Skyddtips till en nybörjare

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Grattis till Ducatin.

Nu när du kör Ducati så ingår även kondomer i full skyddsutrustning, glöm aldrig det.

Sen är jag inte helt säker men tror inte att Monster 696 är ok att köra upp på, väger för lite.Kan vara värt att kolla upp.

Och den är inte den enklaste hojen på långsamma manöverbanan då vändradien är skitkass.

Och håll koll på oljetemperaturen under krypkörningen. Luftkylt så den tycker inte om för långa krypkörningspass i knapp styrfart.

Och remmarna är bytta och ventilspelet kontrollerat?

Remmarna har jag ingen aning om dom är bytta, och ventilspel vet jag inte vad det är =)
Köpte hojen utan någon som helst förkunskap så du får gärna ge mig lite tips på vad man ska tänka på med en ducati monster. Blir lite "learn by doing"
Hur kollar jag det du sa ovan? Några andra tips?

- - - Updated - - -

Vill man, så finns det några saker att tänka på. Här är tre saker:
Skydd
Vind
Rörlighet

Som exempel på skydd ser du på dessa handskar hur de är förstärkta vid flera leder: knogarna, fingerlederna samt där smalarmen möter handen: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_260_1278&products_id=17583

Det kan vara ganska obehagligt om kall luft drar in mellan jackan och handskarna, så långa justerbara "armar" på handskarna är ju att föredra då.

Vid mycket stadskörning blir det mycket koppling, tröttsamt om handskarna känns för tröga att röra fingrarna i. Vissa handskar är dessutom mycket tunnare i handflatan, vilket ger bättre känsla och grepp för gas, broms och koppling. Bättre finlir alltså.

För kortare resor skulle jag prioritera känslan och säkerheten. För långresor komforten, vattentätheten, lagom varma och säkerheten.

Och för bra passform gäller: inte för hårt åtsittande, då stryps blodflödet till fingrarna.

Förstår principen, men har absolut inte råd att pröjsa 3000 för ett par handskar.
Vad säger du om ett par sånna här? http://www.xlmoto.se/handske-alpinestars-s-mx-2-air-carbon
Kan dom vara något att ha?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Satsa på bra stövlar och handskar. De sitter på kroppsdelar som tar stryk vid en vurpa..

Personligen skulle jag satsa på skinnställ samt komplettera med ett vattentätt textil-ställ.
Varma sommardagar känns skinnstället skönt och svalt när man kör...
Vid regn och pendling är textilstället bättre.

Bättre att ta av sig mc-kläderna när man kommer fram, än att gå omkring med dem hela dagen :tummenupp
 
Last edited:
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Någon som har erfarenhet av en sådan här väst?
http://www.leatt.com/shop/body-vest-3df-airfit.html
Kan en sådan ersätta ett ryggskydd?
Jag har just den där västen sedan några veckor tillbaka. Är mycket nöjd! Västen är gjord i kompressionsmaterial så den sitter riktigt jävla tight, samtidigt som den är smidig, så man märker knappt att man har den på sig. Enligt de som använt den i varmt väder är den dessutom sval, eftersom den är gjord i något supermaterial som reglerar temperaturen.
Både rygg- och bröstskydd är CE-godkänt med den högsta graden, Level 2. Till en början hade jag bara tänkt använda denna väst när jag kör offroad, men nu har jag tänkt om och kommer använda den även onroad.
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Förstår principen, men har absolut inte råd att pröjsa 3000 för ett par handskar.
Vad säger du om ett par sånna här? http://www.xlmoto.se/handske-alpinestars-s-mx-2-air-carbon
Kan dom vara något att ha?

Handsken jag länkade till var bara ett exempel. Den du visar ser ut som väldigt somrig, jag skulle oroa mig för drag på handlederna. De hade nog iofs varit sköna förra sommaren när det var så svinvarmt. Skulle själv hellre köpt den här typen för lite mer allround-väder, och hålla handlederna varma, men det är jag det. http://www.xlmoto.se/handske-course-alpha-sport-svart
Alla de här handskarna är ju av "sport"typen, finns andra typer som ser mer diskreta ut, med färre skydd, om man vill ha det istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår principen, men har absolut inte råd att pröjsa 3000 för ett par handskar.
Vad säger du om ett par sånna här? http://www.xlmoto.se/handske-alpinestars-s-mx-2-air-carbon
Kan dom vara något att ha?

De där skyddar handleden dåligt.
Som sagt, knalla in hos någon i gbg som har mycket hojutrustning och se om du hittar några billiga handskar med hårda skydd, gärna sportiga då de generellt sett erbjuder bäst skydd. Du kan hitta ett par från förra eller förrförra året för 500 spänn som en gång i tiden kostade 2000. :tummenupp

Typ som något sånt här: http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?cPath=934_260_1278&products_id=13582

Det är viktigt att handsken sitter bra, och det är skillnad på handske och handske så därför är det bra att åka till en riktig butik och testa lite olika. Köp hellre en skön och billig men skitful handske än en snygg som nästan sitter bra.
De blir ändå rätt sunkiga på en säsong. :hihi
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Det är viktigt att handsken sitter bra, och det är skillnad på handske och handske så därför är det bra att åka till en riktig butik och testa lite olika.
Det där skriver jag också under på! T.o.m. samma märke, samma storlek, olika modeller, ena sitter skit, andra sitter perfekt. Går inte att ana sig till på nätet, måste provas i butik.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Remmarna har jag ingen aning om dom är bytta, och ventilspel vet jag inte vad det är =)
Köpte hojen utan någon som helst förkunskap så du får gärna ge mig lite tips på vad man ska tänka på med en ducati monster. Blir lite "learn by doing"
Hur kollar jag det du sa ovan? Några andra tips?

- - - Updated - - -




Förstår principen, men har absolut inte råd att pröjsa 3000 för ett par handskar.
Vad säger du om ett par sånna här? http://www.xlmoto.se/handske-alpinestars-s-mx-2-air-carbon
Kan dom vara något att ha?

Remmarna skall enligt boken bytas vartannat år men tre års intervall tycker jag är rimligt. Man vill absolut inte att dom går av eller kuggar över. Det går endast att verifiera om dom är bytta via servicebok eller via tidigare ägare/serviceverkstad om det är bytt eller inte.

Ventilspelet kollar man med en sats tunna bladmått.
Annars är det olja och filter som jag hade bytt.

Ang handskar. Jag hittade Lindstrands utgående top of the line handskar med kängruskinn i en fyndlåda på Johans MC förra året för en femhundring. Kolla fyndlådorna.

EDIT: Lindstrands URAX heter dom tydligen. Kan jag rekommendera om man hittar för rätt peng. Jävligt tunna i handflatan och sitter kanon.

http://www.brandedbiker.co.uk/Linds...thing/Lindstrands-Urax-Motorcycle-Gloves-1979
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag handlade mitt skinnställ och hjälm från motorama.it, bra priser om än något tröga med att posta.

Vad säger ni om handskar då? Något speciellt man ska tänka på där?
Det finns CE-godkända handskar som är testade, ett par sådana med lämpliga knogskydd skulle jag ha satsat på.

EN 13594
Skyddande handskar för yrkesmässig motorcykelåkning.
Handskarna ska skydda händer, fi ngrar och handleder från bland an- nat slag och nötning utan att rörligheten i handen och kontrollen över motorcykelns olika reglage påverkas. Stor vikt sätts vid de använda materialens kvalitet och tålighet samt sömmarnas styrka.

Testmetod: Handskarna testas bland annat för att klara slag, slit och nötning. För att kunna godkännas i nötningstestet ska handskarna klara minst 2,5 sekunder på slipbandet, som även används för att testa kläder och skor. Slitstyrkan i handskens skyddslager ska uppgå till minst 40 N. Om handskarna har skydd för knogarna skall dessa slagtestas och klara av att dämpa ett slag på 5 J till en kraft om max 4 kN på insidan av handsken.
http://www.mc-boden.se/meny/ce-markning
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Min personliga åsikt är att har man hoj som gör över 120 blås och man använder den på asfalt så duger inget annat än skinn. Ett bra tvådelat skinnställ, ryggskydd och bröstplatta, handskar i skinn med förstärkningar i plast eller kolfiber, bra stövlar i skinn av känt märke samt en hyggligt ny godkänd hjälm.

Jag kör kevlarjeans/skinnjacka/mcsneakers/skinhandskar på min Yamaha SR250 men den vill man helst inte köra över 80 med...

Mina 50cent :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att när körkortet kommer , då vill du ut och köra mer aktivt och gå smc sporthojskurser på storbana eller köra med ducatiklubbens bankörningar. Då är skinnställ i stort sett nödbändigt. Då duger inga kevlar jeans.
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Kollade lite på blocket också efter skinnställ, är det något man kan köpa begagnat om det inte ser allt för slitet ut? Och vad för storlek ska man ha ungefär om man är 180 lång och väger 78 kg?
 

Arelig

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696
Fick tag i ett par handskar för 100 kr på blocket. Satt perfekt, skydd för handleden och dom kändes riktigt rejäla! Har inte tänkt på att kolla blocket tidigare
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ang. storlek på skinnställ varierar det rätt friskt beroende på tillverkare.
Men som utgångläge så har jag för mig jag har 52 på min lindstrands jacka och 50 på byxorna.
Med rygg å bröstskydd sitter det riktigt bra. Än om jag behövt en liten liten aning biffigare armar. :p
Byxorna är kådis varning på passform. :)

Testade Dainese storlek 52 jacka då också. Funkar icke. Inte ens nära. :p

Är för övrigt 180cm (lr ja 179,5) och väger väl in på cirka 76-77 pannor.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Grattis till Ducatin.

Nu när du kör Ducati så ingår även kondomer i full skyddsutrustning, glöm aldrig det.

Sen är jag inte helt säker men tror inte att Monster 696 är ok att köra upp på, väger för lite.Kan vara värt att kolla upp.

Och den är inte den enklaste hojen på långsamma manöverbanan då vändradien är skitkass.

Och håll koll på oljetemperaturen under krypkörningen. Luftkylt så den tycker inte om för långa krypkörningspass i knapp styrfart.

Och remmarna är bytta och ventilspelet kontrollerat?

Du kan skippa kådisarna, det där låter som något som inte tar sig från parkeringen :rofl

Skämt å sido, grattis till hojen och lycka till med kortet!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Kollade lite på blocket också efter skinnställ, är det något man kan köpa begagnat om det inte ser allt för slitet ut? Och vad för storlek ska man ha ungefär om man är 180 lång och väger 78 kg?

Klart du kan köpa beg på Blocket men köp lokalt och åk och prova så det sitter bra och att det inte är för jävla äckligt.

Vad har du för budget? Det finns ofta fynd att göra på utgående hyllvärmare.

Var själv nära att slå till på ett tvådelat Berik i Ducati-rött/svart för halva priset på Sportdepån mittemot Stigs Center men det passade inte min blekfeta päronkropp. Kanske finns nåt kvar? Lite halvskum butik och varierande utbud men det är ofta skapliga priser.

Oavsett hur du gör så borde du ge dig av till nån butik och prova nåt. Storlekarna varierar nåt förbannat mellan tillverkarna men också mellan olika modeller av samma tillverkare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top