Slightly OT: Enduro fråga

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Vad krävs för att få framföra en enduro reggad hoj på allmän väg?
Vanliga mc-körkortet? Någon annan licens?

Tax på förhand.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
så vitt jag vet så får du köra till och från tävling/träning på allmäna vägar med endurolicens. Var du tränar e ju din ensak som farbror blå inte har att göra med.......
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
men MED körkort för tusan, utan körkort inget åkande utanför inhägnat område, sen tillkommer endurolicensen om du kör e-reggat, men det är bara ett tillstånd du betalar för inget du behöver köra upp för.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Svindyrt bör tilläggas . (tävlingslicens) :skrämd
 

Mingves

Guest
kostar typ 1000kr för licens och sedan kostar klubbavgiften.....försäkringarna före enduro är nästan borttagna:(
 

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
Om hojen är e-reggad gäller:
1: Du måste ha körkort
2: Du måste vara medlem i svemoansluten klubb
3: Du måste ha endurolicens, kostar 1000 kr

Då får du köra på allmän väg endast till och från träning och tävling arrangerad av svemoansluten klubb.

Sen att polisen inte har nån koll på detta är en helt annan sak. Har inte hört talas om någon som blivit tagen om hojen varit e-reggad, försäkrad och föraren haft körkort.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
1000?
1600 kostade det sist :eek:
Sen fick man dessutom pynta för backe och crosslicens för backtävling resp isbana
Billigt... :skrämd :zpy
 

bollen

weeeeee, det var kul!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Wr 250F -04 med massa godis =) och en affe
SM 570 RR skrev:
1000?
1600 kostade det sist :eek:
Sen fick man dessutom pynta för backe och crosslicens för backtävling resp isbana
Billigt... :skrämd :zpy

Ja just det, jag kör ju fortfarande på juniorlicens för enduro... Är man gammal kostar det mer, tvärtemot försäkringen
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Svemo hävdar man bara får köra till/från svemo-klubb-organiserad träning/tävling. Vad lagen säger vet jag inte.
Med lätt resp. mellankort får du inte ens köra 'fulleffekt' hojar till/från träning/tävling, enbart under träning/tävling. (Där spricker glada 16-åringar som tror dom får köra 30-40-hk 125 cc endurohojar på väg.)
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
cRoC skrev:
Hoppsan, funderade på att fixa endurolicens :(
Att fixa e-lic o e-reg bara för att får köra fulleffekt 125a på väg verkar alltså inte vara nån större ide.
E-reggning är i princip ingen ide alls längre. Undantaget förstås om man tänkt tävla/träna enduro eller om det är svårt/dyrt att lv-regga hojen.
/u
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det beror hur man ser på det, du slipper blinkers, hastighetsmätare tuta och en massa sånt som en lv-reggad hoj måste ha.
men just för att vara 16 år och köra fulleffekts 125 så är idén inget som funkar.
Jag tycker det är rätt och riktigt man kör helt enkelt enduro med e-reggade fordon, så borde det ha förblivit.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Silwer skrev:
det beror hur man ser på det, du slipper blinkers, hastighetsmätare tuta och en massa sånt som en lv-reggad hoj måste ha.
men just för att vara 16 år och köra fulleffekts 125 så är idén inget som funkar.
Jag tycker det är rätt och riktigt man kör helt enkelt enduro med e-reggade fordon, så borde det ha förblivit.
Slipper blinkers o hast.mätare, ja. Inget mer. Har själv cykeldator iaf f trafiken o roadbook-körning. Dvs. slipper blinkers f 1500:-/år (1000 lic + 500 crossklubb). Håller i övrigt med dig helt.

Vet inte vad 125a förs. kostar, men misstänker att det är dyrare försäkra en 40 hk 125a enduro än en 11 kW gathoj. Så för 16åringen kan det bli rätt dyrt att e-regga en cross el köpa en e-hoj för att ha på gatan. Verkar ju dessutom inte ens vara lagligt. Så det är en hel del nackdelar m den varianten f 16åringar.
/u
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Varför köper ni inte en lv-reggad hojj direkt istället....
Enduro-reg verkar ju vara bögigt.

Bättre o hänga av blinkersena sen på banan isåfall ?
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top