Slide?

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Efter att nyligen bytt sporthoj mot motard så var jag och testade lite kartbana i helgen. I och med att jag är en total newbie på motard så skulle behöva lite tips hur man lyckas få en schysst slide in i kurvorna. Förmodligen är det väl bara att träna men det skadar nog inte att fråga? När jag försökte i helgen så studsade bara bakhjulen sidledes in i böjarna så något fel är det... För mjuk fjädring? För lite lutning på hojen? Skit bakom styret?

/John

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
du släpper kopplingen för snabbt. börjar det hoppa där bak så dra in kopplingen lite så slutar det genast. man får lirka lite med dragläget...

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Studsande bakhjul kan oxå bero på för lite lutning av hojen. Se till att bromsa hårt med frambromsen, stampa ner 2 växlar (lämpligt för att få tillräckligt med motorbroms), skicka ut kopplingen mjukt, ta sikte en bit in i kurvan så kommer lutningen naturligt, ta hjälp av bakbromsen för att utjämna när motorbromsen avtar mot slutet av slajden. Slajdar det för mycket får man kompensera med att dra in kopplingen lite för mindre motorbroms.

Happy slajding!!! :)

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
eller........ skit i försök slideà

Kör bara, efter ett tag kommer det av sig själv......... annar blir det garanterat en vurp :fakta

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Tackar för tipsen! Fick också tipset att dra på lite mer retur i bakdämparen.

Skita i att slide:a? Näää, det är ju kul, så varför inte? Lite punktträning är ju aldrig fel. Vurpa gör man ju ändå...

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
devetdu skrev:
vad menar du med det?
:D

Mmmm, jag vet inte? Tog du åt dig.... :crash :hej

Jag menade nog att man kanske (som i mitt fall) ska skita i å slajda eftersom det kommer ett gäng muppar på innern som kör om för att jag e kass.... å hasar 10meter förbi apex

Bilden på dig (mopperasmus) har INGET med inlägget att göra :D :D :D

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tom Byron skrev:

Jag menade nog att man kanske (som i mitt fall) ska skita i å slajda eftersom det kommer ett gäng muppar på innern som kör om för att jag e kass.... å hasar 10meter förbi apex

EDIT: Vår kära vän BoHögberg :bow :bow som inte går för hackor i motardsammanhang kör inte med slide :confused: Å det räckte ju för fina placeringar i barkaby som hade ett par rejäla slidekurvor.... :bow :bow

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
saknas och saknad
Tom Byron skrev:

nej det gjorde jag inte...
HAHAHA ville bara retas lite.

:bow Heda (solblekt)

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
devetdu skrev:
nej det gjorde jag inte...
HAHAHA ville bara retas lite.

:bow Heda (solblekt)

Glöm inte att jag e muskölös oxå, gladiatorerna å Pop-eye kan sticka å brinna.......... här kommer jag!! :fakta :fakta :zpy :zpy :zpy :zpy :zpy :D

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tom Byron skrev:
EDIT: Vår kära vän BoHögberg :bow :bow som inte går för hackor i motardsammanhang kör inte med slide :confused: Å det räckte ju för fina placeringar i barkaby som hade ett par rejäla slidekurvor.... :bow :bow
Som vanligt lägger sig en fin arom av korrekthet och riktiga svar/förklaringar i en tråd där gurun varit :bow

Jag håller med. Jag själv kör _nog_ långsammare med slide än utan. Slide'a gör jag hellre än bra men endast på träning eftersom jag som sagt är långsammare när jag slide'ar.
De enda jag kan komma på som tjänar på slide'ar, på den rakade (gipsade) armen, är #1 JE och Per (var det väl?) something på 380'n som gör det jäkligt snyggt _varje_ gång. Per står nog ensam för ~90% av de svarta spåren på Täby Gocartbana (INTE i sthlm!). Resten står vi övriga för och de uppstår mest vid highsider's osv :crash :crash

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Supermoto skrev:
Som vanligt lägger sig en fin arom av korrekthet och riktiga svar/förklaringar i en tråd där gurun varit :bow

Jag håller med. Jag själv kör _nog_ långsammare med slide än utan. Slide'a gör jag hellre än bra men endast på träning eftersom jag som sagt är långsammare när jag slide'ar.
De enda jag kan komma på som tjänar på slide'ar, på den rakade (gipsade) armen, är #1 JE och Per (var det väl?) something på 380'n som gör det jäkligt snyggt _varje_ gång. Per står nog ensam för ~90% av de svarta spåren på Täby Gocartbana (INTE i sthlm!). Resten står vi övriga för och de uppstår mest vid highsider's osv :crash :crash

Ja precis, för mig går det långsammare men det känns häftigare när det skriker från hjulen (pozervarning) men jag får inte ihop det när jag kommer in i böjen..... där blir det ett "glapp" när bakhjulet hugger i igen å man ska börja muttra ut, bättre att bromsa å sedan börja svänga a lá roadracing..

Men jag tävlar ju inte, jag kör som sagt för det är skoj.... :fakta :rock

Inte kan jag göra en slide heller, men man försöker ju :rodnar

Last edited:

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Triboman skrev:
Efter att nyligen bytt sporthoj mot motard så var jag och testade lite kartbana i helgen. I och med att jag är en total newbie på motard så skulle behöva lite tips hur man lyckas få en schysst slide in i kurvorna. Förmodligen är det väl bara att träna men det skadar nog inte att fråga? När jag försökte i helgen så studsade bara bakhjulen sidledes in i böjarna så något fel är det... För mjuk fjädring? För lite lutning på hojen? Skit bakom styret?

/John

Bromsa senare och sväng under tiden du bromsar...

Enkelt i teorin men svåårt i verkligheten :D

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
420 skrev:
Bromsa senare och sväng under tiden du bromsar...

Enkelt i teorin men svåårt i verkligheten :D

Kort och bra beskrivning. :tummenupp

Just som jag nu har börjat få till slajdningen så har jag även upptäckt att det går att krascha oxå. Av vurpan minns jag ingenting, däremot gör sig ett brutet nyckelben sig påmint titt som tätt. :rolleyes:

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Jo visst var det Skellefte-banan! Skitkul trots att det var min första motardsväng... Men mer träning krävs!

Leffe, har du börjat återfå medvetandet? Du såg lite "tilltufsad" ut...

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Tjenare alla!

Jag hänger på tråden med en fråga.
Jag snackade med en kille som slide:a in
i svängarna.Enligt honom så låste han
upp bakhlulet in i svängarna. Kan låta
konstigt men det såg ändå mjukt ut.
Är det riktiga sättet att växla ner två
växlar och genom motorbroms gå
på ställ?
En som inte kan.....ÄN.... :bow

Last edited:

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Smile skrev:
Tjenare alla!

Jag hänger på tråden med en fråga.
Jag snackade med en kille som slide:a in
i svängarna.Enligt honom så låste han
upp bakhlulet in i svängarna. Kan låta
konstigt men det såg ändå mjukt ut.
Är det riktiga sättet att växla ner två
växlar och genom motorbroms gå
på ställ?
En som inte kan.....ÄN.... :bow

Låter osmidigt! För att inte tala om det ojämna slitaget på däcket!! :eek:
Man vill inte att bakhjulet ska sluta snurra, för då blir det betydligt svårare att kontrollera sladden. Likaså att "svänga" in i kurvan med låst bakhjul blir svårt. Med rull på hjulet så blir det lättare att få hojen förflytta sig i sidled in i kurvan. Mycket motorbroms och + känsla i kopplingshanden och lite hjälp (utjämning) från bakbromsen brukar ge dom mjukaste slajdarna.
Kolla i EM och se om du hittar nån som åker med låst bakhjul i en slajd!?!?!?

Smile

A HÅLL ÅPP
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
Katana 1100
Ja jag tyckte väl att det lät konstigt det där
med att låsa upp bakhjulet.
Nu vet man det....... :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...