Jag är uppenbarligen för blåst för att förstå mig på det där med släpvagnsvikt. Har just skaffat mig ett nytt åk och följande syns i regbeviset:
Dragfordon:
Max släpvagnsvikt, kg: 950
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 570
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1890
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2310
Max lastvikt, kg: 390
Kopplingsanordning : KULA
Då är frågan om man kan köpa ett sådanthär släp och dra utan att någon bryr sig?
Transportstyrelsens hemsida gjorde mig inte mycket klokare.
Frågan lyder: Kan jag dra ett obromsat släp av ovanstående modell sålänge totalvikten vid vägning roadside inte överskrider 570kg? Eller räcker det med att polisen tittar i släpets regbevis och tycker det kan lasta för mycket?
Det förstnämnda kan man ju leva med, skall ändå bara lasta 117kg mc och lite verktyg på släpen så lär inte gå över 570kg. Dessutom är det sällan snuten har lämplig våg i närheten och orkar väga.
Dragfordon:
Max släpvagnsvikt, kg: 950
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 570
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1890
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 2310
Max lastvikt, kg: 390
Kopplingsanordning : KULA
Då är frågan om man kan köpa ett sådanthär släp och dra utan att någon bryr sig?
Transportstyrelsens hemsida gjorde mig inte mycket klokare.
Frågan lyder: Kan jag dra ett obromsat släp av ovanstående modell sålänge totalvikten vid vägning roadside inte överskrider 570kg? Eller räcker det med att polisen tittar i släpets regbevis och tycker det kan lasta för mycket?
Det förstnämnda kan man ju leva med, skall ändå bara lasta 117kg mc och lite verktyg på släpen så lär inte gå över 570kg. Dessutom är det sällan snuten har lämplig våg i närheten och orkar väga.