Släpvagnskalkylatorn

Finns redan en tråd med bl a kalkylatorn nämnd, dock handlar den mer om att ta b(96) körkortet.

Som tur var så såg jag den tråden eftersom jag var på väg att köpa ett släp(ska även dra den efter en Master/Trafic)

Det trista är att det också är delade meningar när man frågar dom stora släpvagnsfirmorna. En dl säger att jag inte får dra och en del säger tvärtom.
Så, jag har kommit så pass långt att. 750 kg är det som gäller för Traficen, oavsett om den är tom eller lastad.

Nästa grej är.....om ni kan hjälpa mig tolka detta rätt:
Jag har även en personbil som får då dra 670 kg.

Reg.nr XMO750 på bilen. Ett obromsat släp(hittade på blocket) NBO451(totalvikt 750kg)

Släpet blir oranged med ett utropstecken. Tolkar jag det rätt att
- Så länge jag lastar(inkl tjänstevikten) 670 kg så kan jag köra 80 km/t
- Lastar jag 680 kg så får jag köra 40 km/t

[/B].

Nästa grej är.....om ni kan hjälpa mig tolka detta rätt:
Jag har även en personbil som får då dra 670 kg.

Reg.nr XMO750 på bilen. Ett obromsat släp(hittade på blocket) NBO451(totalvikt 750kg)

Släpet blir oranged med ett utropstecken. Tolkar jag det rätt att
- Så länge jag lastar(inkl tjänstevikten) 670 kg så kan jag köra 80 km/t
- Lastar jag 680 kg så får jag köra 40 km/t

Har du inte E behörighet så är det totalvikt som gäller oavsett om kärran är lastad eller inte.

Har du inte E behörighet så är det totalvikt som gäller oavsett om kärran är lastad eller inte.

Ja, jag har B-kort bara....
Hur ska jag tolka det svaret?
Tolkar det som att "jag får inte köra 80km/timmen med den oavsett om den är tom eller inte?"

(har du knapprat in reg.numrem jag nämnde och B-kort?)

Last edited:
Ja, jag har B-kort bara....
Hur ska jag tolka det svaret?
Tolkar det som att "jag får inte köra 80km/timmen med den oavsett om den är tom eller inte?"

(har du knapprat in reg.numrem jag nämnde och B-kort?)

Du får köra den i 80Km/h om den är TOM, med last får du köra i 40Km/h, du får inte laste mer än 460Kg trots att vagnen egentligen tål 540Kg vilket beror på att bilen inte tål mer enligt tillverkaren.

40KM/h gränsen beror på att släpets totalvikt är högre än halva bilens tjänstevikt, du får köra 80Km/h olastad eftersom det är en undantagsregel.

Last edited:
Du får köra den i 80Km/h om den är TOM, med last får du köra i 40Km/h, du får inte laste mer än 460Kg trots att vagnen egentligen tål 540Kg vilket beror på att bilen inte tål mer enligt tillverkaren.

40KM/h gränsen beror på att släpets totalvikt är högre än halva bilens tjänstevikt, du får köra 80Km/h olastad eftersom det är en undantagsregel.

Med "tom" så menar du tom, dvs om jag lastar den med 50 kg så får jag köra den bara i 40 km/timmen?

Tackar(även fiffe också)

Det är då punkterna a som berättar vad som gäller.

Har ju ringt runt lite på släpvagnar i södra Sverige(företag). Passade då samtidigt att fråga om detta. Kan säga att....vissa borde ta reda på vad som gäller. Visserligen är det mitt ansvar att ha koll på lagarna, men det är ju viktiga saker att kunna för dom eftersom det ingår i deras jobb. Sen vet jag ju inte om dom är okunniga eller säljkåta? :(

Nåja, det får bli en 650 kg vagn

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...