Slip-on E2-märkning

Cecilia

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki sv650s
Undrar om någon kan hjälpa mig med hur E2 märkningen ser ut på slip-on?
Är det enbart instansat eller ska det sitta någon dekal och hur ser den ut isf? Som ni kanske förstår så har jag ingen koll alls på detta... :confused:
 

Cecilia

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki sv650s
smiler skrev:

Någon som har sagt att man måste ha en sådan märkning för att den ska gå igenom besiktningen... Jag har ingen koll på sånt så jag tänkte att det är säkert någon här som vet.
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Normalt är SlipOn inte E-märkta, eftersom de sällan har "godkänd" ljudnivå. Det finns dock ett antal tillverkare som gör "Road Legal"-versioner. Det är samma rör som deras vanliga race-modell, men med en ljuddämpande plugg i röret.

Är det riktigt seriöst sitter E-märkningen på pluggen, och försvinner således om man skruvar bort den. Då är inte ljudnivån ett dugg godkänd längre, utan lika "olaglig" som race-versionen.

Om du har ett äldre SlipOn så är det troligen inte E-märkt, annars bör märkningen vara stansad. (Dekaler har en förmåga att ramla av heta ytor, vissa tillverkare har haft problem med att deras påklistrade logotyper har lossnat.)
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Mitt Sebring Twister är E-märkt på "bakgaveln"
Men det är klart,insatsen åkte ju ut fortare än kvickt så
E -märkningen säger ju inte så mycket :D
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Cecilia skrev:
Något bra tips på hur man gör för att få den igenom besiktningen?

Det beror mycket på besiktningsmannen. (Har diskuterats en hel del här förr.) E-märkningen är (än så länge) inte lika viktig i Sverige, som i vissa andra Europeiska länder. Det är främst bullret som kontrolleras (somliga struntar dock i det och tycker att det är Polisens uppgift).

Förra gången jag besiktigade min cykel, var en snubbe på HD (klädd i mörk kostym!) närmast före. Jag log lite inne i hjälmen när kontrollanten tog fram dB-mätaren, HD:n levde f-n! Kostym-nissen såg dock nöjd ut efteråt, och åkte iväg med ett muller.

När besiktningsmannen sedan åter plockade fram mätaren för att kolla min hoj, som i princip bara pös i jämförelse med HD:n (originalsystem), flinade jag och sa något om att "Den innan var nog lite värre".

Besiktningsmannen spände då ögonen i mig och sa barskt:
-Du! Det är skillnad på buller och buller!!!

:squid
 

demoniak

2 hjul är lagom många
Gick med
9 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki SV650s 2003
Här är en bild där du kan se E-märkningen på en MIVV:
m%5Cmivv_T_DBK_D.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top