Skyddar textilkläder?

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Hur bra skyddar igentligen textilkläder vid en eventuell vurpa på asfalt?

Jag funderar att köpa jacka och byxor i polyester (Lindstrands) som komplement till helstället. Det kan ju vara lite jobbigt att sitta i helställ på en föreläsning eller tenta. Men hur bra skyddar de om olyckan är framme? De har CE-godkända skydd men hur bra håller textilen för friktionen i asfalten?

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Du behöver nog inte oroa dig för att inte textilkläderna håller vid en vurpa, däremot sitter sällan skydden lika tight på ett textilställ, vilket resulterar i att skydden flyttar på sig.

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Kompisen vurpa i våras i mkt låg hastighet i Lindstrands ställ (STR eller nåt hette det tror jag). Gick hål i det trots farten kan inte varit mer än ca 10-20km/h. Han vurpa precis framför mig. Han landa på arslet och där gick det sönder + nåra sömmar som inte höll + armbågsskyddet gled och skyddade inte vid fallet. Numer har han det som ställ utan skydd över skinnstället ibland. Det stället han har är väldigt tunnt. Finns bättre textilställ som t.ex. Alpinestar, Dainese, Rukka som är grövre, tyngre och ska hålla betydligt bättre.

Jag kör själv med ett grövre Alpinestar och har kompisens gamla Dainese textilställ för passagerare. Dainesestället är tom grövre och med hårda skydd så tror faktiskt det skyddar bättre än mitt nyare A-star.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...