Slaglöda rostfritt stål?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Nu har oljetanken på min Aprilia spruckit, och konsensus bland Apriliafolk verkar vara att man ska slaglöda istället för att TIG:a ihop möget.

Om jag nu är osäker på om det verkligen rör sig om rostfritt stål (kan vara HSLA) i tanken, funkar det för bägge materialen med denna produkt? http://www.jula.se/massingslod-10-pack-125470

Vidare, klarar jag att löda något som smälter vid 720C på en stor kylande plåtyta med gasol, eller måste jag ta till acetylen/syrgas? Måste jag ha rotskydd för att undvika socker på insidan av tanken?

Löder gör du med acetylen, gasolen blir inte varm nog. Mässingslod brukar funka på det mesta men är lika - om inte mer - sprickbenäget av vibrationer än rostfritt. TIG'a och lägg på material nog så att det inte bara tunnar ut omgivningen.

Under USA-touren använde jag mässningslod (oxy/ace) för i princip allt då det saknades ström i garaget.

Löder gör du med acetylen, gasolen blir inte varm nog. Mässingslod brukar funka på det mesta men är lika - om inte mer - sprickbenäget av vibrationer än rostfritt. TIG'a och lägg på material nog så att det inte bara tunnar ut omgivningen.

Under USA-touren använde jag mässningslod (oxy/ace) för i princip allt då det saknades ström i garaget.

Hm, undrar om jag missuppfattar vad de menar med brazing - kan det vara annan metall än mässing som avses?

Se andra inlägget i den här tråden (och resten med)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=125099&highlight=Stainless+oil+tank

Hm, undrar om jag missuppfattar vad de menar med brazing - kan det vara annan metall än mässing som avses?

Se andra inlägget i den här tråden (och resten med)
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=125099&highlight=Stainless+oil+tank

Google kanske hjälper dig? Om inte annat verkar ämnet populärt på youtube.
Brazing är, när två eller mer olika material sammanfogas tillsammans av ett utfyllnadsgods belägger med metall som har en lägre smältning peka.

Brazing är som lundatok skriver hårdlödning, d v s över 450 grader (celsius).

A method of joining metals by using heat and a filler

Finns det ens en chans att det kan tåla kraftiga vibrationer med nära 200-gradig olja? De anslutningar som sitter från fabrik är ditlödda med något som ser ut att vara mässing (bedömt på färgen) - se runt påfyllnadslocket här http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/mekande_helgen_28jan_2011/PICT0469.JPG

Har du nära 200 grader temp på oljan behöver du inte bekymra dig om lödningarna håller, motorn kommer ganska direkt att dö då smörjfilmen lär kollapsa i alla lager.

Har du nära 200 grader temp på oljan behöver du inte bekymra dig om lödningarna håller, motorn kommer ganska direkt att dö då smörjfilmen lär kollapsa i alla lager.

Var en grov approximation - men har läst om motorer som loggat 180C i oljan på bana - hurpass sanningsenligt det är vet jag inte.

Jag har iaf 128C i kylvattnet när det börjar läcka ut i expansionskärlet, och ser regelbundet 120+ på mätaren. rimligt att anta är väl att oljan blir varmare än vattnet då?

Lödvatten

Om det är en legering bör du nog undvika tigen..den blir för varm..använd rikligt med lödvatten så att det blir rent sen går du på med lodet och fluss, så sak du se att det ordnar sig, har själv använt det när jag fogat mässing och rostfritt..sitter berghårt.:tummenupp

Finns det ens en chans att det kan tåla kraftiga vibrationer med nära 200-gradig olja? De anslutningar som sitter från fabrik är ditlödda med något som ser ut att vara mässing (bedömt på färgen) - se runt påfyllnadslocket här http://wintermute.csbnet.se/~zilog/hojen/mekande_helgen_28jan_2011/PICT0469.JPG

Gissar på att det är ett silverlod med lite lägre silverhalt, men menade mest att jänkarna har lite udda benämningar på lödning för att skilja på vanligt elektronik lod.

Var en grov approximation - men har läst om motorer som loggat 180C i oljan på bana - hurpass sanningsenligt det är vet jag inte.

Jag har iaf 128C i kylvattnet när det börjar läcka ut i expansionskärlet, och ser regelbundet 120+ på mätaren. rimligt att anta är väl att oljan blir varmare än vattnet då?

Det kan säkert vara helt korrekt, men i de fall det loggas 180 grader oljetemp ut från motorn brukar det behövas en renovering. Det har troligen skett ett fel/ras under sista passet som inte gav en direkt skärning men säkert något lager som håller på och går ner sig. River man en sådan motor skulle jag bli förvånad om man inte hittar en vevstake med lätt blåanlöpt storände :krama

Får man sådana temperaturer med en ok motor är det AKUT dags att montera en oljekylare eller byta den för lilla som finns till en större.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back