Skuret hjullager, Dremel, stämjärn och slägga!

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag åkte över midsommar från Sthlm till Norrköping (ca 200 km enkel resa) och undertiden när jag befann mig i Norrköping upplevde jag att det vibrerade lite från bakhjulet, samt att det gnisslade lite.

Jag hade nyligen bytt bromsbelägg så jag misstänkte att det kanske var dom som inte hamnat helt rätt eller att de inte slitits in ännu. Så jag bromsade till hård med bakbromsen en gång och då försvann ljudet.

När jag sedan åkte tillbaka hem till Sthlm några dagar senare så blev ljudet och vibrationerna värre och värre, tills att när jag bara var några hundra meter hemifrån bestämmer mig för att titta ner på bakhjulet och ser att det inte snurrar genom centrum av hjulet, det vobblar lite upp och ned.

Solklart att hjullagret har skurit rejält! Så pass att den inre "ringen" helt lossnat och därmed finns det inget att ta tag i för att få bort den yttre "ringen". Dessutom har lagret gått duktigt varmt så att det har bränt fast i fälgen... :huvet

Många timmar senare med dremel, stämjärn och slägga:
bearing.jpg

Med mina avslutade ord tänkte jag bara uppmana alla att ta en extra titt på hur deras hjullager mår, det hade sparat mig mycket huvudverk och arbete, inget jag önskar min värsta fiende :krama
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Varför blir det så? Min Kawa 750 4:a från -80 har gått drygt 12000 mil med originallager. Visserligen infettade vid varje däckbyte. Aldrig högtryckstvättat runt naven. Min gamla DR500 fick utstå mycket som lerhål och vattenfyllda diken. Så kör väl inte ni med sporthojar. Mina andra hojar har jag inte heller bytt lager på. Ligger sällan över 200 heller iofs.
Jag ser ju på blocket att folk byter lager på ganska nya hojar. Märklish!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför blir det så? Min Kawa 750 4:a från -80 har gått drygt 12000 mil med originallager. Visserligen infettade vid varje däckbyte. Aldrig högtryckstvättat runt naven. Min gamla DR500 fick utstå mycket som lerhål och vattenfyllda diken. Så kör väl inte ni med sporthojar. Mina andra hojar har jag inte heller bytt lager på. Ligger sällan över 200 heller iofs.
Jag ser ju på blocket att folk byter lager på ganska nya hojar. Märklish!

Till slut härsknar fettet och om lagret då går varmt så dör det till slut. En del lager överlever nästan hur länge som helst, en del överlever en relativt kort stund.
Sedan hjälper det ju inte att köra med högtryckstvätten och pressa in skiten i lagret.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top