Släpvagn

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Ok då var det bara släpvagnen kvar att införskaffa innan man kan börja Rookie-rejsa. Tänkte tills vidare komma undan så billigt de bara går, så en vanlig enkel släpvagn funderar jag på, något liknande sånt här:

http://www.blocket.se/vi/9299802.htm?ca=14_s

Frågan är då om det räcker att låta framhjulet stå mot främre lämmen och spänna ner styret med spännband. Eller om man måste bygga upp främre lämmen så att framdäckets mitt står mot en "vägg"? Vad tror ni? Jag tycker det borde funka, det är ju ingen risk att cykeln rullar över lämmen eftersom man spänner ner den.

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Höjden på främre lämmen räcker till, men det kan vara bra att komplettera med nåt som hindrar framhjulet att röra sig och vrida sig. Såga till ett par träreglar eller nåt och bulta fast i lämmen.

YZF R6

Värst av alla
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
R6 -06
Det under lättar rejält att ha kärra med galler runt om, då kan du spänna i kärran och upp i valfri höjd genom gallret. Det under lättar med depåstödet bak men de kanske du redan listat ut....

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Höjden på främre lämmen räcker till, men det kan vara bra att komplettera med nåt som hindrar framhjulet att röra sig och vrida sig. Såga till ett par träreglar eller nåt och bulta fast i lämmen.

Ok gott! Då är det bara att slå till mao.

Det under lättar rejält att ha kärra med galler runt om, då kan du spänna i kärran och upp i valfri höjd genom gallret. Det under lättar med depåstödet bak men de kanske du redan listat ut....

Då börjar det kosta för mycket kosing....åtminstone för tillfället. Nästa säsong blir det nog en större skåpvagn. Bara den funkar att köra hojen på kortare sträckor.

Last edited:

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Jag kör med en vanlig obromsad EU-vagn. Totalvikt 650 kg varav släpet står för ca 190 kg. Släpet kostade nytt 9000 ungefär (kommer inte riktigt ihåg). Det funkar kanon, kostar inget i skatt och första besiktning efter 4 år. Inga problem att spänna hojen mot framlemmen. Jag brukar dra spännbanden i undre gaffelkronan och ner till hörnstolparna på släpet. Om du inte har stöd på hojen vilket jag antar så kan det underlätta att skruva ihop några reglar att använda som ”cykelstöd” när du lastar. Jag har satt reglar till en L-form som jag kör in framhjulet i. Funkar kanon på släpet och även i depån när man vill ställa ifrån sig hojen lite snabbt. På mitt släp får man upp 2 sporthojar utan problem om man ställer en framåt och en bakåt. Det förbättrar även balansen på släpet. Ställer man båda framåt så blir det tungt på dragkroken... De flesta som säljer släp brukar även kunna sälja lastramper. Jag köpte en i alu för 190 kr.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Jag kör med en vanlig obromsad EU-vagn. Totalvikt 650 kg varav släpet står för ca 190 kg.

Precis vad jag har spanat på, obromsad med 650kg totalvikt: precis lagom vikt så att jag får köra 80km/h med min bil och B-kort samt inget underhåll av bromsar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis vad jag har spanat på, obromsad med 650kg totalvikt: precis lagom vikt så att jag får köra 80km/h med min bil och B-kort samt inget underhåll av bromsar.

Som jag har förstått det finns det även kåpor till obromsade EU-vagnar enligt ovan. Det vore ju det ultimata.
Frågan är väl dock om man får in hojen i dem utan att det blir konflikt med kåpan.
http://www.wale.pp.se/cjs/admin/visabild.php?id=294

Mvh
J

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
CBR600RR 05
Kan va praktiskt att spännöglor som tillval. Köpte en kärra förra året som jag är nöjd med från http://www.blocket.se/vi/10558164.htm?ca=8_s
Solberga däck o släp. Dock utan tipp och med lämmar eller vad det heter 50 cm. Bra när man ska slänga skräp på tippen. Priset var då runt 9000 tror jag.

Använder träram för framhjulet med samt spännanordning över styret glömt bort vad den kallas men sitter säkert på kärran efter det.

Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Erde PM300. Obromsat, Totalvikt 300 kg, väger endast 60 kg. Mitt står på högkant längs garageväggen, jag bär ut det när det ska lastas.

Bifogat

• erde_pm300.jpg
    erde_pm300.jpg
    18.1 KB · Visningar: 92

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Om du inte har stöd på hojen vilket jag antar så kan det underlätta att skruva ihop några reglar att använda som ”cykelstöd” när du lastar. Jag har satt reglar till en L-form som jag kör in framhjulet i. Funkar kanon på släpet och även i depån när man vill ställa ifrån sig hojen lite snabbt.

Du råkar inte ha bild på din regelkonstruktion? Ser inte riktigt framför mig hur några reglar vid framhjulet kan hålla en hoj stående.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ni som kör med öppna släp. Sover ni i personbilen, snyltar plats hos någon annan eller bor på hotel. Eller blir det bara endagars race?

Funderade själv på släp ett tag, fast då ett täckt sådant. Men nu blir det nog en van ihop med annan rr-pilot istället.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Ni som kör med öppna släp. Sover ni i personbilen, snyltar plats hos någon annan eller bor på hotel. Eller blir det bara endagars race?

Funderade själv på släp ett tag, fast då ett täckt sådant. Men nu blir det nog en van ihop med annan rr-pilot istället.

Dodge is de shitt!

Visst, det finns heta grejer i pipeline för att underlätta transport av hoj på släp. Men, inte riktigt än.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping