Slangskola 2010

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
När drar någon igång en slangskola och lär mig wheeeeelia?
Finns det någon annan livrädd utan talang som vill nöta lite ihop? :va

Jag behöver lite grupptryck så det blir nån fason på det här :tummenupp

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Börja med att byta bakdrev till STORT. Jag brukar träna på trampcykel på låg växel, funkar sisådär.:):)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lektion 1: Gasa, du åker R1 för böfvelen

Lektion 2: Koppla, ett lätt lätt knyck (inga ryck eller slit i drivpaket) puttar lätt upp hjulet så att det blir mjukare på vägen upp med lägre varv på snurran

Lektion 3: Ha koll på var bakbromsen sitter och lär dig använda den.

Lektion 4: Hitta balanspunkten och våga stanna där (här tog kompetensen slut för mig för jag kan inte mer än hissa lite en kort stund)

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Motor har jag och jag kan det teoretiska. Jag gjorde lite småskutt med förra r1:an med gas-av-gas-tekniken men problemet är att jag är så jävla feg :D

Jag ogillar känslan av att man har noll kontroll så det gasas för lite. :mad:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Motor har jag och jag kan det teoretiska. Jag gjorde lite småskutt med förra r1:an med gas-av-gas-tekniken men problemet är att jag är så jävla feg :D

Jag ogillar känslan av att man har noll kontroll så det gasas för lite. :mad:

Jag "lärde" (kan man inte säga, för jag "kan" inte) på förra hojen, anabola-motard. Så det var lite lättare då med grym bottenstyrka och hög tyngdpunkt.

Knepet för mig var att lyfta den en bit och hålla den där så länge som möjligt, vilket inte var så länge i början eftersom det krävdes mkt gas för att hålla hjulet uppe. När man hade lite koll på det så gjorde man samma sak fast lite högre. Precis som med kurvtagnning så gäller det att göra det du är trygg med så mkt, och ta så små steg framåt att du aldrig får känslan av "noll koll".

Börja gärna öva på att bromsa ned henne med foten också, för förr eller senare kommer du till balanspunkten, och förbi den.. Och ditt handikapp är att du inte har mkt till motorbroms (jag har handikapp i den här grenen ;)) så för din säkerhet är det bäst att du sätter det i reflexerna direkt.

Och... Precis som alltid så är det viktigt att du håller i dig med benen, häng i styret ger inget positivt, framförallt inte när du (för det kommer du) dumpar framhjulet för hårt i backen.

Nyckeln (och det här kan inte jag) är gaskontroll och lugn.

gas-av-gas-tekniken

Du behöver inte rycka på det sättet. Jag har långt ifrån lika mkt motor och rycker aldrig i drivpaket och sånt. Hitta ett starkt varvtal, håll stödgas och vrid på bara, effekten räcker med råge. Håller du stumt från tomgång på ettan så går det ju på slangen även om du sitter på framhjulet så kraften räcker ändå.

(Funkar på SuperDuken iaf och du har ju typ 50 häst till så det MÅSTE funka)

Last edited:

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Jag har samma problem som dig! Synd att jag bor 1timma ifrån linköping annars kunde vi leka med döden ihop... :tummenupp

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Bra tips där. Knipa ben är nåt jag måste lära mig att göra automatiskt.
Jag ska ge mig på det här i helgen. Ge gas på ettan tills det lättar och köra liiiite längre varje gång. :tummenupp

Jag har samma problem som dig! Synd att jag bor 1timma ifrån linköping annars kunde vi leka med döden ihop... :tummenupp

Lite synd helt klart. Vi får mötas halvvägs om båda har riktigt tråkigt nån helg.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Har samma begåvningshandikapp när det gäller wheelies :D

Har dock inte så stark hoj som orkar dra upp den på gas.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har samma begåvningshandikapp när det gäller wheelies :D

Har dock inte så stark hoj som orkar dra upp den på gas.

Duke II:an går definitivt på gas, och gixxern din borde också göra det med tanke på att tjejens 600 anno -97 gör det (med viss övertalning).

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Duke II:an går definitivt på gas, och gixxern din borde också göra det med tanke på att tjejens 600 anno -97 gör det (med viss övertalning).

Duken är såld. men får nöta jävel med gixxern i sommar.

Det finns ju alltid alternativet att fylla helium i framdäcket :D

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Bra tips där. Knipa ben är nåt jag måste lära mig att göra automatiskt.
Jag ska ge mig på det här i helgen. Ge gas på ettan tills det lättar och köra liiiite längre varje gång. :tummenupp

Lite synd helt klart. Vi får mötas halvvägs om båda har riktigt tråkigt nån helg.

jag kan haka på jag är lika obegåvad eller feg som du är

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Gött! Vi får styra upp det nån helg. Jag har lite att stå i med flytt och grejjer nu, men snart så :tummenupp

dra iväg ett pm inte alltid jag kikar på forumet , sj jobbar man lite halvlustigt men klart vi ska ut o se häftiga ut iaf :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Vi var några gossar från norrpan som nötte i förrgår.

Det går apdåligt iaf för mig :D

1cm lyfthöjd impar inte så mye..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vaffan, ska jag behöva offra en kväll för att leka private tutor a´ la slangskola nu också så det blir fason på er???

:d

Kanske kan tänka mig att göra det om nån känner behov. Jag vågar inte köra "på riktigt" än för allt grus, men vill ändå komma ut och umgås lite och andas och prata och drömma och äta och skita hojåka...

Micaei

Medlem
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
1981, Honda CB 900 Bol d'Or
Jag är lätt på att öva, besiktar hojen på fredag se när som hellst efter det =) Jag är med på att bara åka en sväng med iofs..

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Jag kör lite imorrn efter jobbet. Om någon är sugen så står jag vid infarten till scan (mitt emot bikestop) vid runt 5. Om jag slipper övertid..

Efter imorrn verkar det bli skitväder igen så lika bra att passa på.

Issue

Apan
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
690 smc -10
Har tappat ganska mycke av det lilla slangandet man kunde för några år sen när jag hade min andra motard.. Än så länge har det bara blivit några powerwheelie.. inte nära balanspunkten. Blir iaf inte i byxan när man kommer upp en bit som det gjorde i början, hehe!

Övar lite varje gång jag har ryggskyddet på och är ute o puttrar! :) Vill nån ut och öva mer seriöst är jag gärna på!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0