RandomDude
Gudomlig sporthojare
Jag åkte över midsommar från Sthlm till Norrköping (ca 200 km enkel resa) och undertiden när jag befann mig i Norrköping upplevde jag att det vibrerade lite från bakhjulet, samt att det gnisslade lite.
Jag hade nyligen bytt bromsbelägg så jag misstänkte att det kanske var dom som inte hamnat helt rätt eller att de inte slitits in ännu. Så jag bromsade till hård med bakbromsen en gång och då försvann ljudet.
När jag sedan åkte tillbaka hem till Sthlm några dagar senare så blev ljudet och vibrationerna värre och värre, tills att när jag bara var några hundra meter hemifrån bestämmer mig för att titta ner på bakhjulet och ser att det inte snurrar genom centrum av hjulet, det vobblar lite upp och ned.
Solklart att hjullagret har skurit rejält! Så pass att den inre "ringen" helt lossnat och därmed finns det inget att ta tag i för att få bort den yttre "ringen". Dessutom har lagret gått duktigt varmt så att det har bränt fast i fälgen...![Slå huvet på vägg :huvet :huvet](/img/smilies/banghead.gif)
Många timmar senare med dremel, stämjärn och slägga:
![bearing.jpg bearing.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/363/363708-e3add09316593b20fbf35aa4cbf80249.jpg)
Med mina avslutade ord tänkte jag bara uppmana alla att ta en extra titt på hur deras hjullager mår, det hade sparat mig mycket huvudverk och arbete, inget jag önskar min värsta fiende![Krama :krama :krama](/img/smilies/krama.gif)
Jag hade nyligen bytt bromsbelägg så jag misstänkte att det kanske var dom som inte hamnat helt rätt eller att de inte slitits in ännu. Så jag bromsade till hård med bakbromsen en gång och då försvann ljudet.
När jag sedan åkte tillbaka hem till Sthlm några dagar senare så blev ljudet och vibrationerna värre och värre, tills att när jag bara var några hundra meter hemifrån bestämmer mig för att titta ner på bakhjulet och ser att det inte snurrar genom centrum av hjulet, det vobblar lite upp och ned.
Solklart att hjullagret har skurit rejält! Så pass att den inre "ringen" helt lossnat och därmed finns det inget att ta tag i för att få bort den yttre "ringen". Dessutom har lagret gått duktigt varmt så att det har bränt fast i fälgen...
![Slå huvet på vägg :huvet :huvet](/img/smilies/banghead.gif)
Många timmar senare med dremel, stämjärn och slägga:
![bearing.jpg bearing.jpg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/363/363708-e3add09316593b20fbf35aa4cbf80249.jpg)
Med mina avslutade ord tänkte jag bara uppmana alla att ta en extra titt på hur deras hjullager mår, det hade sparat mig mycket huvudverk och arbete, inget jag önskar min värsta fiende
![Krama :krama :krama](/img/smilies/krama.gif)
Last edited: