slang från avgasrör till lufftburk?

BNY

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2005
Hoj
husa 501+XR 500r
skruvade lite på min nyinköpta scootermoppe, och upptäckte en slang från avgasröret till någon liten metalldosa och sen vidare till luftburken.
har för mig att jag läst att det sitter såna på vissa hojar oxå, och att det gör så dom går dåligare. kommer jag ihåg rätt? och i så fall e det bara att ta bort den och plugga igen hållen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skruvade lite på min nyinköpta scootermoppe, och upptäckte en slang från avgasröret till någon liten metalldosa och sen vidare till luftburken.
har för mig att jag läst att det sitter såna på vissa hojar oxå, och att det gör så dom går dåligare. kommer jag ihåg rätt? och i så fall e det bara att ta bort den och plugga igen hållen?

Det kan vara en sån där anordning som släpper in luft i avgasröret för att oxidera CO till det mindre giftiga CO2. Det sänker inte effekten. Man brukar dock ta bort det på hojar med kromade rör, tex Triumph Bonneville, detta för att efterförbränningen i avgasröret blåfärgar kromet på krökarna.

Så du vinner nog inget på att vara mindre miljövänlig i detta fallet.

Men jag kan ha fel, det kan vara ngn annan anordning.

/J

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Bränsleblandningen påverkas så du bör bänka moppen för bästa effekt om du plockar bort avgasreningen. Finns ingen direkt anledning att plocka bort det annat än att spara 1 hg vikt - om man nu inte är ute efter att sänka andrahandsvärdet av någon anledning.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tror mer på EGR.
Visst sitter det ibland ventiler som tillför syre till avgaserna för att förbränna kvarblivna kolväten, men varför skall man ha renad luft till det?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror mer på EGR.
Visst sitter det ibland ventiler som tillför syre till avgaserna för att förbränna kvarblivna kolväten, men varför skall man ha renad luft till det?

EGR är heta och smutsiga gaser och tillförs därför inte i luftburken. EGR tillför man i insugmanifoldern. EGR har jag aldrig sett på tvåhjuliga fordon.
Men jag kan ha fel och nu ha stött på skoter-EGR det för första gången...

Man tar den helst den renade luften från luftburkan för att ge maximal liv åt ventilen. Annars kommer den ju att suga i sig damm och smuts och sedan sätta igen.

/J

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
2949432 EGR är heta och smutsiga gaser och tillförs därför inte i luftburken. EGR tillför man i insugmanifoldern. EGR har jag aldrig sett på tvåhjuliga fordon.
Men jag kan ha fel och nu ha stött på skoter-EGR det för första gången...

Man tar den helst den renade luften från luftburkan för att ge maximal liv åt ventilen. Annars kommer den ju att suga i sig damm och smuts och sedan sätta igen.

/J
Det finns EGR på min hoj..

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ehhrmmm..har inte en susning (pinsamt)..

Jagvar mest nyfiken därför att det är så jag är van att se skillnad på EGR och luftinblandning i avgaserna. Hettan i de förstämda gör ju att de brukar vara dragna i stålrör/stålflexslang fram till insugsröret, nedströms förgasare/spjällhus. Inte i plastsslang till plastsluftburken såsom jag är rätt säker på att det är på trådstartarens skoter. Jag stod nämligen och stirrade på garagekompisen diskoskoter igårkväll innan jag läste denna tråd, det satt samma ventil på den. :)

Nåväl, intressant att se var detta på skotern är. Jag är som sagt inte helt säker jag heller. Jag googlade lite och det verkar sitta EGR på PGO skoters, iaf enligt en ägare :va
Vore intressant att se om den gasen verkligen går till luftburken som på trådstartarens skoter.

/J

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det absolut vanligaste är ett sekundärluftsystem som släpper ut luft i avgaserna och jag kan inte heller påminna mig att någon form av EGR (återcirkulering av avgaser) finns på motorcyklar. Sekundärluftsystem är däremot rätt vanligt idag framförallt på förgasarcyklar som skall klara moderna avgaskrav.

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Texten är från MP-Racing..

Steg 1 :
Akrapovic slipons , K&N luftfilter , MPR mod av luftburk ,
MPR-Mod av EGR , Dynojet powercommander ,allt arbete med
montering av delar ink injustering i bromsbänk

Z.w.A

____
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
Yamaha Smoker

Den där metalldosan som du beskriver är en vacum pump som kommer igång när du startar motorn. Den pumpar in luft till avgaskanalerna för att bättre förbränna avgaserna.
Denna "metod" kallas PAIR på Honda hojar, KLEEN på Kawasaki och AIS på Yamaha.
Länkar till hur man tar bort dessa samt mera info: PAIR AIS KLEEN

Har läst på vissa forum att slangen till inkommande luften på vacum pumpen kopplas in till ventilkåpans ventilation samt att bägge hålen i luftboxen pluggas. Med denna metod får du undertryck i ventilkåpan samt om du lägger hojen omkull har du ej luftboxen full av olja utan det rinner direkt ner till avgasröret. Motorn skall väll varva lite lättare har jag hört med denna metod.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jobbar med mopeder dagligen så jag får väl med svara då =)

Det är som det redan nämnts att den tar in luft i avgasröret för att förbättra förbränningen i katten.
Vanligast är att det sitter en typ av reedventil (backventil) mellan luftburk och avgasrör som gör att det bara passerar luft in i avgassystemet.
Vissa modeller har dock en kompressor som drivs av vevaxeln för att pumpa in luften i avgasröret, för att därigenom få in ännu mera luft än vad den kan suga i sig.

Att demontera detta gör ingen direkt skilland på effetken men det sänker temperaturen i avgsröret.
Tar du bort systemet så behöver du plugga avgasrörets anslutning för annars kommer det låta :p
Du behöver även plugga luftburkens anslutning för att inte få fel soppablandning.

Vilken moppe gällde det föresten :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...