Slanglösa ekerhjul

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är inte så svårt.
* Köp en innerslang av underdimension. Det ska va en storlek som sitter rejält hårt när du kränger den på fälgen.
* Klipp runt så du får ett band som täcker ekrarna. Täta på var sida med silikon.
* När silikonet genomhärdat kan du lägga på däcket som normalt, men var noga med att inte rubba tätbandet.
Räcker det men en tum mindre slang eller måste man ha 2-3 tum? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Njea...
Jobbar som glasmästare. Skar en gång ut en vindruta som någon klåpare limmat med ättikssilikon. Det var bara skit kvar av den plåtfalsen kan jag säga... :crash
Ägaren till bilen var plåtslagare och sa några väl valda ord om "hantverket" och rajerade en bra stund och ättikssilikon och olika metalltyper. Därav min fundering. Vi använder nästan aldrig silikon, det är mer till otyg än nytta.

Det var väl inte en Alfa Romeo?
Såg Alfa Romeo som kommit in till verkstad för karosserijobb.
Bitvis såg det nästan ut som mer hål än plåt när rosten var borta.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
MT-09
Det var väl inte en Alfa Romeo?
Såg Alfa Romeo som kommit in till verkstad för karosserijobb.
Bitvis såg det nästan ut som mer hål än plåt när rosten var borta.

Nja, jag har en Alfa och dom behöver inget ättiksbaserat silikon för att drabbas av såna problem... :3freak:(
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
...men det är inte rätt.

Du har säkert rätt, men Triumph gjorde så på Thruxton 900 från fabrik (om mitt minne inte sviktar helt) och jag har fortsatt på det spåret. Det betyder visserligen ingenting. :p Ett par Kineo-fälgar står dock högt på önskelistan för att åtgärda det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har säkert rätt, men Triumph gjorde så på Thruxton 900 från fabrik (om mitt minne inte sviktar helt) och jag har fortsatt på det spåret. Det betyder visserligen ingenting.Ett par Kineo-fälgar står dock högt på önskelistan för att åtgärda det.
Så är det ej. ? önskar att det vore så ibland men.. ska kanske göra en insats o limma ihop fälgbanan nästa gång jag kränger däck iofs? Lite längre livslängd är ju aldrig fel, och nåt etsande epoxy borde ju hålla ganska bra mot alu?
Eller så tätar jag med nåt mer gammeldags som beck eller tjära!
Nu när jag har ett välsvarvat talon nav bak så vet jag dessutom att ekerspänningen håller sig.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Så är det ej. �� önskar att det vore så ibland men.. ska kanske göra en insats o limma ihop fälgbanan nästa gång jag kränger däck iofs? Lite längre livslängd är ju aldrig fel, och nåt etsande epoxy borde ju hålla ganska bra mot alu?
Eller så tätar jag med nåt mer gammeldags som beck eller tjära!
Nu när jag har ett välsvarvat talon nav bak så vet jag dessutom att ekerspänningen håller sig.

Vad är ej? Mitt minne som sviktar? ;P

Jag fick ut 1000 mil på mitt Roadsmart II-bakdäck och nu är det dags att byta framdäcket några hundra mil senare. Det tycker jag är en acceptabel livslängd, :p och jag har inte upplevt några problem med greppet med min körstil heller för den delen. Men det skulle kännas bättre att göra rätt...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad är ej? Mitt minne som sviktar? ;P

Jag fick ut 1000 mil på mitt Roadsmart II-bakdäck och nu är det dags att byta framdäcket några hundra mil senare. Det tycker jag är en acceptabel livslängd,och jag har inte upplevt några problem med greppet med min körstil heller för den delen. Men det skulle kännas bättre att göra rätt...
Ekerfälgarna är ej slanglösa, fast nu när jag läser om ser jag ju att du menar att hojen kom från fabrik med däck klassat för slanglöst, och slang monterad.
Så är det säkert!?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tvättar ni av fälgarnas insida med aceton och kör några varv vulktejp och t.ex 3M silvertejp no:6969 eller Julas Pattex mjuka silvertejp över som skydd så går det att köra
slanglöst.

Smart som sagt o göra det fast man har slang - blir enklare att t.ex fixa en totalt söndertrasad innerslag med punkaspray:tummenupp

Lätt värt jobbet då ni kommer räddas från många
jävliga lägen med punka
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top