Skuren hoj under uppkörning. Plan B lösning?

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag har haft den pissigaste erfarenheten när det kommer till att ta mc körkort.

Under min uppkörning så började hojen gasa av sig själv helt plötsligt ute på lågfartsbanan och senare så började hela motorn knacka och skramla. Har felsökt öppnat fögge och kommit fram att de troligen är elsystemet/tändsystemet. Blev kuggad pågrund av ”brister i fordon”. Vill inte starta den, då det låter som ett dåligt vevlager. Hojen är från 1980 och finns Inge delar till den.

Har kört massa Kawasaki KX250 2T som har 60 häst på 80kg. Alla A2 hojar känns slöa. Inte samma roliga känsla längre?

Jag är inte 24 år och kan inte ta A körkort.

Drömhojen är en 2006 Honda Cbr1000RR Fireblade.

Äre en korkad idé att köra en CBR1000RR Avställd, utan regplåt, utan körkort.

Vad händer om jag skulle smälla i en bil eller annat fordon med en Avställd, Oförsäkrad CBR1000RR?

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
(Hojen har 2fel) Gasar av sig själv ibland och knackar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
(Hojen har 2fel) Gasar av sig själv ibland och knackar.
Vad är det för hoj? Att den gasar av sig själv tyder på mager blandning/tjuvluft. Kan sklart ha med tändning att göra också. Samtidigt verkar du konstaterat att den är skuren, hur du nu kan veta det.

Jag tänker inte moralisera över dina två sista frågor men ska försöka ge svar:
Jag tycker att det är korkat. Vad spelar det för roll om andra tycker du är korkad, du bestämmer över ditt liv.
Skulle du smälla åker du dels dit på en del trafikbrott. Det mest allvarliga är olovlig körning. Dagsböter. Torskar du två gånger blir det grov olovlig körning. Då kan dina andra behörigheter ryka och de kan ta hojen i beslag. Småpengar i jämförelse med att du kommer få betala för porschen du körde in i. Det är iofs också småpengar om du skulle råka orsaka personskador. Kan handla om många miljoner och skuldsättning för livet. Om du i vart fall har en trafikförsäkring och påställd hoj så brukar självrisken hamna på ett prisbasbelopp.

Du gör som du vill men jag själv tog körkortet och kör hojar som är påställda, besiktigade och försäkrade. Tiden går fort och du är 24 bast om en liten stund.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Har du ingen eller låg inkomst så kostar det 30 dagsböter á 50kr = 1500kr att köra utan körkort. Även tredje gången man åker dit är det samma låga bot så inget att oroa sig för. Skit i att ta körkort, bortkastade pengar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Har du ingen eller låg inkomst så kostar det 30 dagsböter á 50kr = 1500kr att köra utan körkort. Även tredje gången man åker dit är det samma låga bot så inget att oroa sig för. Skit i att ta körkort, bortkastade pengar.
Inte sant att det är samma brott varje gång. Vid upprepade förseelser är det grov olovlig körning med risk för fängelse. Nu är risken för fängelse för endast grov olovlig körning försumbar men de kan dra in alla andra körkortsbehörigheter och beslagta fordon.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Inte sant att det är samma brott varje gång. Vid upprepade förseelser är det grov olovlig körning med risk för fängelse. Nu är risken för fängelse för endast grov olovlig körning försumbar men de kan dra in alla andra körkortsbehörigheter och beslagta fordon.
Tyvärr har jag rätt. Detta exempel kommer från verkligheten.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Lagen säger:

Straffmätning vid olovlig körning

Olovlig körning blir grovt om man kör vanemässigt (3 § första stycket lagen om straff för vissa trafikbrott). När gäller påföljden för olovlig körning som sker upprepade gånger har det i praxis tagits fram en trappa avseende straffskalan. Den första olovliga körningen leder oftast till 1500 kr eller 30 dagsböter. Den andra gången man kör olovligt blir påföljden 50 dagsböter, tredje gången motsvarar 70 dagsböter och fjärde gången leder till 100 dagsböter. Efter det blir straffet fängelse, oftast 14-30 dagar. För att det ska bli fängelse den femte gången krävs dock att dessa körningar sker inom en kedja av lagföringar för grov olovlig körning inom två år (RH 2017:35). Domstolen är dock inte bunden av denna trappa, utan kan välja att hoppa över en trappa eller dylikt på grund av förhållandena i det enskilda fallet.

@ TS

Liksom andra har jag svårt att ta din ämnesstart på allvar.

Berätta vad för hoj som krånglade för dig på uppkörningen, och hur du bantat och trimmat din KX så är jag säker på att du får handfasta råd att fixa felet och kanske rent av erbjudande om handledarskap eller bara lite coachning kring hur du skall gå vidare.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jösses... Förundras av att såna här inlägg får ligga kvar på forumet ?
Det beror på att ingen anmäler inläggen, och att moderatorerna inte hinner sitta med fingret på "delete"-knappen 24/7.

edit: SH söker nya moderatorer, om du anmäler ditt intresse till Swedie så kan du ju själv redigera sånt här i framtiden :tummenupp

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC