Släkt med Jesus och Caesar

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Jag och en kompis diskuterade detta över en öl häromdagen.

För varje generation man går tillbaka i tiden har man ju fler och fler förfäder och varje förfäder har två föräldrar. Tex går du tillbaka en generation har du 2^1=2 (Mammsen och pappsen) två generationer tillbaka 2^2=4 (Farmor och farfar och mormor och morfar) tre genarationer 2^3=8st osv.

Om vi antar att det är i genomsnitt 30 år mellan generationerna så innebär det att antalet förfäder kommer att överstiga dåvarande jordens befolkning ganska snabbt. Går vi tillbaka 1000 år, eller ca 30 generationer kommer vi att ha över 1 miljard förfäder och så många människor fanns det inte på jorden då.

Innebär detta att vi relativt nära tillbaka i tiden är släkt med alla människor på jorden? Vi beaktade att det säkert har förekommit en del inavel och sånt varför siffrorna blir mindre och tidsspannet längre men ändå?

Det förutsätter ju också att deras släkter inte har dött ut helt.

Men annars borde man kunna räkna alla människor som levde för tex 2000 år sen och uppfyller dessa kriterier som ens anfäder?

Eller har vi gjort en tankevurpa?

Chris Ash skrev:
Eller har vi gjort en tankevurpa?
Ja, det har ni. Däremot kan jag meddela att alla som bor på Öland är nära släkt med varandra. Skrämmande nära...

Bingo skrev:
Ja, det har ni. Däremot kan jag meddela att alla som bor på Öland är nära släkt med varandra. Skrämmande nära...

Har du vägen förbi göteborg, eller ett blibliotek, kolla gärna namnet "Utbult". Kolla sedan var de bor.... Lite imponerande faktiskt!

Cykeln räddade nog sverige från inaveln när den kom, då var det möjligt att ta sig lite längre än grannbyn. Annars hade vi sett ut så så här allaihoppa :3freak

Chris Ash skrev:
På vilket sätt har vi gjort det?
Ni ha rinte gjort någon direkt tankevurpa. Alla på jorden är släkt med varandra, åtminstone via den man kalla "mitokondriska-Eva", fast hon levde troligen för runt 30.000 år sedan misstänker man. Vad gäller den manliga sidan (vilket väl Ceasar och Jesus tillhör) så finns det igen chans att ge ett 100 % säkert svar om vi alla är släkt men eftersom vi alla ärver vår mitokondrie DNA från mamma, och bara från mamma, och vi alla har samma så vet man i alla fall med säkerhet att vi är det på morssidan. Boktips finns...
Fast sedan är det ju en annan sak att man med en matematisk modeller, logiskt tänkande eller "sunt förnuft" kan komma fram till andra resultat.

Ett logsikt fel, som jag uppfattar det, med de namnen som används i rubriken är att du i så fall förutsätter att "alla" som levde runt Kristi födelse i så fall skulle varit direkt släkt med varandra.
Jag har utgått från att du med "släkt" menar i direkt nedstigande led annars har du nog rätt i ditt antagande om att du är släkt med Jesus. Namedropper!!! :fatta!

Men allvar alltså... Jesus har väl aldrig funnits!

We're all monkeys!!!!1

Chris Ash skrev:
För varje generation man går tillbaka i tiden har man ju fler och fler förfäder och varje förfäder har två föräldrar. Tex går du tillbaka en generation har du 2^1=2 (Mammsen och pappsen) två generationer tillbaka 2^2=4 (Farmor och farfar och mormor och morfar) tre genarationer 2^3=8st osv.

Om vi antar att det är i genomsnitt 30 år mellan generationerna så innebär det att antalet förfäder kommer att överstiga dåvarande jordens befolkning ganska snabbt. Går vi tillbaka 1000 år, eller ca 30 generationer kommer vi att ha över 1 miljard förfäder och så många människor fanns det inte på jorden då.
Resonemanget stämmer bara om vi skulle ha 0 % "inavel", vilket är en omöjlighet då alla är mer eller mindre släkt med varandra på långt håll. Rita upp ett släktträd så blir det ganska tydligt.

Victor skrev:
HAhahaaaaahahaa :rofl
Hur fan är det där möjligt?
Det är ofta familjeföretag som bedriver räkfiske, och på räkfiskebåtar finns det inte så mycket att göra om dagarna :hihi

(Nu har jag ingen aning om hur man fångar räkor)

Tror det var på discovery jag hörde att dom sa
att dom genom att kolla på DNA har kunnat fastställa
att ALLA på jorden härstammar från EN och samma kvinna.

Läste för en stund sedan svaret på frågan "Hur många människor har levat på jorden?"

Dom räknade på att Homo Sapiens uppstod 50'000 år f.Kr. och svaret blev att 60 miljarder människor vandrat på jordens yta. Varav alltså 10% av alla Homo Sapiens som någonsin existerat lever i detta nu.

Därför bör många av oss ha berömda släktingar långt bakåt, chansen stiger som sagt för varje generation :)

HanneZ skrev:
Vilket jävla luder :hihi
HAHAHAHA :rofl :rofl :rofl

SSB skrev:
Läste för en stund sedan svaret på frågan "Hur många människor har levat på jorden?"

Dom räknade på att Homo Sapiens uppstod 50'000 år f.Kr. och svaret blev att 60 miljarder människor vandrat på jordens yta. Varav alltså 10% av alla Homo Sapiens som någonsin existerat lever i detta nu.

Därför bör många av oss ha berömda släktingar långt bakåt, chansen stiger som sagt för varje generation :)
Stiger, ja den borde ju dubblas. (vid 0%inavel, annars nästan dubblas)

mb skrev:
Resonemanget stämmer bara om vi skulle ha 0 % "inavel", vilket är en omöjlighet då alla är mer eller mindre släkt med varandra på långt håll. Rita upp ett släktträd så blir det ganska tydligt.

Men jag lade ju in en brasklapp för inavel.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick