Skumma annonssvar på mc i Malmö

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Sverige
Hoj
mc
Sålde en hoj förra året på blocket. Då fick jag sms på engelska ngn som låg i usa marinen eller ngt här i närheten (Malmö). Kommer ej ihåg ifall jag ens svarade på det eller ej.

Iaf nu precis satt ut en annons på en mc och dagen efter får jag engelskt sms typ "do you still have the bike on blocket for sale? Please send an email to my email : och adressen till en hotmailadress)
Varför ej maila mig direkt? Och var från ett jättelångt nummer med bokstaven F i nummret? Är det skickat från ngn hemsida eller nått då?

Lite skumt man får engelska sms. Ngn annan som fått det med?

En sak till i malmö, förra året var det vid 2 tillfällen småkillar med utländsk härkomst skulle kolla på hojen och ville provköra men hade ej mc-kort... första sa typ han hade tagit kort men ej fått det än och han brukade köra med sin brossa. Andra gången var att pappan hade kort och de skulle övningsköra. Jo men var e pappan då? Sa till han hans pappa får komma då och provköra den. Men hörde aldrig av han igen. Ngn annan som också får tonåringar utan mc kort som vill provköra mc? Ngt som är vanligt i Malmö kanske?
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
jag har också fått sånna där sms nu när jag försöker sälja min banhoj.
bara ignorera ..
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Fick ett liknande engelskt mail samt sms när jag sålde min ena bil för någon månad sedan.

Samma där, ringde massa småkillar som ville prova min bil samt hade en hel drös med konstiga frågor.

Jag orkade tillsist inte ens svara i telefonen.
Droppen var nog den som ringde och tyckte jag skulle sänka priset på bilen för han skulle åka från Örebro.

"ey, mannen vad är sista priset, jag kör från örebro"
- Sista priset är det som står i annonsen
"men allå, fattarrr du hur lång det är från örebro till malmö"
- ja det är en bit..och priset som gäller är det som står i annonsen!

Jag har inget emot människor med utländsk härkomst.
Men att pruta på bilen utan att sett den samt vara oförskämda i telefon har jag väldigt lite för.
 

Fuktskada

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
2006 Yamaha R1
Har fått liknande mail när man försökt sälja bil. efter lite googlande visa det sig många andra råkat ut för samma sak. Enligt många är han ute efter ditt paypal account.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är en scam som går ut på att du måste betala ca 5000 kr för att få tillgång till pengarna han placerat på ett konto.
 

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället
Låter ju måttligt skumt detta. skulle välja att inte svara på mail och samtal/sms och personer som inte har A-kort skulle jag aldrig låta provköra hojjen då ingen försäkring täcker om han/hon kraschar eller snor hojjen mitt framför ögonen på en:huvet

kan inte Sporthoj eller moderator börja kolla över om man kan göra någon sticky med alla dessa suspekta nummer och mailadresser från konstiga spekulanter? Börjar bli många trådar om dessa tycker jag och fler kommer det bli..

Blir ju lättare för de som upptäcker att man har någon "skummis" som är spekulant på sin motorcykel samt att man lättare kan få det bekräftat utan att behöva lägga upp en tråd.. Då kan man enkelt gå in och kolla i sticky´n och se om nummer eller mailadress finns med :tummenupp

Klagar inte på dig TS, inget personligt :krama

utan mer ett tips till SH att göra en sticky :banana
 

Ozzi

Guest
Fick ett liknande engelskt mail samt sms när jag sålde min ena bil för någon månad sedan.

Samma där, ringde massa småkillar som ville prova min bil samt hade en hel drös med konstiga frågor.

Jag orkade tillsist inte ens svara i telefonen.
Droppen var nog den som ringde och tyckte jag skulle sänka priset på bilen för han skulle åka från Örebro.

"ey, mannen vad är sista priset, jag kör från örebro"
- Sista priset är det som står i annonsen
"men allå, fattarrr du hur lång det är från örebro till malmö"
- ja det är en bit..och priset som gäller är det som står i annonsen!

Jag har inget emot människor med utländsk härkomst.
Men att pruta på bilen utan att sett den samt vara oförskämda i telefon har jag väldigt lite för.

Att pruta på telefon eller mail tycker iallafall jag är helt ok om man har en bit att åka, när man sen åker för att kolla så har man i allmänhet fått all viktig info och stämmer det så blir det då affär, då vet man vad priset blir och behöver inte tramsa om det iallafall, stämmer allt, betala lasta o åk hem.:D
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Att pruta på telefon eller mail tycker iallafall jag är helt ok om man har en bit att åka, när man sen åker för att kolla så har man i allmänhet fått all viktig info och stämmer det så blir det då affär, då vet man vad priset blir och behöver inte tramsa om det iallafall, stämmer allt, betala lasta o åk hem.:D

Håller med. Är väl enklare att ta prutandet direkt över telefon så slipper man tjafs när det är dags för tjöpet.
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Håller med. Är väl enklare att ta prutandet direkt över telefon så slipper man tjafs när det är dags för tjöpet.


Javisst om du är seriöst spekulant kan jag väl köpa det.
Men när du inleder samtalet med "sista priset kompis" är det inte så intressant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att pruta på telefon eller mail tycker iallafall jag är helt ok om man har en bit att åka...

Var det du som skickade detta mail till mig? :tungan

"kan hämta hojen för XX kr vid en snabb affär?"

Får massor av sådana varje gång jag har en annons och desto bättre pris desto fler skambud får man och oftast är dom helt anonyma.
Killen som mailade senast bor 70 mil från mig så man kan ju fundera på hur han ska kunna genomföra en snabb affär... :va

Själv förhandlar jag inte med sådana. Skriver hellre ett lägre pris direkt i annonsen än att bara ge det till en anonym person någonstans i världen.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Var det du som skickade detta mail till mig? :tungan

"kan hämta hojen för XX kr vid en snabb affär?"

Får massor av sådana varje gång jag har en annons och desto bättre pris desto fler skambud får man och oftast är dom helt anonyma.
Killen som mailade senast bor 70 mil från mig så man kan ju fundera på hur han ska kunna genomföra en snabb affär... :va

Själv förhandlar jag inte med sådana. Skriver hellre ett lägre pris direkt i annonsen än att bara ge det till en anonym person någonstans i världen.

Ger man ett skambud på ett fordon, inte gör man det anonymt iaf. Man vill underlätta så mycket man kan för att kunna få fordonet till skambuds priset.
Namn + mobil nummer (som går kolla upp på eniro/hitta) är ju självklart.
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Skambub

Ger man ett skambud på ett fordon, inte gör man det anonymt iaf. Man vill underlätta så mycket man kan för att kunna få fordonet till skambuds priset.
Namn + mobil nummer (som går kolla upp på eniro/hitta) är ju självklart.

Även jag har fått skambud via mail och tele från "sista pris" kompisar.
Jag tackar JA med engång och och ber dom hämta papper och penna för så de kan få numret till mitt bankkonto så de kan sätta i pengar med engång. När pengarna är på kontot så får de hämta nycklarna.
Nej då vill de komma och kolla, och undrar varför jag vill bli av med så fort.
-???? de var ni som lämna skambud.
Säljer sedan till någon vetig.
 

Zenita123

SUGEN PÅ ATT ÅKA
Gick med
31 Jul 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
Honda blackbird 1998
Hej håller med er alla i vad ni säger ska man pruta så gör man det på plats o är vänlig inget onödigt tjafs...men jag måste säga att mc beg priserna i svergie är helt sjuka

kollar man på en ex suzuki gsx-r 750 från 1990 så lägger dom ut den för 25000 enligt mig är det störtlöjligt. O sen att den har gått så där 3500 mil det ä ju nästan ett hån

jag köpte nyss en gsx-r 750 1998 med bra mil ja gav 17000 för den det var ett bra pris men då lite kåp skavanker.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Smset är ludendrejeri.
Killarna utan kort hade antagligen aldrig kommit tillbaka med hojen.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Grejen är ju att i vissa länder prutar man på allt, och det gör inte vi svennar. Jag tror följande scen utspelats hos exempelvis alla matthandlare:

Matthandlare ett - "Shit Mustafa, vi har jättehöga priser på barnarbetarmattorna, och inga svennar kommer och handlar från oss! Vad skall vi göra?"

Matthandlare två:"Ey Kemal, inga problem. Vi har kvar våra ursprungliga fantasipriser, men vi prutar med oss själva! Egentligen 10.000 men nu 900! Skriver Sista-priset-vi-skall stänga imorgon! Sen saken är biff, svennebananen kommer handlar som fan!"

Samma princip gäller för många andra produkter som saluförs kring Möllan i Malmö. Enkel marknadsekonomi vet dy :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Behövs ingen sticky med nummer och mailadresser här på forumet. Tänk efter lite så inser du att ingen utlänning vill köpa begagnade standardhojar i Sverige.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top