Slår hårt / smäller till när jag lägger i ettan

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
Har en Gixxer 750 från -93. Har precis imigrerat till sporthoj så jag är inte så kunnig inom ämnet.
Därför tänkte jag fråga er om det är normalt att det smäller till ganska hårt när man lägger i ettan.
Är tacksam för alla svar.
 

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västkusten
Hoj
lös
det gör det mer eller mindre på nästan alla hojar....men smäller det väldigt mycket så är det nog nåt fel......men lagom é ju alltid bäst. ;)
 

akora

http://www.roadragemc.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -97
InTrUDeR skrev:
det gör det mer eller mindre på nästan alla hojar....men smäller det väldigt mycket så är det nog nåt fel......men lagom é ju alltid bäst. ;)


Mja, det är nog normalt mycket om det nu ska smälla lite :crash
Tack för hjälpen :bow
 

Offpist

Kvalité till Kvalité
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
VFR800
Testa det här för att unvika "klonket".

*Håll in kopplingen 5-10 sek innan du lägger i ettan.
Nu borde klonket vara borta eller eventuellt mindre.

Har någoting med att kopplingskorgen snurrar snabbare än dreven om jag inte missminner mig... Någon som vet?

/Per
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Prova att mellangasa om du störs utav "klonket" när du rullar. Mellangas går till som så att du kopplar och gör ett snabbt "blipp" på gasen så att varvtalet stiger till den nivå som det kommer att ligga på när du sedan kör vidare på den lägre växeln. Precis när varvtalet är på den nivå det ska ligga på så växlar du ner och släpper sedan kopplingen innan varvtalet hinner sjunka.

Fördelen med att mellangasa är, förutom att man får mycket mjukare nedväxlingar, att bakhjulslåsningar pga. nedväxling undviks, samt att det låter tufft. :D
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Offpist skrev:
Har någoting med att kopplingskorgen snurrar snabbare än dreven om jag inte missminner mig... Någon som vet?

Om du är stillastående och med friläge i så frikopplar ju kopplingen inte 100%, utan halvaväxellådan & "inre delarna" av kopplingen snurrar med. När du sedan lägger i en växel så "låser" du ju växellådan mot utgående axel, och alla roterande komponenter, dvs stålskivor i kopplingen, kopplingsaxel, halva växellådan osv blir från att vara helt fritt roterande låsta mot utgående axel.

Det är detta plötsliga stopp av snurrande axlar & drev som ger själva klonket. Trögheten i komponenterna gör att de hemskt gärna vill fortsätta rotera.

Och detta är helt normalt vid stillastående. Klonkar det däremot när du är ute och kör så kanske du bör dra öronen åt dig.

/J
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
McB skrev:
Prova att mellangasa om du störs utav "klonket" när du rullar. Mellangas går till som så att du kopplar och gör ett snabbt "blipp" på gasen så att varvtalet stiger till den nivå som det kommer att ligga på när du sedan kör vidare på den lägre växeln. Precis när varvtalet är på den nivå det ska ligga på så växlar du ner och släpper sedan kopplingen innan varvtalet hinner sjunka.

Fördelen med att mellangasa är, förutom att man får mycket mjukare nedväxlingar, att bakhjulslåsningar pga. nedväxling undviks, samt att det låter tufft. :D

Aaah, kommer att tänka på kära fina lumpen här, körde bla lite gammal rysk skabbig PBV, mellangasade man inte där var det helt omöjligt att klämma i växeln. Såg man möjligheter i det omöjliga ändå lät det...inte bra. :skrämd
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Zigge skrev:
Aaah, kommer att tänka på kära fina lumpen här, körde bla lite gammal rysk skabbig PBV, mellangasade man inte där var det helt omöjligt att klämma i växeln. Såg man möjligheter i det omöjliga ändå lät det...inte bra. :skrämd

OT, men.. Var det en gammal BMD eller BMP du körde? Med typ cykelstyre som styrdon? BMP-1 kanske det var..?

Var de inte också tvungna att sanera precis hela fordonet inuti för att ryssarna hade använt mindre hälsosamma material (asbest?)?

Har också hört att när man meckade med dem, och var tvungen att byta motor t.ex. så var det inte ovanligt att motorn inte passade alls, fästen som låg 10 cm fel osv?

Hemsk vagn.

/J
 

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR 750 F -91
RG500-Johannes skrev:
OT, men.. Var det en gammal BMD eller BMP du körde? Med typ cykelstyre som styrdon? BMP-1 kanske det var..?

Var de inte också tvungna att sanera precis hela fordonet inuti för att ryssarna hade använt mindre hälsosamma material (asbest?)?

Har också hört att när man meckade med dem, och var tvungen att byta motor t.ex. så var det inte ovanligt att motorn inte passade alls, fästen som låg 10 cm fel osv?

Hemsk vagn.

/J

Det var en gammal MTLB, eller PBV 401 som den hette här (vill jag minnas).
Inga cykelstyren här inte, två spakar man fick dra/rycka i när man ville (försöka) svänga. Det fanns bara två egentliga lägen, svänga eller inte svänga. :skrämd Man justerade svängradien med växellådan, ville man svänga snävt fick man tvärbromsa och lägga i en låg växel (flera tuffa (och jag lovar, det LÄT) mellangasningar...) och rycka i spakjäveln. Ojojoj, meka med dem var inget finlir, bara att ta fram släggan. Behövde aldrig byta motor så kan inte uttala mig om det men det låter inte otroligt. ...kan tillägga att slutvården inte var särskilt rolig... :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top