Skumgummi i luftfiltret

Mctjejen

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Mitt luftfilter var i skumgummi, är det ett speciellt skumgummi man använder eller kan man köpa ett i hobbyaffären? Ska det vara behandlat med olja eller nåt?

Köp ett nytt original, inte värt besväret att klippa och klistra ett eget.

Är skumgummit torrt och sprött?
Annars så kan du tvätta det och sen olja in det LITE med olja du köper hos närmaste speedshop, i Sundsvall så finns väl det ett par stycken, Motor Nord är väl den som dyker upp i huvet nu iallafall.

För mycket olja i filtret gör det väldigt effektivt, renar bort luften oxå :yoparty

Tyvärr var det sprött, föll nästan i bitar. Men det är av bra kvalitet känns det som. Det känns liksom inte som vanligt skumgummi!! Det är därför jag undrar vart man kan köpa bara en liten bit.

Tyvärr var det sprött, föll nästan i bitar. Men det är av bra kvalitet känns det som. Det känns liksom inte som vanligt skumgummi!! Det är därför jag undrar vart man kan köpa bara en liten bit.

Gå till en crossbutik och ta med dig gamla filtret, Måhända kan du så hitta ett passligt skumfilterelement, vilket du kan frisera till så att det passar. Men då måste du använda olja sedan. Skumfiltrena i crossar har normalt så stor stora porer att de måste oljas.

Kan du lägga upp en bild på luftfiltret, så kan du nog få tipps på vad/var du ska köpa? Inte riktigt samma material som skummgummi i hobbyaffären skulle jag tro. Däremot kanske du kan köpa ett luftfilter till valfri cross t.ex, och ta den bit du vill ha från ett sånt. Det är ju iaf. gjort för att filtrera luft, och tål olja. Men som sagt, upp me en bild om du kan :tummenupp

Kan du lägga upp en bild på luftfiltret, så kan du nog få tipps på vad/var du ska köpa? Inte riktigt samma material som skummgummi i hobbyaffären skulle jag tro. Däremot kanske du kan köpa ett luftfilter till valfri cross t.ex, och ta den bit du vill ha från ett sånt. Det är ju iaf. gjort för att filtrera luft, och tål olja. Men som sagt, upp me en bild om du kan :tummenupp

Här är en bild på luftfilterbehållaren, skumgummit lägger man på "hålen" och spänner fast med en sträng.
Ska kolla om det finns nån crossbutik i stan, Hojtorget kanske säljer..

Bifogat

• IMG_0233.jpg
    IMG_0233.jpg
    239.4 KB · Visningar: 214
Tack, men det står cross och Enduro, det var därför jag inte trodde att de skulle vara ok till min. Sen är min lite speciell då den är så gammal (-78) så den tillhör inte "de vanligaste hojarna" längre:-)

Tack, men det står cross och Enduro, det var därför jag inte trodde att de skulle vara ok till min. Sen är min lite speciell då den är så gammal (-78) så den tillhör inte "de vanligaste hojarna" längre:-)

Köp ett som är lika stort eller större och ta bara skumgummit och sätt på ditt "stålchassi" så funkar det helt OK.
Samma luft till landsvägshojar som till cross :)

Skillnaden med crossfilter är, som sagt, att de ska tvättas och oljas regelbundet. Men de funkar. Sannolikt renar dessa oljade filter bättre än ditt mer finmaskiga ooljade skumfilter.

Jaa de där ser ut att gå och ersätta med ett hemfriserat crossfilter. Åk till biltema och köp de största crossfilter dom har, och lite luftfilterolja, sen klipper du ut något (som passar riktigt tight på din filterkorg så det inte läcker in ofiltrerad luft) och dränker in de i olja, som du sen kramar ur så mycket olja du kan ifrån. Ska vara genomoljat men ändå så torrt som möjligt, om man kan säga så. Sen låter du det torka till ett dygn innan du kör. Borde bli bra :)

Finns skumfilter ark att köpa.

Uni bulk foam sheet

UNI%20bulk%20foam.jpg

Det löste sig till slut, fick ett begagnat (i stort sett nytt) filter, av en lokal Mc-verkstad, som jag kunde klippa till !! Snälla killar där!!:-)
Tack för hjälpen alla!!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...