Skyddväst, ja eller nej?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har kört, och kraschat, med en liknande. De skyddar mot slag tillräckligt bra, men har du tänkt kana runt på asfalten så ska du komplettera med en kevlartröja över.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den där korven över rumpan, är det dålig pqassform eller ?

Jag har kört, och kraschat, med en liknande. De skyddar mot slag tillräckligt bra, men har du tänkt kana runt på asfalten så ska du komplettera med en kevlartröja över.

Den där korven över rumpan, är det dålig passform eller ?
Kollade runt noga på alla bilderna, själv intresserad.
https://www.xlmoto.se/skyddsjacka-bionic-pro-svart-rod-vit
och bakifrån och snett från höger bakifrån tyckte jag det inte såg så bra ut.
Fel modell ?
Är det för stor skyddsjacka för modellen ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Den där korven över rumpan, är det dålig passform eller ?
Kollade runt noga på alla bilderna, själv intresserad.
https://www.xlmoto.se/skyddsjacka-bionic-pro-svart-rod-vit
och bakifrån och snett från höger bakifrån tyckte jag det inte såg så bra ut.
Fel modell ?
Är det för stor skyddsjacka för modellen ?

På min jacka gick ryggskyddet ner över svanken, så jag fick ingen sån korv, men det hänger nog mycket på hur jackan är gjord. Den ska ju som alla andra skydd sitta skönt och rätt.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hejsan alla!

Hör tröttnat ordentligt på att bära runt en stor och tung MC jacka i skolan. Så undrar ifall någon av er köp liknande denna? - https://www.xlmoto.se/skyddsjacka-bionic-pro-svart-rod-vit

Och haft under en vanlig jacka? Vad tycker ni? Bättre än ingenting?

Om du kör offroad kan man nog skita i ytterlager. Annars behövs det.

Du behöver något som står emot slitaget vid marksyning i lite högre farter. Annars smälter plasten och bränner fast i skinnet.

Har drabbats av fastbränd plast (rödmarkerade) på ovansidan av handen från en dålig handske som smälte fast. Syrran bedövade handen sedan skrapade dom bort plasten på akuten ....

Lindstrands Malachite.
malachite-mc-hansker-lindstrands-x1.jpg

Kevlar eller annat slitagebeständigt är att rekomendera. Jofama, Halvarsson HI-ART®

http://www.jofama.se/mcsm/technical_info.php?lang=2&id=3

HI-ART®

What’s not supposed to happen, just did! You’ve come off and hit the ground but know this is just the beginning.
If you crash at 110 km/h, it will be another five to seven seconds before you come to a stop. At this speed on asphalt, normal clothing would only survive a fraction of a second!
HI-ART® is a material that has been developed by us for use in exposed areas on many of our garments. This allows us to increase frictional resistance by over 500 per cent for textiles and over 200 per cent for leather – without the clothing becoming overly expensive.
HI-ART® is a material very similar to terry cloth. The thread is guided towards the outside in small loops, meaning friction is taken up by the short ends of the fibres. It’s like cutting a piece of wood – it is much more difficult to cut in the direction of the grain than across the grain.
Make sure your clothes have HI-ART® in case the worst should happen.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Och vad hade du när du bröt ryggen?

TS, i ärlighetens namn, sååå tung är inte en riktig jacka, och hellre allt i ett än en massa lösa prylar att släpa på.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Och vad hade du när du bröt ryggen?

TS, i ärlighetens namn, sååå tung är inte en riktig jacka, och hellre allt i ett än en massa lösa prylar att släpa på.

En såndär. Åas, det hade inte gjort någon skillnad med skinnställ, eftersom att jag bröt ryggen för att jag vek mig dubbel och slog skinkorna i skulderbladen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En såndär. Åas, det hade inte gjort någon skillnad med skinnställ, eftersom att jag bröt ryggen för att jag vek mig dubbel och slog skinkorna i skulderbladen.

Det där vill man inte läsa :näsblod

Jag läste det din sambo skrev och det du själv skrivit när det begav sig. Hur går rehabiliteringen om man får fråga?

Ingen erfarenhet av skyddsväst. Jag kör endast ett löst ryggskydd från Dainese (Wave) under mitt skinnställ. Oklart om jag ens hade fått på mig en skyddsväst under med skydd på bröst. Lånade nämligen ett ryggskydd i väst vid ett tillfälle och det hamnade helt fel när man drog på sig skinnstället. Någon fick hålla det på plats. Har man en mc-jacka är det nog ett mindre bekymmer.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det där vill man inte läsa :näsblod

Jag läste det din sambo skrev och det du själv skrivit när det begav sig. Hur går rehabiliteringen om man får fråga?

Ingen erfarenhet av skyddsväst. Jag kör endast ett löst ryggskydd från Dainese (Wave) under mitt skinnställ. Oklart om jag ens hade fått på mig en skyddsväst under med skydd på bröst. Lånade nämligen ett ryggskydd i väst vid ett tillfälle och det hamnade helt fel när man drog på sig skinnstället. Någon fick hålla det på plats. Har man en mc-jacka är det nog ett mindre bekymmer.

Jodå, rehabiliteringen går bra. Har försökt få bankörning klassad som rehabträning, men har ytterst begränsad lycka på den fronten. :hihi Inte heller sjukvårdspeng från jobbet går det få för att köra hoj på bana. :gnissla (De hörde sig faktiskt för om det skulle vara möjligt.)
Jag är uppe och haltar runt, kör hoj och jobbar 100%. Sjukgymnasterna gav mig i princip fria tyglar eftersom att jag verkade kunna ganska mycket om träning, och kroppen i allmänhet plus att de snarare fick säga åt mig att ta det lugnt än att peppa mig att hålla på.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jodå, rehabiliteringen går bra. Har försökt få bankörning klassad som rehabträning, men har ytterst begränsad lycka på den fronten. :hihi Inte heller sjukvårdspeng från jobbet går det få för att köra hoj på bana. :gnissla (De hörde sig faktiskt för om det skulle vara möjligt.)
Jag är uppe och haltar runt, kör hoj och jobbar 100%. Sjukgymnasterna gav mig i princip fria tyglar eftersom att jag verkade kunna ganska mycket om träning, och kroppen i allmänhet plus att de snarare fick säga åt mig att ta det lugnt än att peppa mig att hålla på.

Det där låter ju väldigt bra. Är det möjligt att bli fullt återställd efter skadan med lite tid och rätt träning? Man blir rätt förundrad över hur väl kroppen kan läka skador. Tänker lite på t ex Kenny Bräck och hans olycka på racingbanan.

Nice try om att få bankörning klassad som rehabilitering. Hängiven arbetsgivare du har som kollade upp möjligheten som sjukvårdspeng. De får nog öppna vyerna lite som nekar dessa trevliga initiativ :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det där låter ju väldigt bra. Är det möjligt att bli fullt återställd efter skadan med lite tid och rätt träning? Man blir rätt förundrad över hur väl kroppen kan läka skador. Tänker lite på t ex Kenny Bräck och hans olycka på racingbanan.

Nice try om att få bankörning klassad som rehabilitering. Hängiven arbetsgivare du har som kollade upp möjligheten som sjukvårdspeng. De får nog öppna vyerna lite som nekar dessa trevliga initiativ :hihi

Hur återställd man blir beror på nervskadorna. De läker väldigt egensinnigt, och jag kommer antagligen aldrig bli helt återställd, men jag kan träna upp funktion och styrka/uthållighet i de delar som jag fått funktion tillbaka i.

Hehe, tyckte det var värt ett försök. :hihi Det är ju dessutom i princip bankörningen som tvingar mig att flytta gränserna för vad jag klarar av hela tiden, och som gett mig mer bålstabilitet och bålträning än rehabträningen gjort. Men, icke!
Däremot kan man få pengar för att springa på gym och se skitnödig ut. :hihi

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur återställd man blir beror på nervskadorna. De läker väldigt egensinnigt, och jag kommer antagligen aldrig bli helt återställd, men jag kan träna upp funktion och styrka/uthållighet i de delar som jag fått funktion tillbaka i.

Hehe, tyckte det var värt ett försök. :hihi Det är ju dessutom i princip bankörningen som tvingar mig att flytta gränserna för vad jag klarar av hela tiden, och som gett mig mer bålstabilitet och bålträning än rehabträningen gjort. Men, icke!
Däremot kan man få pengar för att springa på gym och se skitnödig ut. :hihi

Låter som att du är vid gott mod.

Jag tror det är värdefullt att ha målsättningar. Det bidrar till att öka motivationen markant. Fortsätt med det du håller på med. Håller tummarna att rehabiliteringen ska leda till att du kommer längre än du kan ana. Hoppet är de sista som överger en. Inte sant?

Har för egen del kommit till en del insikter på senare år om hur värdefullt det är att ha en bra grundfysik. Särskilt om man har för avsikt att vara aktiv högre upp i åldrarna. Det är lättare sagt än gjort eftersom man blir skörare med åren. Även en liten överansträngning kan ta tid att läka ut. Gäller att lyssna på sin kropps varningssignaler i tid.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Herre jisses ulvhamne.
Även om kroppen hade lite o-flax,vilken tur att du har ett psyke som inte vill knäckas. En annan, hade fortfarande suttit i rullstol o skrivit en blödig historia om hur man får acceptera att ma är rullstolsburen resten av sitt liv. Men livet går bra ändå. Katten flyttat hemifrån, o tjejen ligger med bästa kompisen, oj nu gick det överstyr :) bra kämpat ulvhamne

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Låter som att du är vid gott mod.

Jag tror det är värdefullt att ha målsättningar. Det bidrar till att öka motivationen markant. Fortsätt med det du håller på med. Håller tummarna att rehabiliteringen ska leda till att du kommer längre än du kan ana. Hoppet är de sista som överger en. Inte sant?

Har för egen del kommit till en del insikter på senare år om hur värdefullt det är att ha en bra grundfysik. Särskilt om man har för avsikt att vara aktiv högre upp i åldrarna. Det är lättare sagt än gjort eftersom man blir skörare med åren. Även en liten överansträngning kan ta tid att läka ut. Gäller att lyssna på sin kropps varningssignaler i tid.

Bra grundfysik är aldrig dumt att ha. God träningsvana när man pajat kroppen är också oerhört bra att ha. Grundfysiken gjorde antagligen så min kropp klarade av att hantera skadan bättre, men det var min träningsvana och att jag vägrar ge mig som bäddade för en snabb rehabilitering. När andra på rehaben hoppade över träningen för att de hade så ont av träningsvärken så kom jag ner i rullen och sa "Jävlar vilken träningsvärk jag har idag, nu kör vi!" något som sjukgymnasterna påpekade flera gånger.

Angående målsättning så var målet från början att primärt gå ut från sjukhuset när jag skrevs ut, vilket ingen på sjukhuset trodde på. Och sekundärmålet var att köra hoj på bana igen. Mål är jävligt viktigt om man ska ta sig nånstans. Och att arbeta för det, varenda jävla dag.

Herre jisses ulvhamne.
Även om kroppen hade lite o-flax,vilken tur att du har ett psyke som inte vill knäckas. En annan, hade fortfarande suttit i rullstol o skrivit en blödig historia om hur man får acceptera att ma är rullstolsburen resten av sitt liv. Men livet går bra ändå. Katten flyttat hemifrån, o tjejen ligger med bästa kompisen, oj nu gick det överstyr :) bra kämpat ulvhamne

Man har inte så stort val när man sitter där i rullen, man kan bryta ihop och tycka synd om sig själv, eller så tar man tag i skiten och jobbar på att bli självständig, förutsatt att man öht har nervfunktioner kvar som gör det möjligt. Jag har aldrig riktigt haft förmågan att ligga ner och tycka synd om mig själv.

Men, nu lämnar vi tillbaka tråden till skyddsvästarna. :D

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Jag kör med en fox titan sport, har även en alpinestars 3 delad jacka. Men efter jag köpte skyddsjackan så använder jag inte den "riktiga mc jackan".
Skyddsjackan är svalare på sommaren och på vintern drar man på en skaljacka utanpå. Har dock inte kanat på asfalten i mer än 50-60 knyck med den, så hur bra den håller för de med hastigheter som smälter dubb vågar ja inte svara på.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati