slak kedja/ byta drivpaket eller spänna kedja?

jetfuel

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Skrev-raket-Retta
Tjena min kedja började hänaga så att den går i svingen och rasslar en massa. Beror det på att drivpaketet är slut eller behöver jag bara spänna kedjan?
Hur långt går ett drivpaket ungefär?

Jag har även ett tickande ljud från motorn som jag inte blir av med några tips på vad det kan vara?
Hur vet man att det inte är ventilerna/kamaxeln som spökar?
Tacksam för svar.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Sträck kedjan så att du har ett spel på ca 30 mm. Därefter tar du tag i kedjan med tummen o pekfingret, ta ett grepp bakom bakdrevet. Dra kedjan rakt bakåt. Om kedjan går att "lossa" från bakdrevet så bör du byta drivpaket. Kolla även tänderna, är de lite urgröpta så är det dags att byta.

Tickande ljud kollas bäst av en kompis med lite mek-kunskaper eller av en verkstad. Kan vara kamkedjan som inte är sträckt.
Hur långt har motorn gått?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ett drivpaket kan hålla mellan 50 och 2500 mil, beroende på graden av skötsel/misshandel.

Att det tickar låter som att du har lite väl stort ventilspel. Av med tank, luftburk mm som sitter ivägen. Av med ventilkåpan och sen är det bara att mäta spelet. Bladmått kostar 19,90 på Biltema och måtten står här nånstans :)

Kan vara kamkedjan som inte är sträckt.
Tick = ventilspel
Rasseliklonketiskrammel = kamkedjan, tro mig, jag vet, jag har kört gixxer orginalkamkedjespännare! :huvet

Last edited:

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Håller med ovanstående. Brukar ha för vana att alltid kontrollera kedjan innan man åker iväg. Observera dock att om hojen står på centralstödet (om den har ett sådant det vill säga) så skiljer sig sträckningen på kedjan mellan obelastat läge (på centralstödet) och belastat läge (utan stöd). Så var noga med att de 25-35 mm (ca 30 mm alltså) kedjan skall vara sträckt gäller vid belastat läge.

Jag lånar tråden lite: HUR noga är det när man spänt kedjan och skall få bakhjulet att spåra med framhjulet? De märkena som finns på baksvingen och de markerbrickorna på axeln genom bakhjulet är inte helt 100 % på vänster resp. högersida. Det skiljer 1-2 mm mellan dem. ÄR det tillräckligt noggrant:confused: :va

manneman

Guest
Ta ett långt rakt föremål i fyrkantsstål (trä duger inte) och be en polare hålla upp det mot sidan av hjulen, mät sedan från fälgkanten eller se rent okulärt om fälgarna ligger i linje. Annars kan du göra en rektangulär jigg bestående av 2 punkter fram och två punkter bak, förutsättningen är dock att hojen står rakt och stilla ex. på depåstöd. sedan mäter du dig till det.
lite vanskligt men det går med lite envishet.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...