Skyldigheter som säljare vid försäljning till privatperson?

Snowman89

Guest
Vad har man egentligen för skyldigheter när man säljer saker till privatpersoner?

För ca 1vecka sedan så sålde jag en gammal databox från en Saab 9000.
Köparen dök upp och frågade vilken bil den kom ifrån vilket jag informerade köparen om.
Köparen skulle ha boxen till att programmera in en E85-mapp på till bilen.
Efter 3-4dagar fick jag ett antal agressiva/otrevliga sms från köparen då han upptäckt att han egentligen behövt en nyare box än den jag hade. Därför vill han nu att jag ska köpa tillbaka den..

Personligen anser jag att det är upp till honom att kontrollera exakt vad han ska ha.
Jag har ingen större lust att köpa tillbaka boxen då jag inte kan prova om den funkar efter att han haft den, samt att jag inte har en aning om vad han kan ha gjort med den.. Vilket gör det omöjligt för mig att försöka sälja den igen.. Såvitt jag vet kan han ha försökt programera om boxen och programmeringen har då gått och skogen och förstört boxen, därför gör han ett desperat försökt att få tillbaka pengarna för den..

Det rör sig bara om några hundra, men jag vill ändå inte köpa tillbaka något pga han inte har koll på vad han egentligen behöver, alt att han kan ha förstört den..

Så vad har man egentligen för rättigheter när man säljer grejer som privatperson?
Har han någon rätt i att jag bör köpa tillbaka den eller kan jag be honom dra dit pepparn växer?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du har inga rättigheter, och inte heller några skyldigheter..

Snowman89

Guest
Han kan dra dit pepparn växer.
Tack för svaret, då behöver jag inte fundera mer över det här..

Tänk påatt han kan ju lika gärna redan ha förstört din box med sina programmeringar.
Jo jag tror nästan det är mer troligt.. Han verkade vara en väldigt "strulig" person redan när han hämtade boxen då vi kommit överens om att han skulle köpa mer grejer. Men när han väl dök upp hade han helt ändrat sig och jag fraktat grejer runt halva sverige i onödan..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Konsumentköplagen brukar vissa hänvisa till, vilket de kan skyffla.

Köplagen gäller mellan 2 privatpersoner, vilket i princip ger RH-garanti och fingret vid returärenden.

Be han dra helvett

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Även om varan skulle gå att se om den är helt felfri skulle jag aldrig köpa tillbaka något om köparen ifråga är otrevlig.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Om en vara är felaktig kan du som köpare ha rätt till retroaktiv nedsättning av varans pris. Det vill säga att du som köpare kan ha rätt till att få pengar tillbaka. Ett exempel kan vara om du köper en bil som säljaren säger är felfri men som vid besiktning senare visar sig vara full med fel. Då kan du ha rätt att få kompensation. Dock brukar dessa tvister hamna i domstol då säljare sällan är villiga att ge efter. Skulle gissa på att de flesta av dessa tvister blir förlikade.

I ditt fall så är det ju inte fel på varan, utan han som köpt fel sak. Det vill säga, du behöver inte ge han något eller ta tillbaka köpet.

tkdrille

Guest
Så länge du inte dolt något så har du inte gjort fel. Gäller även hela bilen. Du ska berätta de du vet om.
Är tyvärr sj i en sån tvist där jag inte visste om att spolarbehållaren läckte lite. Han kan glömma ersättning för det då jag inte själv visste om det.

Så berätta de för han och sluta svara idioten, svarar du han mer så föder du han i sitt försök att trycka ner dig.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Dessutom, varor för ett värde lägre än ett prisbasbelopp avskrivs väl per automatik, dvs inget civilrättsligt åtal är möjligt.
Om man medvetet har lurat en person så kan man åka dit på det men det är ju bara att kolla hur många som åker dit för bedrägeri, en promille kanske?

Du kan sova lugnt, förklara för köparen att det är hans ansvar.

Jag sålde en bil för många år sedan som växellådan skar på efter en dryg månad (Saab så klart...) och köparen ville att jag skulle ersätta honom för reparationen av det hela. Jag förklarade väldigt trevligt att det inte var mitt problem då jag ju omöjligt kunde veta att den skulle gå sönder ELLER hur han hade kört med bilen.
Däremot så köpte jag en bil för några år sedan (Saaben jag äger än idag) och turbon rasade efter två veckor/100 mil. Ringde upp säljaren, en privatperson, och ville veta hur det låg till med byte av turbon samt allmän skötsel. Det slutade med att han ersatte halva beloppet om 11 000:- för bytet som var det billigaste priset jag hade fått.
Jag krävde alltså inte en ersättning av honom men han var helt enkelt en bättre människa än vad jag var som tog emot 5500:- och bytte turbon själv för 1500:- :rodnar

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping