skurna slicks på gatan???

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
tja!

tänkte fråga hur det är o köra på skurna slicks på gatan. ser att det säljs en hel del av dom. men hur bra är dom på gatan egentligen? iom dom är billiga så lockar det o köpa. jag kör på metzler M3 bak o fram o gillar dom. men slänger jag på ett skuret slicks bak....vad bör man tänka på då? lufttryck? arbetstemp m.m?

mvh zuckan
 

Hällboy

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
gixxer 1000 & ktm 640
slicks ger ju generellt bättre grepp.. men man kanske ska passa sig att köra när det regnar!
Jag skulle inte ha några problem att köra med skurna slicks. :)
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
jo när det är blött är dom ju inte så bra kanske :) iof så blir det lugnare tempo i regn iaf. kanske man ska köpa några o prova iaf.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

Har själv funderat på detta, men så som jag förstått är slicks väldigt mjuka. Måste man ens nå full arbetstemp för att det ska greppa tillräckligt för inspirerad körning på landsväg? Det tror jag inte.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ett slick-däck kräver 80°C i arbetstemperatur, ett skuret slick något lägre. Dock så är det temperaturer man inte är i närheten av ens vid hård & inspirerad körning en varm sommardag på gata.

Väljer man att köra med dessa däck på gata så måste man vara väldigt medveten om hur de beter sig. Knappast bara att ut & dra som på ett ordinarie gatdäck.
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
Dem håller inte alls länge!!!om det inte är sommartemperturer så kan du räkna med ganska många släpp.....!!!Jag hade nog sagt gatdäck på gata!!bandäck på bana med däcksvärmare tex!!!Inte kul när man inte har rätt arbetstemperatur i däcken!!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har själv funderat på detta, men så som jag förstått är slicks väldigt mjuka. Måste man ens nå full arbetstemp för att det ska greppa tillräckligt för inspirerad körning på landsväg? Det tror jag inte.

Gummits hårdhet och korrekt arbetstemperatur har inget med varandra att göra.
JA gummit i racedäck är jättemjukt men det är fortfarande halt vid gatåka. Det som avgör är stommens konstruktion vilken inte bygger värme i tillräcklig omfattning och i kombination med gummi där man inte har tillsatser för att fungera vid låg temp så har man en hal kombination.....

Gatdäck greppar betydligt bättre på gata. Slicks skall användas på bana gärna i kombination med däcksvärmare annars inte....
 

El_mako

Åter
Gick med
23 Aug 2008
Ort
Sydstatare
Hoj
FZ1-N -08 WILDE -01
slicks ger ju generellt bättre grepp.. men man kanske ska passa sig att köra när det regnar!
Jag skulle inte ha några problem att köra med skurna slicks. :)

Slicks ger INTE generellt bättre grepp.Dem måste ha rätt arbetstemperatur.Det är ganska svårt att får när man kör gata.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
ok ja då vet jag lite mer iaf :) får tacka för svaren. blir nog gatdäck iaf för några släpp vill man fan inte ha.
 

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Höganäs
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

Precis, jag kör mer bana än gata så jag kör bandäck. Skurna slicks när man kör gata ? Varför ? Du får ju köra som västa ghostrodern för att få upp nån temp i dom.....:va Finns sjyssta vanliga däck typ maxxis presa sport duger fint för hård gatkörning, för bana duder dom väl om man är en rossi!
 

Gösta

PotatoesMc.com
Gick med
7 Feb 2008
Ort
Haninge
Hoj
1000RR
att köra lagligt:rolleyes:

och tänka på andra i trafiken , vi måste försöka underlätta för varandra:tungan
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Jag kör numera alltid på antingen Pirelli eller Metzeler oftast i SC1 fram och SC2 bak kvittar om det är slicks eller sk Racetech för min del.
Funkar perfekt på gatan för min del, brukar få rejäl temp även på gatan.
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Jag har aldrig kört hoj med slicks men bilar med slicks har jag haft, både skurna och "blanka"

Som sagt så har slicks en högre arbetstemp än vanliga däck har vilket betyder att du inte har fullt fäste även om du skulle köra lite inspererat och att tro att en bombrepa på bulten skulle värma upp dom så har du fel krävs mycket åka innan dom kommer upp i temp och däckvärmare är att föredra. Skurna slicks får dock upp värmen mycket fortare än "blanka" däck. TÄNK på att skurna slicks kommer upp i "kokpunkt" fortare! Vilket betyder att om du pressar som fan några varv på bana så kan däcket "koka" vilket betyder att dom blir SNORHALA, men knappast nått svensson's eller "erfarna förare" behöver oroa sig för.

Körning i regn är väll sådär en del slicks fungerar faktiskt över förväntan trots att dom inte är "regndäck" men vem vill ligga och knäskrapa i vattenpölarna? Undvik vattenpölar och håll avstånd till framförvarnade fordon och ta god tid till att bromsa in till korsningar.

Men nu till det roliga när du fått upp slicksen till arbetstemperatur och ligger bra mycket fortare och du verkligen känner att du har grepp och vrider på ännu mer och det bara håller i så finns det ingen bättre känsla!

Sen till det tråkiga! Om du har fått släpp med bågen nångång med vanliga däck och blivit lite rädd så kan du glömma rädslan med slicks för du kommer nämligen ligga i diket eftersom när slicks släpper så SLÄPPER DET! av/på funktion alltså inget mellanting!

Tänk även på att sänka däcktrycket lite eftersom luften när slickset är varmt expanderar och blir mer uppumpat. Och undvik att köra i grus och kolla datumstämpeln! Jag skulle aldrig köra på mer än 2år gammalt gummi.

//Tapper
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
antar att slicks har högre arbetstemp, å hur ofta kommer man upp i de högre arbetstemp på gata? mja ett bra gatdäck för gata å sen ett bandäck för bana..

:tummenupp

Slicks har en betydligt högre arbetstemperatur (ofta ÖVER 80 grader C) medan ett gatdäck generellt börjar jobba riktigt bra (dvs. ge fullt grepp redan vid 50-55 grader C.

Ett gatdäck har också betydligt mer mönster ÄVEN om man skurit ett slicks vilket dels gör att det snabbare kommer upp i arbetstemperatur. Ringtrycket spelar dock här en viktig roll till ett slicks fördel dock (med undantaget som sagt var att arbetstemperaturen är betydligt högre, stommen i ett slicks klarar i regel lägre arbetstryck). Mönstrets uppgift är också att i kombination med däckets yttre profil (mc-däck är runda till skillnad från bildäck) att avleda vatten vid regn.

Således är de flesta gatdäck betydligt mer lämpade för all form av gatkörning jämfört med däck avsedda för tävlingsbruk (finns mönstrade sådana också förutom regndäck) exempel på detta är vissa gummiblandningar av Michelin´s Power One-serie.

Mvh!
// Niklas
 

mr p-j

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2008
Ort
gällivare
Hoj
gixxer 1000
tycker inte heller att slicks är nått att köra med på gatan. möjligen för posörerna utanför fiket då...
:D jag tror annars att det är få personer som lyckas få arbetstemp i dom på gata.

gatdäck vill ha ca 40 grader för att fungera som bäst. slicks vill ha det dubbla ungefär. (variationer förekommer men det är bra riktvärlden)
ett gatdäck som pressas hårt på bana blir lätt överhettat och ett slick som inte får arbeta hårt blir för kallt.
ett kallt däck är ett falsk däck. när kalla däck släpper så släpper det tvärt och utan förvarning. mycket otrevligt med andra ord.
testat precis det då jag inte hunnit skaffa däcksvärmare för bandagarna ännu.

varma slicks däremot är helt underbart att åka på gränsen till släpp och slajda ut ur kurvor med fullt nedlägg. trodde knappt det var sant första gången jag körde på slicks! mycket kul.

så inga slicks för gatan alltså. det är inte för att dom saknar mönster som dom är förbjudna på allmen väg.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Går o lägga fina lakritsremmar i kurvorna med slicks på gatan gäller bara att ha temp i dem...:)

Ja jag har både däckvärmare o stor erfarenhet av bana...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top