Skyddskläder

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej och hallå!

Nyss hemkommen från Paris så har jag funderat lite på det här med hojkläder
och skydd,är vi unika eller är fransmännen ovanliga?

Menar,det är ju direkt ovanligt att se hojåkare(minus kromslädar)som åker utan skyddskläder i Sverige(iaf där jag bor)medans i Paris så går det ju knappt att hitta någon som har annat än vanliga kläder på sig när dom åker hoj.

Är vi så indoktrinerade av socialstyrelsen att vi tror vi dör om vi inte har rustning på oss när vi lämnar hemmet eller är fransmännen totalt obildade?

Vindtygsjacka och jeans var standard där medans vi åker fullt utrustade för ett RR lopp oftast.

Rekordet var en tjej med finbyxor och kavaj med pumps som skyddskor
på en ducce,såg både galet och kaxigt ut!

Menar,alla som varit i paris och kört där vet ju att trafiken är lite vild,och skyltning så man tar sig dit man ska utan att behöva lägga 100% av uppmärksamheten på vägvisare och trafikljus existerar inte så det ökar ju risken ganska mycket bara det.

Själv kör jag ju med skydd men funderar på om det är typiskt svenskt att ladda på med både hängslen och skärp bara för att det kanske händer något någon gång.

Har inte tänkt på detta förut när jag varit där men har ju inte kört själv förrän i år i princip.
Samma med spanjoren jag träffade i Prag för ett gäng år sen när jag tänker efter,åkte i jeans och vanlig skinnjacka på kåpförsedd 600 suka.

Vad tror Ni,är vi sålda på säkerhet eller är resten av Europa pantade?


Henrik
 
Last edited:

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Tror att svenskarna (generellt) använder mer säkerhetsutrustning pga/tack vare info/propaganda från Vägverket, NTF, Socialstyrelsen och Fan och Hans Moster. Skulle säga att det är övervägande positivt, även om man kanske sätter väl hög tilltro till skydden ibland. Det är inte för inte som man säger att vi svenskar är trygghetsnarkomaner.

Gissar att i övriga Europa har man mer avslappnad/slappare attityd till skydd. Hur är det med lag på bilbälte i Frankrike t ex, finns det? Vore ju intressant att se statistik på MC-olyckor från övriga Europa. Hur många MC-förare går omkull? Dödssiffror?

Personligen tar jag hellre på mig skydd "i onödan", än går omkull utan. Gick omkull i mycket låg fart i Thailand i somras, naturligtvis i jeans och t-shirt :gnissla (hade dock hjälm). Gjorde jävligt ont, och jag hade asfaltseksem ganska länge på vänster arm. Vill inte ens tänka på hur armen sett ut om jag hade kört 70, 90, 110 eller ännu fortare.
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Det får självklart var och en avgöra.
Jag har vurpat i både textilkläder och skinnställ.
Åker man gata dag efter dag utan tillbud så känner man sig säker efter ett tag och åker gärna i tyg-kläder.
När man väl vurpar så är man glad att man har bra skydd "skinn" så man slipper ligga en månad extra på sjukhuset med brännskador på kroppen.
Allt är relativet efter vad man känner som hojåkare och hur odödlig man är.

Lika löjligt varje gång man försöker förklara varför MogoGP-förare inte åker i GoreTex...
 
Last edited:

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Blitz-liter
Jag personligen vurpar hellre i skinställ än i jeans. Men för att svara på din fråga så tror jag att vi i Sverige är mer korrekta än t.ex. Frankrike, dom använder mindre uppenbarligen mindre skydd vid körning med hoj i Paris än i Sverige. Men dom kör bedömt mer rattfulla än vad vi i Sverige gör. Så ja jag tror att vi i är mer påverkade av myndigheter än vad man är övriga världen och det påverkar oss även i vad vi har på oss när vi kör hoj.

Men asfalten river nog lite bra i Frankrike som den gör här...
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Finns väl ingen anledning att försöka förklara det överhuvudtaget i en diskussion om gatkläder?

Gatåka är väl 99% på asfalt?

Jag utmanar dig med textil-kläder att släppa ett fordon och glida från 100 km/h på asfalt med en simulerad hojvurpa så får vi se vem som mår bäst efteråt.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Gatåka är väl 99% på asfalt?

Jag utmanar dig med textil-kläder att släppa ett fordon och glida från 100 km/h på asfalt med en simulerad hojvurpa så får vi se vem som mår bäst efteråt.
Det är fler faktorer som spelar in på gatåka så jag tycker att vad som används i t ex motogp är en dålig jämförelse.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Även om vi alla är människor till ytan så skiljer det åt oss väldigt mycket i mentalitet och attityd. I vissa länder har man en lite mer avslappnad hållning till livet. Både på gott och ont.

Man får ju göra precis som man själv vill tycker jag. Dock är ju hjälm och ryggskydd ett absolut minimum. Kör väldigt sällan utan full skyddsutrustning själv.

Jag är odödlig i mitt skinnställ därmed basta:yoparty ;)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Självklart är det fler faktorer som spelar in, och det sväljer jag...

Jag utmanar alla som vill glida på asfalt 100 meter med kropps-skyddet.
Jag har kännt hur illa det bränner med tyg och jag vet hur bra det skyddar med skinn.

Skriv en inbjudan istället för att skriva BS...
Glid runt hur mycket du vill du om det känns skoj. Att det kanske är den typ av utrustning som skyddar bäst betyder inte att det är den som alltid är bäst att använda.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Åker man till någon polare eller fika så fuskar man lite och åker i handskar ryggskydd hjälm, annars åker jag fullmunderad.
Man är lat och det kommer man man säkert få äta upp någon dag när man bara skulle.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Här i Kina brukar standardutrustningen bestå av ett par skinnlappar på knäna för att skydda byxorna från smuts, inte ens hjälm verkar nödvändig...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Använd ditt sunda förnuft.. Det är ingen som tvingar dig att använda skyddsutrustning. Så gott som allt du gör är en risk i mer eller mindre vid mening; varje gång du kör, cyklar eller går, kan du bli påkörd. Riskerna, procentuellt sett, är naturligtvis olika. Har man på sig skyddsutrustning när man är ute och går? Nej, knappast. När man cyklar? Tja, här börjar hjälmdiskussionen komma in i bilden. När du kör MC?

Riskerna finns alltid. Chansen att de ska inträffa är olika, konsekvenserna likaså. Det är statistiskt sett farligare att köra MC än att gå, risken att vara involverad i en olycka är större, konsekvenserna mycket svårare. I detta fall tycker jag att man kan göra vad som är möjligt för att minska riskerna, om det så är att köra defensivt, utgå från att alla andra är idioter i trafiken eller alltid använda skyddsutrustning. Men det är ju jag. Du gör naturligtvis som du vill. Det är ett [relativt] fritt land.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
I sverige har vi rätt bra skrämselpropagande pga av tidningar som aftonbladet till exempel. Skriv om en våldtäckt och inga tjejer vågar gå ute på gatan längre. Skriv om kött o ingen vågar äta kött. Vi kan kalla det mormorsyndromet, eller kärringsydnromet. Folk läser en nyhet och blir livrädda att det ska hända dem själva eller en nära anhörig.

När jag var yngre var min kompis mamma rätt rolig. Stod på nyhetrna att en kille hade ramlat ut för en balkong på en fest och dött och att en annan hade klämts ihjäl i en sopcontainer. Mamman försäkrade sig genom att fråga mig om hennes son var på balkonger eller i sopcontainrar. Redan som 12-13åring kändes det som man hade mer vett en en 40årig mamma.

Som sagt, folk sväljer skitnyheter utan att tänka eller fundera känns det som.

Det roliga är att de flesta olyckor/våldtäcker/misshandel sker i hemmen där alla känner sig som mest säkra.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Det får självklart var och en avgöra.
Jag har vurpat i både textilkläder och skinnställ.
Åker man gata dag efter dag utan tillbud så känner man sig säker efter ett tag och åker gärna i tyg-kläder.
När man väl vurpar så är man glad att man har bra skydd "skinn" så man slipper ligga en månad extra på sjukhuset med brännskador på kroppen.
Allt är relativet efter vad man känner som hojåkare och hur odödlig man är.

Lika löjligt varje gång man försöker förklara varför MogoGP-förare inte åker i GoreTex...

GoreTex är iofs endast ett funktionsmembran, du kan jämföra det med en mkt tunn plasthinna, så jag förstår verkligen att de inte kör med goretex i motogp, och jag förstår att du känner dig löjlig när du försöker förklara det för folk :D

Sen är det en klar skillnad på dåligt skinn och bra skinn, i vissa fall så bräcker ett bra textilställ ett mkt dåligt skinnställ.

Hur kontrollerar du sömnadskvalitet i dina kläder btw?

Har vurpat med bra textilställ (Mcpoolens egna samt Halvarssons)med yttertyg av dupont cordura och kevlartygsförstärkningar, detta höll förvånansvärt bra för att vara textil! Imponerande!

Men jo, klart är att bra skinnställ är det "säkraste" iaf vad gäller slitskydd för oss motorcyklister! Men inte fan orkar man dynga i sig ett tight helställ så fort man ska ta en liten tur med hojen och då är det förslagsvis föredömligt att satsa på ett textilställ av bra kvalitet. För handen på hjärtat hur många har inte åkt en tur i shortsen o t-shirten medans det megadyra helstället ligger o dammar i garderoben?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kan ur egen synvinkel säga att då jag ska göra något litet ärende som ligger nära hemmet kan jag strunta i skinnstället, stövlar och ryggskydd! Dock så kör jag mkt försiktigt under dessa vändor då just dessa annars har en tendens att spåra ur då hornen växer ut direkt jag gränslar bettan...Snackar vi turer över ngn km så är det hela skiten som gäller oavsett!!! Överlevnads frekvensen är så liten på mc och att göra den ännu mindre är onödigt!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top