Slip-on monterat,,men inget specc ljud

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Var glad istället att den inte låter speciell under 4000. Då har du ju inga bekymmer att köra inne i stan utan att folk blir irriterade och kallar dig Bullerknutte...
 

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Jåke skrev:
Var glad istället att den inte låter speciell under 4000. Då har du ju inga bekymmer att köra inne i stan utan att folk blir irriterade och kallar dig Bullerknutte...


va glad!!?? det skall mullra!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
t-rex skrev:
Du har för många cylindrar...

Just det.



Och ge det lite så har väl en del dämpull packar om sig/blåst ut så låter de mer.

Sen tycker jag bara att det är bra att den inte låter tok mycket under 4000,då kan man smyga iväg på morgonen utan att störa halva grannskapet.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
jag håller med,, det är bara bra att det inte låter för mycket på låga varv, jag hade ett Big-Gun på min xr650r, det lät ca 113db, heeeela tiden. å det var fan svårt att inte störa grannarna på morgonen när jag drog iväg.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
JaDeM skrev:
va glad!!?? det skall mullra!
Visst, men om man tar hänsyn till omgivningen ibland slipper man att folk blir sura och ser till att man inte får mullra :4skrika

Du var inne på EXUP. Polarens 600 kanske inte har EXUP, isf är det ju ganska solklart att det är ventilen som är orsaken.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
JaDeM skrev:
har en polare osm monterat ett bos slip-on på sin 600 o den låter rått som fan hela tiden från tomgång till maxvarv..
har han en rad4a eller?. twinnar å stånkare låter oftast bättre hur man än gör.
 

Exup

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2003
Ort
HALLAND/Hyltebruk
Hoj
Aprilia Rsv 1000R FACTORY-08
Javisst är det Exupen som gör att det låter mindre,under 4000 så är den nästan stängd 10-11000 helt öppen dvs låter mer.Jag har provat utan Exup,låter som fan mest hela tiden till ingen nytta.
 

Dimp

SDK #3133
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Ducati 996 BiP
JaDeM skrev:
tja!!

hur mår du,jag mår bra,

nä allvar nu,monterade ett yoshimura bolt-on på min fzr 1000-89:a
igår.....
...
......MEN ´jag hör ingen skillnad på mitt original mot yoshimura föränn jag når typ 4000 varv,detta när jag e ute o kör då alt under 4000 varv låter som original.Visst jag e ganska säker på att detta har o göra med Exup ventilen men vill mest få det bekräftat?!

och nu till detta magiska ögonblick då någon berättar hur jag kan lösa detta på bästa sätt?? what to do!!! :banana


Jag kan bara instämma med tidigare inlägg om att det är EXUP-ventilen som dämpar ljudet under 4000 rpm.

På min gamla Thunderace var det kanon, aldrig några problem med besiktningen... Men i normala fall, vem fanken kör under 4000 rpm?

Passa på att justera in EXUP'en så den öppnar vid rätt läge. På min hoj var vajern rätt slak och följdaktligen öppnade den alldeles för sent, vilket gav ett fegt ljud och kvävde effekten i största allmänhet. Det är en skitenkel operation på Thunderace'n och jag antar att det inte är svårare på FZR'en...
 

JaDeM

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
sverige
Hoj
Gixxer Fighter 96:a
Dimp skrev:
Jag kan bara instämma med tidigare inlägg om att det är EXUP-ventilen som dämpar ljudet under 4000 rpm.

På min gamla Thunderace var det kanon, aldrig några problem med besiktningen... Men i normala fall, vem fanken kör under 4000 rpm?

Passa på att justera in EXUP'en så den öppnar vid rätt läge. På min hoj var vajern rätt slak och följdaktligen öppnade den alldeles för sent, vilket gav ett fegt ljud och kvävde effekten i största allmänhet. Det är en skitenkel operation på Thunderace'n och jag antar att det inte är svårare på FZR'en...


ja det ska nog vara samma operation på min fzr då vajrarna sitter på vänster sida typ under sadlen,(tror jag iaf) rätta mig om jag har fel,,,,
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
sandstream skrev:
Det är ju så coolt med få cylindrar :rolleyes:
Min moppe hade 1....

OT

naaa tror han menar mer att din hoj har för lite cylinder volym på varje cylinder :tungan allt under 450cc på varje cylinder är till moppefucko hojar :arsele



Det är nog exupen som gör att det låter lite.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Min låter som fan.
Jag går till jobbet istället för att starta hojen tidigt på morgonen.
Det är många som vrider på huvudet och undrar vad det är för vidunder som kommer farandes...den är liten men låter som en stor!

Din hoj kommer att låta mera och mer "använd" dämparen blir.

Lam-Kaka skrev:
..allt under 450cc på varje cylinder är till moppefucko hojar :arsele

Nej nej nej NEJ!!!! :rolleyes:
 
Last edited:

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
Jag hade ett yoshimura slip-on på min fzr1000 -89.. Tyckte det lät som ett helt helvete vid alla varv.. Mullrande på låga varv och skrikande på höga.. :yoparty

Är det helt öppet, inga insatser och skit?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top