Slip On GSXR1000R

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Tjena, behöver lite tips angående slip on.
K6:an fick avvika häromdagen till förmån till en 2018 gsxr1000r, och såsom orginalutrustad så kommer ju dessa med en 2:a inkl kokvrå hängandes bakom höger fotpinne.
Så nu behöver ja lite tips på bra slipons, haft yoshimura, v&h förr men nu dyker det ju upp nya modeller hela tiden, allt från 2000:- till 12000:-.
Har väl en plan på att inte köpa det billigaste skiten men ändå slippa helsystemens mysiga 30000:-….
Sen det rent tekniska, kan man låta avgasspjällen vara orörda och aktiva?
Nån som har en lika, vad har ni monterat?
 

po951

Gixxer
Gick med
5 Apr 2010
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 L17
Hej
Grattis till nya hojen.
Jag har kört med yoshimura R11 slipon snart fyra säsonger med spjällen aktiva. Tycker den passar bra på hojen och att den inte dånar för mycket utan db killer.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eftersom alla moderna hojar har ytterligare en 2:a med kokvrå bakom/under motorn så spelar själva ljuddämparen mindre roll. Katburken (som dessutom väger satan) dämpar ljudet så mycket att det är svårt att få något vettigt ljud utan att ersätta burken med ett katrör. Du kan med andra ord välja vilket slip-on som helst, det spelar ingen roll... :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om du inte pallar att lyssna på en skrikpipa och vill kunna åka på Tysklandstur så har SC-Project ett euro4 godkänt slipon. Spjället skall såklart sitta kvar om du inte vill tappa effekt på låg- och mellan.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Slip-on = Marginellt mer ljud, sparar lite vikt. Inget behov av mappning

Slip-on och katburk = Sparar massor med vikt, ger massor med mer ljud, speciellt utan dB-killer. Starkt rekommenderat med någon form av mappning. Ger klart mer effekt i framförallt mellanregistret.

Stänga av SET-valve (avgasventilen) = Ger ingen som helst skillnad annat än en pryl mindre som kan skapa problem. Den finns bara till för ljudmätning och för att minska utsläppen vid en viss mätpunkt. Enklast är att bara jacka ur vajrarna nere vid ventilen, då står den öppen hela tiden.

Helsystem = Ger tillsammans med mappning lite mer effekt vid vissa delar av registret, även på topp. Meningslös kostnad om man inte ska trimma seriöst med kammar och portning och hela köret, men då tappar men rejält i botten och motorn blir väldigt tråkig på gatan.

Gixxern mår väldigt bra av katrör och slip-on i kombination med t ex Bazzaz eller PC5, sätter man dessutom en kugg mindre på framdrevet så blir cykeln riktigt rolig att köra... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om du inte pallar att lyssna på en skrikpipa och vill kunna åka på Tysklandstur så har SC-Project ett euro4 godkänt slipon. Spjället skall såklart sitta kvar om du inte vill tappa effekt på låg- och mellan.
Rent juridiskt så måste alla tillbehör som monteras vara typgodkända av fabriken så det räcker inte med att en pryl har en ECE-stämpel för att man ska kunna köra lagligt. Det är därför som du bara kan köpa tex Akrapipor till KTM via KTM-handlaren. Sitter det en stämpel på pipa att den är ECE-godkänd/Euro4 så kan det räcka men stöter man på en nitisk, tysk polis så kommer de även att kräva att få se papper på att just den modellen av tillbehör är godkänd med just den hojen. Många tyska mc-förare åker omkring med buntar av papper på alla grejer de bytt, blinkers, bromsslangar, tailtidys, lysen, backspeglar osv.
I sverige är det en gråzon eftersom polisen inte kollar...än. I Tyskland så finns det en gigantiskt eftermarkand på godkända tillbehör men de är också noga med TÜV-papper på allt. Fördelen är att de också kan modifiera väldigt mycket mer på ett lagligt sätt, även trimma satan i t ex en turbobil, bara grejerna är godkända.

Man måste kolla med Suzuki vilka pipor som är godkända för just den modellen om man vill vara helt laglig. Dessutom måste en eventuell katalysator plus Db-killer sitta i pipan och då låter det inte ett skit mer än i original tyvärr... Har för mig att LeoVince och Akrapovic hade typade grejer till Suzuki men det finns säkert fler. Nackdelen är att de typade grejerna kostar 12 000 istället för 2 000...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sitter det en stämpel på pipa att den är ECE-godkänd/Euro4 så kan det räcka men stöter man på en nitisk, tysk polis så kommer de även att kräva att få se papper på att just den modellen av tillbehör är godkänd med just den hojen.
Papper? Sådant man kan författa själv, skriva ut och kopiera? Har man trettio papper med sig, ställer sig polisen och OCR'ar in typkoden och kollar mot en ECE-databas? Med tillgång till högeffektslaser kan man nog bli väldigt kreativ med sina tillbehör. Som gjort att fuska med.
 

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Ort
Norrköping
Hoj
ZX10R
Tjenare, har ett nästan ett nytt yoshimura R11 som jag plockat av min 2019 modell. Gått max 80 mil.

Hör av dig om du är intresserad
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Papper? Sådant man kan författa själv, skriva ut och kopiera? Har man trettio papper med sig, ställer sig polisen och OCR'ar in typkoden och kollar mot en ECE-databas? Med tillgång till högeffektslaser kan man nog bli väldigt kreativ med sina tillbehör. Som gjort att fuska med.
Misstänker att en nitisk tysk polis mycket väl kan få för sig att göra en djupkontroll, de har inte det minsta bråttom. Och om man då har förfalskat dokument kan man ju eventuellt vara lite värre ut än att bara köra med modifierat fordon.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Och om man då har förfalskat dokument kan man ju eventuellt vara lite värre ut än att bara köra med modifierat fordon.
Jag tänkte också tvärt om, att stämpla/lasra prylen med ett giltigt ECE-nummer och ta med sig dess äkta nedladdade papper från tillverkarens interwebsajt. Det lär vara väsentligt svårare att verifiera än ett papper. Allt detta förutsätter dock att tredje part har tillverkat prylar som passar ens hoj.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Rent juridiskt så måste alla tillbehör som monteras vara typgodkända av fabriken så det räcker inte med att en pryl har en ECE-stämpel för att man ska kunna köra lagligt. Det är därför som du bara kan köpa tex Akrapipor till KTM via KTM-handlaren. Sitter det en stämpel på pipa att den är ECE-godkänd/Euro4 så kan det räcka men stöter man på en nitisk, tysk polis så kommer de även att kräva att få se papper på att just den modellen av tillbehör är godkänd med just den hojen. Många tyska mc-förare åker omkring med buntar av papper på alla grejer de bytt, blinkers, bromsslangar, tailtidys, lysen, backspeglar osv.
I sverige är det en gråzon eftersom polisen inte kollar...än. I Tyskland så finns det en gigantiskt eftermarkand på godkända tillbehör men de är också noga med TÜV-papper på allt. Fördelen är att de också kan modifiera väldigt mycket mer på ett lagligt sätt, även trimma satan i t ex en turbobil, bara grejerna är godkända.

Man måste kolla med Suzuki vilka pipor som är godkända för just den modellen om man vill vara helt laglig. Dessutom måste en eventuell katalysator plus Db-killer sitta i pipan och då låter det inte ett skit mer än i original tyvärr... Har för mig att LeoVince och Akrapovic hade typade grejer till Suzuki men det finns säkert fler. Nackdelen är att de typade grejerna kostar 12 000 istället för 2 000...
Nu står det ju iofs att röret jag länkade till är EC Homologiserat, TUV godkänt och att man får med någon form av certifikat att visa upp för Polizei. Så jag antar att det är ok. Men jag kan ju ha fel.

Homologation – EC, TUV approvedYes - street legal - EURO 4
Approval CertificateYes
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Nu står det ju iofs att röret jag länkade till är EC Homologiserat, TUV godkänt och att man får med någon form av certifikat att visa upp för Polizei. Så jag antar att det är ok. Men jag kan ju ha fel.

Homologation – EC, TUV approvedYes - street legal - EURO 4
Approval CertificateYes
Jepp, och det räcker troligtvis 100% av gångerna men ska man vara väldigt petig så måste prylen vara typad med just den hojen, ja i det här fallet en GSXR 1000 då... :)
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Eftersom alla moderna hojar har ytterligare en 2:a med kokvrå bakom/under motorn så spelar själva ljuddämparen mindre roll. Katburken (som dessutom väger satan) dämpar ljudet så mycket att det är svårt att få något vettigt ljud utan att ersätta burken med ett katrör. Du kan med andra ord välja vilket slip-on som helst, det spelar ingen roll... :)
Jo det sitter ju som sagt en skaplig pjäs till under motorn, nu ramlade jag huxflux över ett sc-project srt titanium begagnat, blåbränt och vackert?
Ska testa det får vi se, är ju ett rätt högljutt system så katalysatorn kanske kan blidka min till åren komna respekt mot bybor och andra kreatur.
Ett 33cl colaburksstort vance&hines som man hade back in the days på -86:a 1100R vore att föredra men man har ju blivit en jävla fjant dom sista åren…
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Slip-on = Marginellt mer ljud, sparar lite vikt. Inget behov av mappning

Slip-on och katburk = Sparar massor med vikt, ger massor med mer ljud, speciellt utan dB-killer. Starkt rekommenderat med någon form av mappning. Ger klart mer effekt i framförallt mellanregistret.

Stänga av SET-valve (avgasventilen) = Ger ingen som helst skillnad annat än en pryl mindre som kan skapa problem. Den finns bara till för ljudmätning och för att minska utsläppen vid en viss mätpunkt. Enklast är att bara jacka ur vajrarna nere vid ventilen, då står den öppen hela tiden.

Helsystem = Ger tillsammans med mappning lite mer effekt vid vissa delar av registret, även på topp. Meningslös kostnad om man inte ska trimma seriöst med kammar och portning och hela köret, men då tappar men rejält i botten och motorn blir väldigt tråkig på gatan.

Gixxern mår väldigt bra av katrör och slip-on i kombination med t ex Bazzaz eller PC5, sätter man dessutom en kugg mindre på framdrevet så blir cykeln riktigt rolig att köra... :)
Låter som ett mellanrör vore nåt, gixxrarna upplever jag som väldigt ”toppiga” med orginalsytem, K6:an var lika..kan vara örona/känslan som spökar också men jag har väldiga problem tex vid bakhjulsåka (på inhägnat privat område på annan planet förstås) att känna/höra när effektsweetspoten kommer med orginalsystemet på, upplever ett mycket bättre vrid på mitten, du vet där kopplingssnärten ska vara? men då rekommenderas mappning för att inte hamna leant va?
 

Nord_K6_1000R

Sporthojsnörd
Gick med
19 Nov 2011
Ort
Hellsingland
Hoj
2021 Aprilia RSV4 Factory
Hej
Grattis till nya hojen.
Jag har kört med yoshimura R11 slipon snart fyra säsonger med spjällen aktiva. Tycker den passar bra på hojen och att den inte dånar för mycket utan db killer.
Tack, bästa köpet jag gjort sedan K6:an? ja R11 passar ruskigt bra, snubblade över ett billigt sc-project srt titanium nu, men duger inte det så blir det fan ett sånt??
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Låter som ett mellanrör vore nåt, gixxrarna upplever jag som väldigt ”toppiga” med orginalsytem, K6:an var lika..kan vara örona/känslan som spökar också men jag har väldiga problem tex vid bakhjulsåka (på inhägnat privat område på annan planet förstås) att känna/höra när effektsweetspoten kommer med orginalsystemet på, upplever ett mycket bättre vrid på mitten, du vet där kopplingssnärten ska vara? men då rekommenderas mappning för att inte hamna leant va?
Precis, det händer ingenting, ingenting...och swoosh... Och då var K6:an mycket fetare i mellanregistret än K9 och framåt som fick kortare slag, mer varv och mer effekt, på bekostnad av det lägre registret. Min K9 som jag hade hade mellanrör, Leovince och Bazzaz, väl injusterad och gick väldigt bra. Den började lyfta framhjulet redan vid 4-5000 på tvåan, väldigt mjukt och fint. Kändes stark i hela registret... :)
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top