Släpvagnsvikt

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag är uppenbarligen för blåst för att förstå mig på det där med släpvagnsvikt. Har just skaffat mig ett nytt åk och följande syns i regbeviset:

Dragfordon:
Max släpvagnsvikt, kg: 950
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 570
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1890
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2310
Max lastvikt, kg: 390
Kopplingsanordning : KULA

Då är frågan om man kan köpa ett sådanthär släp och dra utan att någon bryr sig?

Transportstyrelsens hemsida gjorde mig inte mycket klokare.

Frågan lyder: Kan jag dra ett obromsat släp av ovanstående modell sålänge totalvikten vid vägning roadside inte överskrider 570kg? Eller räcker det med att polisen tittar i släpets regbevis och tycker det kan lasta för mycket?

Det förstnämnda kan man ju leva med, skall ändå bara lasta 117kg mc och lite verktyg på släpen så lär inte gå över 570kg. Dessutom är det sällan snuten har lämplig våg i närheten och orkar väga.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Intressant fråga, dras lite med samma bekymmer på bilen jag trailar med, saknar 20 kg för de flesta obromsade släps maxvikt...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OM jag minns rätt så spelar det ingen roll hur tungt släpet de facto är. Din bil får inte dra ett släp med en släpvagnsvikt som överskrider det som din bil får dra.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Tumregeln är nog att har du BE så gäller bruttovikten dvs polisen måste väga prylarna, har du inte BE så gäller det som står i pappret oavsett hur mycket last du har för tillfället.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
OM jag minns rätt så spelar det ingen roll hur tungt släpet de facto är. Din bil får inte dra ett släp med en släpvagnsvikt som överskrider det som din bil får dra.

När det gäller bromsade släp så håller jag absolut med. Du får inte dra ett släp med 1200kg regbevis med bilen ovan trots att den verkliga vikten är typ 400kg tomt. Då överskrider du max släpvagnsvikt.

Men i fallet med obromsat släp skriver transportstyrelsen:

Högsta vikt obromsat släp
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell. Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde

En vanlig obromsad kärra väger typ 200-250kg tom dvs släpets tjänstevikt borde vara något sådant. Då finns där gott om marginal att släpa omkring en moppe innan man når faktisk vikt 570kg.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ring/maila och kolla om de kan typa om släpet till 570kg totalvikt :hej

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Regbeviset för släpet ovan ser ut enl följande:

KAFO TRAILER BF 7525 B
Skattevikt, kg: 630
Tjänstevikt, kg: 160
Totalvikt, kg: 630
Max lastvikt, kg: 470

Som jag tolkar det så får man dra detta släp med min bil med begränsningen för att jag inte får lasta det mer än 570-160 kg. Någon som har bättre koll?

Jag har mailat transportstyrelsen för klargörande men hade tänkt åka och kolla på ett släp efter jobb idag och autoreply angav 14dagars handläggning.

Ringde till transportstyrelsens fordonsfråga och fick en handläggare i telefon som inte hade koll. Han knappade mest runt i datorn och läste högt innantill från hemsidan..

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En annan fråga då när det ändå handlar om släpvagnar; Den 19:e januari ändrades reglerna för släpvagnsvikter, dvs högre totalvikt på fordonen tillämpades om jag inte har förstått det hela fel.
MEN inget av mina fordon har fått ändrade uppgifter på transportstyrelsens hemsida när man knappar in regnummer, måste man således kolla upp detta själv vad som gäller, och vad gäller egentligen?

Ursäkta Boris om det inkräktar på din tråd men jag kände att det passar in här...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En annan fråga då när det ändå handlar om släpvagnar; Den 19:e januari ändrades reglerna för släpvagnsvikter, dvs högre totalvikt på fordonen tillämpades om jag inte har förstått det hela fel.
MEN inget av mina fordon har fått ändrade uppgifter på transportstyrelsens hemsida när man knappar in regnummer, måste man således kolla upp detta själv vad som gäller, och vad gäller egentligen?

Ursäkta Boris om det inkräktar på din tråd men jag kände att det passar in här...

Tror svaret på din fråga fås här http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/Korkort/12005-kora-bil-slap.pdf

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Regbeviset för släpet ovan ser ut enl följande:

KAFO TRAILER BF 7525 B
Skattevikt, kg: 630
Tjänstevikt, kg: 160
Totalvikt, kg: 630
Max lastvikt, kg: 470

Som jag tolkar det så får man dra detta släp med min bil med begränsningen för att jag inte får lasta det mer än 570-160 kg. Någon som har bättre koll?

Jag har mailat transportstyrelsen för klargörande men hade tänkt åka och kolla på ett släp efter jobb idag och autoreply angav 14dagars handläggning.

Ringde till transportstyrelsens fordonsfråga och fick en handläggare i telefon som inte hade koll. Han knappade mest runt i datorn och läste högt innantill från hemsidan..

Jag tolkar texten så också, du får ha totalvikt på släp och last på så mycket som släpet får dra, om du åker in i en kontroll och de hävdar överlast så måste de väga. :fakta
OM du mot all förmodan drar något registrerat fordon på släpet och du vet att det är överlast så tar du och skruvar bort nummerplåtarna så att de inte kan kolla vikten via fordonsregistret :brynad (förvisso kan de ju slå på chassinummer men det orkar de oftast inte, dessutom så hävdar man att bilen/hojen är lättad pga tävlingsverksamhet....
Slapvikter.jpg

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
I och med att det är polisen som stoppar dig och ger böter så är ju en förutsättning att de har koll på reglerna.
Du kanske kan ringa någon där och fråga?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I och med att det är polisen som stoppar dig och ger böter så är ju en förutsättning att de har koll på reglerna.
Du kanske kan ringa någon där och fråga?

Du har oroväckande högt förtroende för länsmans kompetens, bara så du vet.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Tänk också på att:
Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Högsta tillåtna hastighet för obromsad släpvagn är i övriga fall 40 km/h.

Kanske lagom kul att puttra fram i 40. Varför köper du inte en bromsad släpvagn?
Ursäkta en dum fråga...

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänk också på att:

Kanske lagom kul att putra fram i 40. Varför köper du inte en bromsad släpvagn?
Ursäkta en dum fråga...

Bromsad släpvagn kostar mer i inköp och har mer grejer som strular. Reglerna du visar på är inget jag kände till. Har du länk så man kan läsa mer?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tanken är att släpet skall användas till att släpa runt enduromoppen då pappa inte längre vill att jag snor hans släp.

Då står valet mellan Erde MC-släp. Bara en axel och smal skena att köra upp moppen på. Billigt men man måste köra delar och utrustning inne i bilen. Dessutom står hojen oskyddad för väder och vind.

Eller så köper man en vanlig släpvagn och monterar kåpa på den. Då kan man köra skit till tippen och köpa möbler på ikea också. Nackdelen är att man får skyffla fram 12-16kkr och sen dessa viktbegränsningar.

Hjälp mig bullen!

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Grundregeln är: Att det obromsade släpets totalvikt inte får överstiga halva dragbilens tjänstevikt. Uppfylls det kravet får släpet köras i 80 km/t.

MEN man måste kolla regbeviset för biltillverkaren kan ha dragit ner vikten på max obromsat.

Har du en max obromsat släpvagnsvikt på 550kg (totalvikt) enligt regbeviset så får du inte dra en kärra som har en totalvikt på 650kg.

Last edited:
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping