2003. Så att säga att en superbikekittad K5/R1/ZX10 skulle vara överlägsen en GSXR1000 03 är kanske att överdriva en aaaahhhhöööööhhhääääähhhnnnniiiiiiing.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top