Skydd på Slingerbulten? [artikel]

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Har inte riktigt reflekterat över detta, åker ju på bulten frekvent. Var sitter räcket/räckena? Jag fokuserar mest på åkningen och inte vad som finns utanför vägbanan :D

[sarkasm]

*Hoppas att i framtiden få en depå, ett par sandfållor, curbs i varenda kurva precis som fotokurvan, avåkningszoner och väggar av gummidäck längst med denna sträcka*

[/sarkasm]

EDIT: kom på att det sitter räcke i backen ned mot Rosen...

IMG_2490.jpg

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
åkte där igår och såg räcket, blir en liten backe uppåt från rosenhill med bondgård på vänster sida så ligger räcket på högersidan upp till skogen.. lite rörigt men hoppas du förstod.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Och detta sätter man på insidan av en kurva:va (Av bilden att döma, ingen aning om hur det ser ut på bulten.)

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
räcket är rättså långt och är för både en höger o vänstersväng och curbs finns redan fast bara utmålat.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Jag skulle hellre dra ut i ängen där är att få ett räcke i nyllet inför en marksyning.
Varför är det säkrare med ett räcke?

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Det går att köra på allmän väg åt två håll om det inte är enkelriktat. :tummenupp
Vänder kurvan på sej då? :skrämd Visste att man inte kunde lita på vägar men detta är fan upprörande.

Jag skulle hellre dra ut i ängen där är att få ett räcke i nyllet inför en marksyning.
Tanken är väl att räcket mestadels är för bilar, sen försöker man göra det lite bättre för mc oxå, eller nått.
Fast visst håller jag med dej.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Om de skulle se till att det inte ligger en massa grus i insidan på den kurvan så kanske färre hade behov av det där räcket.

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100

+1
Glider du in i räcket så stannar du ju på vägbanan och riskerar att bli överkörd av nån annan.:död

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det där räcket sitter mellan rosenhill och det som brukar anses som början på "slingerbulten".

+1
Glider du in i räcket så stannar du ju på vägbanan och riskerar att bli överkörd av nån annan.:död

Men det lär ändå vara bättre att glida på vägbanan längs med ett räcke än att glida ut för ett stup, in i en lyktstolpe, in i en sten , ett träd, en pyramid, en betongkloss, ned i ett dike eller precis vadsomhelst...

Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
S1000RR
Jag tror att ni missat hela grejen. Det handlar inte om att man har satt upp ett räcke för att skydda hojåkare, räcket satt sedan länge i kurvan.
Det man har gjort är att täcka över den nedre delen av räcket för att slippa strimla hojåkare som glömmer svänga.

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Jag tror att ni missat hela grejen. Det handlar inte om att man har satt upp ett räcke för att skydda hojåkare, räcket satt sedan länge i kurvan.
Det man har gjort är att täcka över den nedre delen av räcket för att slippa strimla hojåkare som glömmer svänga.

Precis, det är betonggjutningen. Så man slipper fastna i själva plåträcket och bryta rygg eller andra kroppsdelar. Så glider du längst med i stället, vilket framgår av :fakta.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...