Skydden flyttar sig

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Har köpt mitt första ställ med hårda skydd. Det är ett Halvarssons Racing. Knäskydden låg nere vid fötterna när jag fick det, trodde att jag hade fått fel storlek först - sen förstod jag att de satt med kardborre och kunde flyttas. Efter en del flyttande fick jag dem att sitta bra; "skålen" går över knäna och de täcker hela ytan där pucken ska sitta.

Problemet är att skyddet sitter så löst i kardborren att det lossnar när jag skjuter ner foten om jag inte är väldigt försiktig.

Är det någon annan som har problemet och/eller en lösning?

En annan sak också, angående storleken. Har läst att ett ställ ska sitta riktigt tight när det är nytt, och det är mitt till viss del. Det är så pass kort på längden att jag inte kan stå rak (och funderar på att skaffa susp), men på armarna är det en aning fluffigt. Jag kan dubbelvika skinnet i ärmen 1-2 cm. Jag har nog ganska spinkiga armar.
Kan/bör jag gå ner en storlek eller kommer det, som jag är rädd, bli för kort då?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Bearing skrev:
2137153 Har köpt mitt första ställ med hårda skydd. Det är ett Halvarssons Racing. Knäskydden låg nere vid fötterna när jag fick det, trodde att jag hade fått fel storlek först - sen förstod jag att de satt med kardborre och kunde flyttas. Efter en del flyttande fick jag dem att sitta bra; "skålen" går över knäna och de täcker hela ytan där pucken ska sitta.

Problemet är att skyddet sitter så löst i kardborren att det lossnar när jag skjuter ner foten om jag inte är väldigt försiktig.

En annan sak också, angående storleken. Har läst att ett ställ ska sitta riktigt tight när det är nytt, och det är mitt till viss del. Det är så pass kort på längden att jag inte kan stå rak (och funderar på att skaffa susp), men på armarna är det en aning fluffigt. Jag kan dubbelvika skinnet i ärmen 1-2 cm. Jag har nog ganska spinkiga armar.
Kan/bör jag gå ner en storlek eller kommer det, som jag är rädd, bli för kort då?

hmm har aldrig varit med om att knäskydden sitter med kardborre på ett racingställ. OK axelskydden osv. men inte knäskydden....du har ingen bild?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Rasorblade skrev:
2137156 hmm har aldrig varit med om att knäskydden sitter med kardborre på ett racingställ. OK axelskydden osv. men inte knäskydden....du har ingen bild?
Nej, tyvärr, har ingen kamera här. Men jag spelade in ett ljud när jag flyttar runt skyddet :lol

J.R

DET E SÅ ROLIGT O GASA=)
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750
Skumt att de sitter med kardborre...... :rofl

prova ett mindre om du tvekar..viktigt att det känns bra o skyddar rätt!! :)

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Hittade en öppning i fodret så att jag kunde känna efter ordentligt. Det verkar inte finnas någon ficka.

Skydden verkar bara sitta med en 2 x 5 cm och en 2 x 10 cm remsa. När jag sätter skyddet så att det passar mig bra tar den ena remsan knappt i motsvarande i stället.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Bearing skrev:
2137167 Hittade en öppning i fodret så att jag kunde känna efter ordentligt. Det verkar inte finnas någon ficka.

Skydden verkar bara sitta med en 2 x 5 cm och en 2 x 10 cm remsa. När jag sätter skyddet så att det passar mig bra tar den ena remsan knappt i motsvarande i stället.

Skumt...det enda du kan göra i så fall är att sätta i en större remsa kardborre :va

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Ja, det skulle man iofs kunna göra.

Det skulle vara intressant att veta om andra har samma problem som mig och hur dom löst det.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bearing skrev:
2137153 Har köpt mitt första ställ med hårda skydd. Det är ett Halvarssons Racing. Knäskydden låg nere vid fötterna när jag fick det, trodde att jag hade fått fel storlek först - sen förstod jag att de satt med kardborre och kunde flyttas. Efter en del flyttande fick jag dem att sitta bra; "skålen" går över knäna och de täcker hela ytan där pucken ska sitta.

tycker de låter som om du borde testa annat märke

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Mr Helmut skrev:
2137781 tycker de låter som om du borde testa annat märke
Menar du med tanke på storleken då eller?

Ja, det hade nog varit en fördel att kunnat testa olika märken. Tyvärr hade jag inte den möjlighten. Köpte stället av en privatperson som jag förmodar fått tag i ett restlager med Halvarssons minsta storlekar eller liknande (bra pris).

Får väl helt enkelt bygga upp armarna så att de passar i stället i stället :lol. Brukar det vara såna skillnader mellan olika märken att armarna skulle kunna passa ett annat?

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Jag skulle satsat på en storlek mindre...ska sitta TIGHT! :tummenupp

Edit: Och kanske testat en annan modell/fabrikat när jag ändå skulle skaffa nytt.

MVH
/PL0J

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke