Skyldigheter vid hälsokontroll?

IsaE

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
hade en Gsx-r 750
Företaget jag jobbar på har bestämt att alla anställda ska genomgå en ordentlig hälsokontroll. Vilket kan vara bra.

Men funderar lite på vad det är dom kollar ,vi inte får äta fyra timmar innan, och framförallt vilka skyldigheter man har att berätta om sin egen sjukdomshistoria?

Någon som vet?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag tror inte att du har nån skyldighet alls att lämna ut din sjukdomshistoria till din arbetsgivare, skulle dom ha rätt att se den så skulle det ju vara enklare och tillförlitligare för dom att läsa dina sjukjournaler och det tror jag inte att dom har rätt till.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Micke_Lindstrom skrev:
Jag tror inte att du har nån skyldighet alls att lämna ut din sjukdomshistoria till din arbetsgivare, skulle dom ha rätt att se den så skulle det ju vara enklare och tillförlitligare för dom att läsa dina sjukjournaler och det tror jag inte att dom har rätt till.

Sant! Man har inga skyldigheter att berätta för arbetsledaren vad man har/haft för sjukdomar. Vill du inte berätta, så gör inte det! Så enkelt är det :tummenupp

Therudeboy

Guest
Jag fick sån undersökning med när jag jobbade. Man fick bara berätta lite om sig själv. Oftast är det ju företagshälsan eller något liknande så jag antar att dom redan har journaler om en? I alla fall jag behövde inte ta något blodprov. Inte för att jag tar nåt skit utan jag får alltid blodtrycksfall villket inte är mysigt.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Se det som en arbetsförmån och att din arbetsgivare bryr dig om dig istället för att se det som en slags "granskning"!
Numera har ju arbetsgivaren mycket större rehabiliteringsansvar och därför har de också blivit bättre på att förebygga ohälsa.
Jag tycker absolut (som sjuksköterska) att du ska ta till vara en hälsoundersökning som jag antar dessutom är gratis.
Anledningen till att man ska fasta är oftast att man tar en blodsockervärde och det ska göras på fastande mage.
För övrigt har du som sagt ingen skyldighet att uppge nåt, men även om du gör det har företagshälsovården tystnadsplikt gentemot arbetsgivaren.
Vill du fråga något så hör av dig!

Bikerwoman... inte bara hojåkare utan även sjuksköterska... :D

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Nuförtiden så kör de ju genetisk screening, så man ska inte släppa ifrån sig sitt blod hur somhelst :)

De vill säkert bara kolla om du har några ärftliga sjukdomar så att de kan smita undan om du skulle få någon arbetsskada i framtiden...

//Anders.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
De kollar så att du mår bra helt enkelt. Det är inte till för att arbetsgivaren ska få nån hållhake på dig. De kan dessutom inte avskeda någon pga sjukdom. För att få en korrekt bedömming av proverna så är det väl bäst att informera om tidigare sjukdomar.

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...