Skyddsjackor tester?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hej!

Är det någon som sett några test av skyddsjackor typ denna:

dainese_jacket_wave_pro_2_zoom.png

Funderar på att köpa nån liknande men vill veta vad som skiljer bra från dåliga och billiga från dyra. Most bang for the buck och liknande..

Tacksam för svar!

/Karl

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
Drömhojen
Dålig respons tycker jag! Kan ju betyda att alla är samma skit så bara plocka den som är skönast/snyggast?

Roach

Can't tuch This!
Gick med
18 Oct 2010
Hoj
YZ 250 F
Tjenare!

Jag kör coss med denna typen av skydd. Och jag tycker att det är en markant skillnad mellan denna typen och det traditionella med skydd x100...

Västarna är skönare, JA, mjukare och mer följsamma, JA, skyddar lika bra, NEJ enligt min mening. ANledningen är just att skydden är mjukare, visst det är hårdplast. Men dom sitter inte på samma sätt, tex västen har inte skydd mitt på bröstet där dragkedjan sitter.

Men vad som skiljer de olika västarna ifrån varandra är svårt att säga. Men för ett så bra skydd som möjligt. Åk och känn på skyddet. Känn på plasten, är den hård? se till att den har skydd på så mycket av kroppen som möjligt och att bröst och rygg delen av skyddet är så mycket plast som möjligt...
Jag blev offer för ett skydd som inte skyddade. Min väst skyddade inte ordentligt över revbenen så jag stog på näsan och knäckte ett revben när jag fick styret i magen.

Kort sagt. Känn på skyddet! Så mycket plast som möjligt och så hård plast som möjligt. Det är mitt tips.
Sen får man ju själv avväga komforten vs skyddet. men jag väljer skydd alla dagar i veckan!

MVH

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Tack för svaret!
Som jag förstod det använder du din när du kör cross? Använder du det på gata?

Min tanke är att använda grejerna för gata men det vore guld om det fungerar bra i endurospåret.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Har en Thor Impact Rig. Jag köpte den för grusbrötartjörning. Utmärkt komfort, skyddsmässigt kanske lite sämre an t.ex Alpinestars och Daineses motsvarighet (kort ryggskena bl.a) Jag var dock villig att lämna bort skyddsförmåga i utbyte mot smidighet. Har dock inte provat den för gatkörning då jag kör med skinnställ med inbyggda skydd.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Letar också efter en liknande skyddsjacka och har fastnat för Dainese. Tanken är att köra i stan med endast en tröja över, eller landsväg med en textiljacka.

showImage.jsp

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Dainese skyddsjackor är nog bäst (vad jag tror), skydd vid nyckelbenet som följsamma axlar, tung men förmodligen bra. Jag har själv Alpinestars bionic 2 som jag fick väldigt billigt och ryggskyddet har högsta skyddet level 2. Ska du köpa nytt har du tid att först testa i butik, något jag verkligen rekommenderar. Min använder jag enbart till gata, mycket skönt att bara dra över en hoodtröja en varm sommardag. Enligt andra skyddar det utmärkt om man går omkull då man oftast bara glider på skyddsytorna.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
OK, jag gick förbi Dainesebutiken och köpte en Dainese Wave 2. Skillnaden mot den TS har länkat (Pro) till är bröstplattan som i min modell är delad med en dragkedja i mitten. Lättare att ta sig på, men givetvis mindre skydd över bröstbenets mitt.

Jag valde den delade varianten efter att ha provat båda. Den nyare modellen passar helt enkelt inte mig lika bra och hela tanken är ju trots allt att det ska vara bekvämt och säkert. Den nyare bröstplattan skyddar säkert bättre, men det blir svårare att få en perfect fit med en så pass stor rigid yta. I övrigt har den nya bröstplattan också skydd vid överkroppens sida (innanför armen, i bröstskyddets bälte), vilket verkar lovande, men som också gör att bekvämligheten minskar.

Drog på en tröja över jackan när jag kom hem för att se hur det ser ut. Svaret är som en hockeyspelare med smala ben... Inget vidare sexigt, men det ska bli skönt att åka utan läder, men ändå väl skyddad.

Ha det fint!

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Jag kör med ett Dainese skydd som ser exakt ut som det TS har bild på, bortsett från att det verkar vara annan modell på ryggskyddet (mitt går ej upp runt nacken).
Jag tycker det är riktigt smidigt, först ett nät väst med dragkedja på magen sen fäster man bröstplattan med ett clips i axeln och ett midjeband med clips. ryggskyddet spänner man fast med separat midje/njurbälte.
Bröstplattans midjeband är även väl vadderat och förstärkt för att skydda revbenen.

Har klotat 2ggr med min väst.
Första gången sladdade jag omkull med kalla däck, lätt skrap på armbågen. Inga andra problem. reste mig upp och åkte vidare.
Andra gången gick jag omkull och dundrade in i en stenbumling. resulterade i söndertrasade AC leder i båda axlarna (nyckelbenet mer eller mindre ur led). Men nyckelbenen och allt annat skelett är helt.
Vill inte veta hur mkt som hade vart trasigt om jag hade haft sämre skydd.

Jag är mkt nöjd med min väst! Men jag tror man gör rätt i att satsa på en lite dyrare med heltäckande skydd!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife