Slanglöst däck?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej
Jag har en gammal xj 400 från 1982 som jag råkade sticka ett hål i slangen på när jag tog bort däcket.
Däcket är fortfarande ganska ok men tänkte att ifall det går så är det kanske dags att lägga på ett nytt slanglöst däck.
Går det?

Mvh Eken
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan och kan...

Dina fälgar har WM-profil i tvärsnitt, alltså endast lämpade att köras med slang.
Hade du haft MT-profil så hade det med all säkerhet redan suttit slanglöst på hojen.

Skillnaden ligger i utformningen av klinch och hump. Slanglösa och slangdäck skiljer i konstruktionen där däck och fälg möts, och fälgen har motsvarande skillnad - det är det som ligger i profilbeskrivningen ovan.

Nu kommer andra att (redan hunnit? ) svara att det är inga problem - eftersom du har gjutna fälgar. Bara kör!

Och, ja - man kan kränga på slanglöst däck på fälg som är gjord för gå med slang. Ofta blir det till och med tätt..

...men, vid en eventuell punkteting under körning löper man mycket större risk att det slanglösa däcket krängs av fälgen avsedd för slangdäck. Det är här klinchen och profilskillnaden kommer in.


Så, ja det går. Men nej, det är ingen bra idé.
Fram med lagningslapparna istället. Ett cykelkit funkar utmärkt.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Stort tack för det svaret. Spot on. Jag misstänkte att det skulle gå att laga slangen men började ändå kolla efter en ny.
Beteckningarna på detta däcket är 4.00-18 64s. Jag har inte sett det innan utan bara typ den nyare(?) benämningen med bredd och diameter.
Hur läser jag av min benämning?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
4.00 är bredden i tum, 18 är fälgdiametern i tum.
64 är belastningsindex, och S är hastighetsklassningen. S svarar mot hastighet upp till 180 km/h stadigvarande.

Men, framför allt säger dimensionen att det är ett diagonaldäck - och troligen gammalt också.
Bara för att det finns mönster kvar så behöver det inte vara ett bra däck.

Diagonaldäcken håller en förhållandevis högre sidoprofil jämfört med radialdäck, och det är ofta svårt att hitta exakta matchningar i bredd och höjd.

100/100 x 18 är det som kommer närmast ditt originaldäck i bredd och profil, men det är ibland svårt att hitta däck i den storleken.
Går man upp till 110 i bredd får man gå ner till 90 i profil, men det ger mer att välja på.
Det kan vara frestande att klämma på ett ändå bredare 120/80 x 18, men mindre hojar reagerar inte bra på för breda bakdäck.
Risken är stor att man tappar körglädje och hanterbarhet på kuppen - goda egenskaper offrade på utseendets altare. Undvik.
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
O fasen där ser man. Jag har tolkat det lite som du beskriver. Att det skulle röra sig om tum, men inte hittat så mycket som är 100 brett. Men då skulle det alltså funka att gå upp en storlek. Det är bra för det verkar finnas mer av det.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top