sladdar + skarvar, blinkers

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Jag bytte ut mina original blinkers mot små nätta integrerade led blinkers. Jag var tvungen att klippa av de gamla snabbkopplingarna för att kunna koppla in ett nytt blinkers relä och blinkers.

Det jag använde mig av var vanlig elkabel vilket är grövre än original. Kan detta ställa till problem?

För att skarva ihop kablarna använde jag sockerbitar men endast som en temporär lösning.

Krävs det någon speciell kabel för detta ändamål? Avgassystemet är uppdraget under cutsen så värme finns det gott om.

Vad bör man skarva ihop kablarna med?

SOckerbit är som sagt en temporär lösning.

Skala kabeln och skjut på en så liten krympslang som möjligt.
Löd ihop sladdstumparna, låt svalna.
Skjut tillbaka krympslangen och värm på den.

Vola... en perfekt skarv som håller ett bra tag. :tummenupp

Framför allt, det brukar vara ganska trångt i elsystem, på såvis är det en bra metod att löda.
Eltape blir bara skit

Skala kablarna 1cm, dra på krympslang (3cm) på ena sidan, långt in, tvinna ihop rakt, löd, låt svalna, dra över krympslangen över lödningen, värm och voila, klart! :tummenupp Starkare än kabeln, hållbarare än kabeln, billigare än sockerbit :)

Speciell kabel finns, men behövs inte, ligger det inte emot nått varmt rör så är det ingen fara, plasten i hojen smälter först!

vi har nå jävligt finurliga saker på jobbet. funkar precis som det som beskrivs ovan, bara det att det ligger färdigt tenn (stavning) i "slangen", så det är bara att värma :)

granath_ skrev:
vi har nå jävligt finurliga saker på jobbet. funkar precis som det som beskrivs ovan, bara det att det ligger färdigt tenn (stavning) i "slangen", så det är bara att värma :)

Blir det verkligen precis lika bra som att löda och krympslanga själv? Inga problem med att det blir tenn i kanterna på krympslangen som i sin tur kan orsaka kortis?

Beware..

brinckis skrev:
Jag bytte ut mina original blinkers mot små nätta integrerade led blinkers. Jag var tvungen att klippa av de gamla snabbkopplingarna för att kunna koppla in ett nytt blinkers relä och blinkers.
Det jag använde mig av var vanlig elkabel vilket är grövre än original. Kan detta ställa till problem?
För att skarva ihop kablarna använde jag sockerbitar men endast som en temporär lösning.
Krävs det någon speciell kabel för detta ändamål? Avgassystemet är uppdraget under cutsen så värme finns det gott om.
Vad bör man skarva ihop kablarna med?
Inte använda tjockare kabel.. tar ju längre tid för strömmen att fylla upp en grövre kabel med elektroner..Blir ju en fördröjning innan det börjar blinka... :rolleyes:

----------------------------
All likhet med fakta i mina inlägg är ibland en ren tillfällighet..

Kahobe skrev:
Inte använda tjockare kabel.. tar ju längre tid för strömmen att fylla upp en grövre kabel med elektroner..Blir ju en fördröjning innan det börjar blinka... :rolleyes:

----------------------------
All likhet med fakta i mina inlägg är ibland en ren tillfällighet..

Ja just ja, tänkte inte på det. Stömmen går ju bara en 1/10 så fort som ljuset.

Jag körde med vattentäta skarvhylsor, såna där där man skalar en bit på varje kabel, stoppar in i hylsan, klämmer åt, och sedan värmer med tändare/varmluftspistol.

Dom är godkända enligt militär standard, används flitigt under lastbilar och släpvagnar och funkar kanon där.

Faktum är att det inte är godkänt att skarva kabel med lödning/krympslang, eftersom lödningen blir spröd och kan vibrera av, men jag tycker att det är en fullgod lösning ändå, nu hade jag bara vattentäta skarvhylsor hemma av en slump, annars skulle jag ha lött...

brinckis skrev:
Var kan jag få tag i sådana?
Det borde finnas där man köper bil-el grejor i allmänhet, var bara noga med att du köper rätt storlek, eftersom tanken är att dom ska krympa tätt mot isoleringen. (det är en form av smältlim inuti också, som bubblar ut och tätar)

Generellt sett så ska det nästan vara svårt att få in den skalade kabeln i kabelskon om det är rätt storlek, alla använder dom "blåa" till allt, men faktum är att oftast är det dom "röda" som är rätt storlek (dom vattentäta jag hade var mera rosa i färgen)

Jag har ingen lista på kabeltjocklekarna för respektive färg, men jag är näst intill säker på att det är röda du ska ha.

Men som sagt, hade inte jag haft såna hemma så hade jag kört tenn och krympslang, det funkar det med!

Hoztic skrev:
Skala kablarna 1cm, dra på krympslang (3cm) på ena sidan, långt in, tvinna ihop rakt, löd, låt svalna, dra över krympslangen över lödningen, värm och voila, klart! :tummenupp Starkare än kabeln, hållbarare än kabeln, billigare än sockerbit :)

Lödning hör enbart hemma i vibrationsfria miljöer!

Hylsa och rätt verktyg!
INTE den smala 30kr tången
utan den breda 200kr tången

Det är viktigt att pressa hela hylsan och inte bara 1mm på mitten!

Är man sedan nojjig över vatten,
kan man sätta krympslang över hela hylsan.....

Röd = 1,5mm tråd
Blå = 2,5mm tråd
Gul = 6mm tråd

Är det inte würth som saluför dom där krympskarvarna? Iaf så lär dom finnas på ELFA.
Men som ngn redan poängerat så kan man ju köra med krympslang över rörkabelskon, men jag tycker sällan det blir helt hundra att göra så.
Ska man köra så tycker jag lödning är bättre, men bäst är helt klart krympkabelskorna.
Den smala "abikotången" är väl bara till för att klippa skruv med? :D
//Tobbe

Själv skarvade jag enbart med kabelskor a'la Clas Ohlson och lite goa grejer idag. Krympslang? Hylsor?

Äh, det håller så länge det håller... :)

Lödda också en massa silikon(<--stavning?) funkar bra som faen och blit tätt. Litte småkladdigt när man pysslar med de bara. :rolleyes: :tungan

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick